Joakim Honkasalo
Brändit

Suomalaiset toivovat seuraavan presidentin edistävän Suomi-brändiä ja ylläpitävän maan mainetta ulkomailla

31.10.2023 9:42
Mikko Perttunen
Presidentti nähdään ennen kaikkea keulakuvana ja arvojohtajana.

Suomalaisista 93 prosenttia toivoo, että Suomen seuraava presidentti omaksuu roolin kansakunnan keulakuvana, joka edistää Suomi-kuvaa ja ylläpitää maamme mainetta ulkomailla, selviää Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn arvo- ja asennetutkimuksesta.

Yhtä suuri osuus tutkimukseen vastanneista odottaa presidentiltä myös ymmärrystä kansainvälisestä politiikasta. 89 prosenttia toivoo arvojohtajaa, joka herättelee julkisuudessa keskustelua tärkeistä asioista ja edistää niitä arvovallallaan.

Vähiten toivottavana pidettiin presidenttiä, joka antaa kulissien takana neuvoja ja ohjeita kulloinkin vallassa oleville hallituksille. Miltei puolet vastaajista pitää tällaista roolia seuraavalle presidentille epäsopivana. Myöskään talouspolitiikkaan puuttumista vastaajat eivät suuremmin arvosta. 42 prosenttia vastaajista arvioi, että seuraavalle presidentille sopisi rooli talouspolitiikan vahtina. Kolmasosa katsoo, ettei presidentin pidä puuttua talouspolitiikkaan.

Lähde: Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn arvo- ja asennetutkimus
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Tulokset perustuvat 2 045 henkilön antamiin vastauksiin. Tulosten virhemarginaali on koko väestön tasolla 2–3 prosenttiyksikköä kumpaankin suuntaan. Tiedot kerättiin 15.–27.9.2023. Vastaajat edustavat koko maan 18–79-vuotiasta väestöä (pl. Ahvenanmaa). Aineisto on kerätty Taloustutkimus Oy:n internetpaneelissa, josta tutkimusotos on muodostettu ositetulla satunnaisotannalla. Aineisto on painotettu edustamaan väestöä iän, sukupuolen, asuinalueen, koulutuksen, ammatin tai aseman, toimialan ja puoluekannatuksen mukaan.