Farzad / Unsplash
Toimistot

Suomalaiset markkinointiteknologia-alan toimijat jälleen listattu – yritysten määrä kasvanut jo 180:een

24.5.2023 15:20
Mikko Perttunen
MarkkinointiKollektiivi julkaisi tänään tuoreimman Finnish Martech Landscape -koosteen Data & markkinointiteknologia -tapahtumassaan.

MarkkinointiUutisia julkaiseva MarkkinointiKollektiivi on julkaissut Finnish Martech Landscape 2023 -koosteen, johon on listattu suomalaiset markkinointiteknologiayritykset. Listan tarkoituksena on auttaa alan ammattilaisia hahmottamaan markkinointiteknologiakenttää sekä löytää uusia, suomalaisia palveluita.

Yritysten määrä on kasvanut viime vuoden listauksesta kahdellatoista yrityksellä. Nyt suomalaisia markkinointiteknologiayrityksiä on jo 180. Kooste on tehty MarkkinointiKollektiivi-yhteisön avulla vuoden 2022 ja alkuvuoden 2023 aikana.

Tämän vuoden päivityksessä listalta on poistettu 10 yritystä ja tilalle on tullut 22 uutta.

Yritykset on listauksessa luokiteltu globaalin Martech Landscape -koosteen mukaisesti kuuteen eri kategoriaan. Suomessa suurimmat kategoriat ovat Content & Experience, johon lasketaan kuuluvan 46 yritystä, ja Social & Relationships, jossa on 44 yritystä.

Muut kategoriat ovat Advertising & Promotion, Data, Management ja Commerce & Sales. Jokaisella pääkategorialla on myös alakategoriansa.

"Tämä lista sisältää tulevaisuuden merkittävimmät kotimaiset martech-yritykset."
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

– Tämä lista sisältää tulevaisuuden merkittävimmät kotimaiset martech-yritykset ja siinä mainitut yritykset kannattaa ehdottomasti ottaa seurantaan. Uskomme myös, että listaus tekee alan yrityksistä helpommin lähestyttäviä, kun ne on kategorisoitu valmiiksi ja helpommin ymmärrettäviksi, sanoo MarkkinointiKollektiivin perustaja Santtu Kottila.

Finnish Martech Landscape 2023 -listauksen suurimmat yritykset liikevaihdolla mitattuna ovat Smartly, M-Files, Supermetrics sekä Paytrail.

Tänä vuonna mukana myös talouslukuja

Koosteen taustalle on selvitetty nyt ensimmäistä kertaa myös yritysten talouslukuja. Alan liikevaihto on yhteensä 403 miljoonaa euroa. Henkilöstöä ala työllistää suoraan yli 3400 työntekijän verran. Tiedot on kerätty edellisistä vahvistetuista julkisista talousluvuista, ja siksi ne ovat vuodelta 2021. Taloustiedot olivat julkisesti saatavilla 147 yrityksestä.

Kottila kertoo, että kotimainen markkinointiteknologiakenttä työllistää paljon ihmisiä ja alalla pyörivät isot rahat. Keskimäärin yritykset tekevät 2,7 miljoonan euron liikevaihtoa, mutta osa yrityksistä on selvästi pienempiä, sillä mediaani jää karvan alle miljoonan euron.

– Kannattavuudessa on toki paljonkin parannettavaa, koska positiivisen tai nollatuloksen teki vain vajaa puolet yrityksistä, joiden tiedot olivat saatavilla. Kannattamattomuus on toki teknologia-alalle tyypillistä, koska kasvu ja teknologian kehittäminen vaativat investointeja, Kottila muistuttaa.