Brändit

Suomalaiset huippubrändit siirtyvät saman organisaation alle – “Ainutlaatuinen kokonaisuus, josta kasvaa moninkertaisesti osiensa summaa enemmän”

Uudessa yhtiössä työskentelee 350 henkilöä.
Kuva:
Manna & Co
Suomalaiset huippubrändit siirtyvät saman organisaation alle – “Ainutlaatuinen kokonaisuus, josta kasvaa moninkertaisesti osiensa summaa enemmän”

Suomalaiset huippubrändit Makia, Finlayson, Vallila, Reino & Aino ja Sasta yhdistävät voimansa ja siirtyvät saman organisaation alle. Yritykset kuuluvat jatkossa Manna & Co -nimiseen designalan brändiyhtiöön.

Manna & Co kertoi jymyuutisesta tiistaina.

Vallilan, Makian, Finlaysonin ja sen tytäryhtiön Reinon & Ainon omistukset kuuluvat kokonaan uudelle brändiyhtiölle. Manna & Co osti 20 prosenttia Sastan omistuksesta. Kaikki brändit jatkavat erillisinä yhtiöinään.

Konsernin palveluksessa on yhteensä 350 henkilöä, ja yhtiön pro forma -liikevaihto on noin 90 miljoonaa euroa. Pro forma -liikevaihto tarkoittaa eri yritysten yhdistyessä julkaistavaa lukua, jossa on huomioitu jokaisen yrityksen viime tilikauden liikevaihto.

Uuden omistusjärjestelyn myötä brändeille haetaan voimakasta kasvua, sillä yhteistyö mahdollistaa paljon.

– Mannaan on koottu toimialalta vain parasta: rakastettuja, arvostettuja ja vakiintuneita kuluttajabrändejä. Järjestelyn myötä pystymme kiihdyttämään brändien kasvua ja kehitystyötä aivan uudella voimalla. Käytännössä tämä tarkoittaa synergioita esimerkiksi tuotesuunnittelussa, valikoituja askeleita brändien kansainvälisessä laajentumisessa sekä uudenlaisten jakelukanavamallien luomista yhdessä kumppaneiden kanssa, kertoo Manna & Co:n ja Finlaysonin hallituksen puheenjohtaja Risto Voutilainen.

Tulevaisuudessa yhtiöön saattaa kuulua myös muita brändejä.

– Uskomme, että tämän järjestelyn myötä mannaa sataa asiakkaille, henkilöstölle, kumppaneille, omistajille ja koko yhteiskunnalle. Meillä on kunnianhimoiset, mutta samalla realistiset tavoitteet, jotka ovat saavutettavissa kovalla työllä, kirkkaalla näkemyksellä ja pienellä onnella. Olemme jatkossakin avoimia yritysjärjestelylle, jos kriteerimme täyttävät brändit ovat halukkaita liittymään joukkoomme.

Finlayson on perinteikäs tekstiilialan yhtiö, joka on onnistunut erinomaisesti korona-aikana digitalisoitumisensa myötä. Vallila on Finlaysonin tavoin vanha ja perinteikäs sisustus- ja tekstiilialan perheyritys. Makia puolestaan on tunnettu vaatebrändi. Sasta tunnetaan retkeily- ja metsästysvaatteistaan. Reino & Ainon brändi tunnetaan etenkin legendaariseen asemaan nousseista tossuistaan.

– Manna & Co on ainutlaatuinen kokonaisuus, josta kasvaa moninkertaisesti osiensa summaa enemmän. Toimialan parhaat osaajat pääsevät työskentelemään yhdessä ja oppimaan toisiltaan. Syvenevän asiakasymmärryksen myötä kuluttajille tarjoutuu aiempaa laajempi ja osuvampi valikoima tuotteita ja pystymme palvelemaan heitä kohdennetummin ja paremmin, toteaa Vallillan johtaja Anne Berner.

– Muutos on mahdollisuus, mutta tärkeätä on olla itse ja ajoissa liikkeellä. Koronapandemia on vain kiihdyttänyt kuluttajatottumusten ja jakelukanavien murrosta. Kasvu ja kannattavuus kasautuvat tässä ympäristössä, jonka takia pienempien toimijoiden on tärkeätä yhdistää voimiaan, sanoo puolestaan Makian luova johtaja Totti Nyberg.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa