Mö Foods
Brändit

Suomalaisessa kaurameijerissä tehdään tuotteita, joita aiotaan viedä tulevaisuudessa maailmalle – uusin sopimus kymmenkertaisti tuotannon

4.2.2021 13:55
Toni Rajamäki
Mö Foods haluaa tehdä markkinoiden parhaimman makuiset kaurajogut ja lähteä ulkomaille.

Lohtajalla sijaitsevan kauratuotevalmistajan Mö Foodsin yrittäjien uudenvuodenpäivä sai upean käänteen, kun Lidl lähetti heille sähköpostia ja teki ensimmäisen ennakkotilauksen yritykseltä.

– Se oli todella merkittävä sopimus meille. Ei vain taloudellisesti, mutta myös tuotannollisesti. Tuotantomme kymmenkertaistui viikkotasolla, paljastaa Mö Foodsin perustaja ja toimitusjohtaja Annamari Jukkola.

Moni saattaa vielä kysyä, mikä Mö Foods? Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, kohta ei enää tarvitse kysyä. 

Mö Foods valmistaa kasvimaitotuotteita, kuten jogurttimaisia kauratuotteita. Vuonna 2017 perustetun yrityksen tuotteita löytyy uusimman yhteistyökuvion myötä Suomen suurimmista päivittäistavarakauppaketjuista, sillä Lidlin lisäksi asiakkaisiin kuuluvat myös S-ryhmä ja Kesko. Mö Foodsin liikevaihto kasvoi viime vuonna 176 000 euroon, ja yritys työllistää sesongista riippuen 5-7 henkilöä. Mö Foodsin perustivat toimitusjohtaja Annamari Jukkola ja hänen siskonsa Marjaana Jukkola, joka toimii yrityksen brändijohtajana. Hallituksessa istuu myös myyntijohtaja Mirkka Ollikainen

Koko yritys sai alkunsa maitotilalla kasvaneiden siskosten elämäntapamuutoksesta, joka johti kotimaisesta kaurasta kiinnostumiseen. Tuolloin siskokset ihmettelivät, miksi kaupoissa oli niukasti kotimaisia kasvimaitotuotteita. Kysymys johti siihen, että naiset kehittivät oman tuotteen – ja loppu onkin historiaa. 

– Suomessa ei ollut sellaisia kasvipohjaisia tuotteita, joita olisi halunnut käyttää, joten sellaisia piti tehdä itse, vaikka emme tienneet siihen aikaan vielä mitään kaurasta, toimitusjohtaja kertoo.

Kesko otti tuotteet nopeasti myyntiin. S-ryhmä seurasi perässä vuonna 2019, ja kuten jo todettu, Lidl tuli mukaan viime vuonna.

– Näemme, että ajoituksemme oli hyvä. Todellinen kaurabuumi lähti käyntiin vuonna 2018, sanoo myyntijohtaja Ollikainen.

Maku markkinoi

Mö Foods on vielä pieni toimija, mutta yrityksen tavoitteet ovat korkealla. Kehitys vaatii isoja panostuksia muun muassa markkinointiin, mutta Annamari Jukkola muistuttaa, että maku on parasta markkinointia. 

Mö Foodsin alun menestys onkin johtunut nimenomaan siitä, että tuotekehittelyyn on käytetty aikaa. Ensimmäiset asiakaspalautteet kerättiin oman kylän ihmisiltä. Sittemmin yksi tärkeimmistä markkinoinnin keinoista on ollut maistatukset kaupoissa.

– Maku ja laatu ovat suurin etumme. Niistä emme tingi. Haluamme tehdä markkinoiden parhaimman makuiset kaurajogut. Lisäksi haluamme tehdä näitä tuotteita kaikille, emme vain vegaaneille. Siksi maku on tärkeässä roolissa, Jukkola sanoo.

Mö Foodsissa on kuitenkin ymmärretty markkinoinnin merkitys alusta lähtien, ja yritys onkin rakentanut brändiään määrätietoisesti. Tärkeimpiä asioita ovat olleet muun muassa inhimillisyys, eettisyys ja etenkin omien arvojen tuominen yrityksen arvoiksi.

– Brändimme vahvuus on, että yritys henkilöityy meihin kolmeen. Olemme tavallisia ja helposti lähestyttäviä ihmisiä, kun taas kilpailijamme ovat isoja yrityksiä. Haluamme säilyttää tietynlaisen artesaanimeiningin, mikä syntyy esimerkiksi siitä, että olemme puhtaasti kaurameijeri, jossa myös johtajat työskentelevät tehtaan puolella, Jukkola huomauttaa ja jatkaa:

– Laadun ja inhimillisyyden lisäksi brändiimme kuuluu vastuullisuus. Me omistajat olemme vastuullisia ja haluamme yrityksemmekin olevan. Siksi kestävä tuotantotapa on meille tärkeää. Pyrimme koko ajan parantamaan toimintaamme, mutta olemme esimerkiksi kompensoineet vuosittain hiilidioksidipäästömme taimien istutushankkeella.

Tavoite ulkomailla

Tilastot osoittavat, että kauratuotteiden suosio on rajussa kasvussa ympäri maailman. Suomalaisilla on tässä asiassa iso valttikortti, joka on laadukas kaura. Siksi Mö Foodsissa uskotaan, että maailmalla menestyminen on täysin mahdollista.

– Suomalainen kaura puhuu puolestaan, se on maailman parasta. Meidän viestimme tulee olemaan ulkomailla, että tuotteemme ovat tehty älyttömän hyvästä viljasta, parhaasta mahdollisesta, painottaa myyntijohtaja Ollikainen.

– Tuotteillemme on varmasti kysyntää Euroopassa. Trendit tukevat meidän kehitystä. Kyse on tietenkin siitä, miten saamme puettua viestimme oikeaan muotoon eri paikoissa.

Realiteetit eivät ole kuitenkaan unohtuneet.

– Kotimaassa on vielä paljon tehtävää, mutta haluamme mennä eteenpäin. Olemme kirjanneet ylös, että vuonna 2025 meidän on oltava vahva toimija myös ulkomailla, Ollikainen paljastaa loppuun.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)