Brändit

Suomalainen startup-yritys on myynyt kohta jo 100 000 editointikonsolia ympäri maailman – taustalla vahva PR-työ ja onnistunut vaikuttajamarkkinointi

Loupedeck on onnistunut menestymään maailmalla vahvan markkinointiosaamisensa ansiosta. Tänä vuonna yrityksen liikevaihdon odotetaan nousevan kymmeneen miljoonaan, mutta sekin on vasta alkua. Tulevaisuudessa liikevaihto voi olla moninkertainen.
Kuva:
Loupedeck
Suomalainen startup-yritys on myynyt kohta jo 100 000 editointikonsolia ympäri maailman – taustalla vahva PR-työ ja onnistunut vaikuttajamarkkinointi

Suomalainen startup-yritys Loupedeck ei herätä suuressa yleisössä paljoa reaktioita, mikä ei tosin ole ihme, sillä yrityksen kohderyhmä ei ole järin iso. Loupedeck nimittäin kehittää editointikonsoleja valokuvaajille, videokuvaajille, videostriimaajille ja suunnittelijoille.



Kohderyhmän silmissä Loupedeck on kuitenkin arvostettu toimija, ja se on tietenkin kaiken bisneksen lähtökohta. Eikä Loupedeck ole kova juttu vain Suomessa, vaan asiakkaita löytyy käytännössä ympäri maailman. 

Vahva osaaminen tuotekehittelyssä ja taidokas markkinointitiimi ovat tehneet startupista hyvin potentiaalisen tulevaisuuden huippumenestyjän.

Noin puolet asiakkaista tulee Euroopasta, kolmasosa Yhdysvalloista ja loput Aasian maista. Konsoleja on myyty jo yli 80 000 kappaletta, ja 100 000 rajan rikkoutuminen on kohta ovella. 

Koronan puhkeaminen hidasti Loupedeckin kasvua, mutta nyt kysyntä on kasvanut merkittävästi, ja tänä vuonna yritys tuplannee liikevaihtonsa, joka on nousemassa kymmeneen miljoonaan euroon. Samaan aikaan startup saattaa päästä tänä vuonna ensimmäistä kertaa plus-miinus-nolla-tulokseen.



Ja mikään ei viittaa siihen, että suunta olisi muuttumassa. Markkinalla ei ole liikaa kilpailua, ja markkinan koko kasvaa mukavaa vauhtia, sillä digisisältöä tuotetaan koko ajan enemmän ja enemmän. Muun muassa livestriimauksen suosio on kasvanut rajusti koronan alkuajoista lähtien.



– Uskon, että yrityksemme voi kasvaa vahvasti seuraavan muutaman vuoden aikana, povaa Loupedeckin markkinointijohtaja ja osaomistaja Felix Hartwigsen, joka on aiemmin hankkinut kannuksia muun muassa Milttonilla.

Hartwigsen ei halua puhua summista, mutta on selvää, että 10 miljoonan euron liikevaihto halutaan vielä moninkertaistaa. Jos vain tuotekehitys jatkuu yhtä laadukkaana kuin aiemminkin, tavoitteen täyttyminen on hyvin mahdollista.



Yritys on jo osoittanut, että ainakin markkinoinnin puolesta homma pelittää, sillä Loupedeckin menestyksen taustalla on etenkin tarkkaan mietitty markkinointistrategia, josta on pidetty tiukasti kiinni. Avainasiana on ollut osaava PR-puoli ja vaikuttajamarkkinointi.



– Heti alussa keskityimme ansaittuun mediaan, ja teimme yhteistyösopimukset ulkomaisten PR-toimistojen kanssa. Tavoitteena oli alkaa saman tien luomaan tunnettuutta, sanoo Hartwigsen, joka on kotoisin Saksasta.



PR:ään panostaminen oli luonnollista, sillä innovatiivisia teknologiatuotteita arvostellaan laajalti. Mutta Loupedeckillä kukaan ei uskonut, että viisi vuotta yrityksen perustamisesta sen editointikonsoleista olisi kirjoitettu tuhansia artikkeleita kymmenissä eri maissa.



– Ja artikkeleita on ollut vieläpä kaikissa tärkeimmissä teknologiamedioissa, Hartwigsen lisää.



Ansaittua mediaa on tullut jatkuvalla syötöllä, sillä Loupedeck on kehittänyt vuosien saatossa useita konsoleita, joihin kaikkiin tehdään päivityksiä.



– Pidämme listaa luottotoimittajistamme, ja kun he ovat tehneet ensimmäisen artikkelinsa tuotteistamme, he tekevät myös jatkossa juttua päivityksistämme.



Loupedeck valmistaa muun muassa tällaisia editointikonsoleja. Kuva: Loupedeck

PR:n ohella vähintään yhtä tärkeänä on ollut vaikuttajamarkkinointi. Etenkin YouTube on ollut tärkeä media yritykselle, sillä YouTube on täynnä viikossa kymmeniä tuhansia katsojia kerääviä vaikuttajia. Parhaimmillaan katsojamäärät nousevat ajan kuluessa jopa miljooniin.



– Alussa strategianamme oli lähettää tuotteita ilmaiseksi mikrovaikuttajille, mikä oli tehokasta. Meillä ei vielä silloin ollut varaa isoihin somevaikuttajiin, joille pitää maksaa isosti. Toimintamme kasvaessa olemme panostaneet yhä tunnetumpiin vaikuttajiin ja saaneet sitä kautta todella hyviä tuloksia.



Sittemmin Loupedeck on panostanut myös maksettuun mainontaan sosiaalisen median kanavissa ja Googlessa, mikä on avannut yritykselle mielenkiintoisen ikkunan heille ominaisen pitkän asiakaspolun tarkasteluun.



Tällä hetkellä Loupedeck tekee selvästi eniten kauppaa D2C-mallilla omien verkkosivujensa ja Amazonin kautta. 



Tuotekin pitää olla kunnossa



Loupedeckin menestys ei tietenkään perustu puhtaasti vahvaan markkinointiosaamiseen, vaan taustalla on myös äärimmäisen vahva tuote, jota ei ole hinnalla pilattu.

Yhtiön konsolit tekevät kuvien ja videoiden editoinnista helppoa ja jopa mielenkiintoista, sanoo Hartwigsen.



– Monesti editointi on se kaikista ärsyttävin osa koko prosessia, mutta asiakkaamme ovat sanoneet jopa nauttivansa editoinnista tuotteidemme ansiosta.



Monesti editointi on se kaikista ärsyttävin osa koko prosessia, mutta asiakkaamme ovat sanoneet jopa nauttivansa editoinnista tuotteidemme ansiosta.

Riippumattomat arviot ovat ylistäneet konsoleita, joiden sanotaan nopeuttavan koko editointiprosessia selvästi.



Loupedeck on vieläpä pystynyt tekemään laitteensa kustannustehokkaasti. Pahimmillaan vastaavien laitteiden hinnat voivat nousta yli tuhanteen euroon, mutta Loupedeckin tuotteiden hinnat liikkuvat noin 250 euron ja 500 euron välillä. Sen ansiosta yrityksen kohderyhmään kuuluu myös harrastelijat.



– Suunnilleen kaksi kolmasosaa asiakkaistamme on ammattilaisia, loput ovat harrastelijoita. 



Aasiassa olisi paljon markkinaa otettavana



Loupedeckin tulevaisuuden kasvutavoitteet ovat etenkin Aasian markkinoilla, jonne yritys on alkanut panostaa isommin vasta nyt. Eurooppaan ja Pohjois-Amerikkaan levittäytyminen alussa oli itsestäänselvyys jo puhtaasti kieli- ja kulttuurisyistä.



– Bisneksemme on samanlaista Euroopassa ja Yhdysvalloissa, mutta esimerkiksi Kiinan markkinan valloittaminen on selvästi erilaisempaa. Aasiassa on paljon eri kieliä, ja meidän nettisivumme on vain englanniksi. Aasiassa on myös omat korvikkeensa Facebookin, Amazonin ja Googlen kaltaisille alustoille. Aasiassa menestymiseen vaaditaan paljon tietämystä.



Bisneksemme on samanlaista Euroopassa ja Yhdysvalloissa, mutta esimerkiksi Kiinan markkinan valloittaminen on selvästi erilaisempaa.

Loupedeck on jo aiemmin palkannut myyntipäällikön Taiwaniin. Seuraavaksi katse on Japanissa.



– Olemme jo myyneet Japanissa, mutta kesällä saamme sinne oman markkinointijohtajan, Hartwigsen iloitsee.



Monesti tuntemattomien markkinoiden valloittamiseen tehdään valtava selvitystyö, mutta tähän mennessä Loupedeck ei ole panostanut merkittävästi asiakastutkimukseen.



– Kasvuyhtiöissä ylianalysointi voi olla vaarallista. Kaikki konsultit puhuvat vähän eri asioista, mutta me luotamme omaan tietoomme. Tunnemme oman tuotteemme ja asiakkaamme. Emme tehneet tutkimusta edes silloin, kun menimme Yhdysvaltoihin, Hartwigsen päättää.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa