Framme
Toimistot

Suomalainen Framme sai ensimmäisenä pohjoismaisena markkinointitoimistona arvostetun vastuullisuussertifikaatin – näin yritys onnistui siinä

24.2.2022 9:05
Toni Rajamäki
B Corporation -sertifikaatin saadakseen yrityksen täytyy toimia vastuullisesti kokonaisvaltaisella tavalla.

Suomalainen markkinointitoimisto Framme sai viime vuoden puolella B Corporation -sertifikaatin, joka kertoo yrityksen vastuullisesta toiminnasta. Kyseessä on erittäin arvostettu ja hankalasti saavutettava tunnustus, ja Framme onkin ensimmäinen pohjoismainen markkinointitoimisto, joka on sertifikaatin saanut.

Sertifikaatin myöntää voittoa tavoittelematon B Lab -organisaatio. Niin sanottuja B Corp -yrityksiä – eli sertifikaatin saaneita toimijoita – löytyy Suomesta vain kolme. Kansainvälisistä jäteistä tunnustuksen on saanut muun muassa Danone ja Ben & Jerry’s.

Frammen hakuprosessi kertoo sertifikaatin saamisen hankaluudesta paljon. Prosessi kesti yhteensä jopa puolitoista vuotta, ja Frammen piti vastata 200 kysymykseen kirjallisesti sekä todistaa toimivansa sillä tavalla kuin yritys sanoo toimivansa.

Eikä sertifikaattia voi saada vain kertomalla olevansa vastuullinen tai olemalla vastuullinen vain yhdessä asiassa. Tunnustuksen saamisessa olennaisinta on kokonaisvaltainen vastuullisuus, sanoo Frammen toimitusjohtaja Jani Modig.

– Yrityksille on tietenkin aina tärkeää, että viivan alle jää jotain ja että liiketoiminta on positiivista, joten talous on yksi mittari, mutta ei suinkaan ainut. B Corp mittaa myös, millaista lisäarvoa yritys tuo omalle yhteisölleen, miten yritykset pitävät huolta työntekijöistään ja ympäristöstä ja miten ne auttavat asiakkaitaan, Modig avaa.

Yrityksille on tietenkin aina tärkeää, että viivan alle jää jotain ja että liiketoiminta on positiivista, joten talous on yksi mittari, mutta ei suinkaan ainut.

Millä keinoin Framme sitten on onnistunut olemaan kokonaisvaltaisesti vastuullinen? Ensiksi täytyy ymmärtää, millainen toimisto Framme on. Yritys sanoo olevansa brändien kumppani fyysisissä markkinointi- ja brändituotannoissa sekä niiden jakelussa. Eli Framme auttaa asiakkaitaan löytämällä oikeat fyysiset markkinointimateriaalit ja ratkaisut oman tuotantoverkostonsa avulla. Toimisto tekee yhteistyötä monien mainostoimistojen kanssa, jotka vastaavat projekteissa luovasta työstä. Kumppaneihin ovat kuuluneet muun muassa Suomen tunnetuimmat mainostoimistot Bob the Robotista ja TBWA\Helsingistä lähtien.

Lisäksi yrityksen palveluvalikoimaan kuuluu digitaalinen työkalu, jolla toimiston asiakkaat, kuten esimerkiksi Dyson, Red Bull ja Wolt – pystyvät automatisoimaan ja tehostamaan fyysisten markkinointimateriaaliensa hallintaa.

Frammen on pitänyt hoitaa erityisesti viisi osa-aluetta hyvin saadakseen B Corpin sertifikaatin.  Ensimmäinen on yhteisö ja sidosryhmät.

– On pitänyt ratkoa, miten parannamme tuotantoverkostoamme ja kuinka tuoda yhteiskunnalle jotain takaisin, Modig kiteyttää.

Frammen kohdalla kriteerit täyttyvät, koska yritys pyrkii aina löytämään vastuullisia vaihtoehtoja asiakkailleen – niin markkinointimateriaaleihin kuin logistiikkaan.

Toinen kohta on työntekijöistä huolehtiminen.

– Suomalainen sosiaaliturva ja lainsäädäntö työntekijöistä huolehtimiseen täyttivät jo ison osan B Corpin kriteereistä. Kaikkialla maailmassa työntekijöistä huolehtiminen ei kuitenkaan ole päivänselvä asia.

Kolmas on johtajuus, joka liittyy vahvasti edelliseen kohtaan.

– Johtajuus on sitoutumista vastuulliseen missioon ja läpinäkyvyyteen. Kerromme työntekijöillemme avoimesti yrityksen numeroista sekä esimerkiksi julkisesti verkkosivuillamme vastuullisuustavoitteistamme.

Neljäs kohta on asiakkaat.

– Me mietimme asiakasprojekteissa aina vastuullisuutta, ja datan avulla pystymme auttamaan asiakkaita tekemään aiempaa parempia, vastuullisempia päätöksiä. Jatkuva dialogi asiakkaidemme kanssa sekä asiakastyytyväisyyden mittaaminen luovat meille parannusehdotuksia omaan tekemiseemme.

Jatkuva dialogi asiakkaidemme kanssa sekä asiakastyytyväisyyden mittaaminen luovat meille parannusehdotuksia omaan tekemiseemme.

Viides ja viimeinen osa-alue on ympäristö, joka liittyy vahvasti ensimmäiseen ja neljänteen kohtaan.

Framme on kehittänyt oman digitaalisen työkalun, jonka avulla yritys pystyy mittaamaan omaa vastuullisuuttaan ja pitämään viisi edellä mainittua osa-aluetta kunnossa jatkossakin. B Corpin sertifikaatin saa vain kolmeksi vuodeksi kerrallaan, joten jatkumo on koko asian ytimessä.

Frammen digitaalisella työkalulla mitataan tuotantojen ja tuotteiden vastuullisuutta kuuden kriteerin kautta. Ne ovat materiaalin sertifikaatti, tuotannon sertifikaatti, paikallisuus, kiertotalous, kierrätys ja hävitys sekä vihreä logistiikka.

– Pohdimme aina, ovatko materiaalit tuotettu vastuullisesti ja paikallisesti, ovatko ne tehty kierrätetyistä materiaaleista, ovatko ne kompostoitavia, millä ne kuljetaan paikasta toiseen ja niin edelleen, Modig kertoo.

Esimerkiksi Helsingissä sijaitseva asiakas voi saada Frammen kautta materiaalit, jotka ovat tehty Suomessa kierrätetystä materiaalista, jotka kuljetetaan asiakkaalle mahdollisimman ekologisella tavalla ja joita voi käyttää yhä uudestaan ja uudestaan.

Pohdimme aina, ovatko materiaalit tuotettu vastuullisesti ja paikallisesti, ovatko ne tehty kierrätetyistä materiaaleista, ovatko ne kompostoitavia, millä ne kuljetaan paikasta toiseen ja niin edelleen.

Olennaisin kysymys on kuitenkin se, onko B Corpin sertifikaatista loppupeleissä hyötyä yrityksille? Modig antaa selkeän vastauksen: on.

Jokaisen yrityksen täytyy miettiä koko ajan entistä vastuullisemmin, joten vastuulliset palvelut ovat koko ajan halutumpia. Sertifikaatti on oiva tapa kehittää yrityksen brändiä, ja sen avulla pääsee “piireihin” muiden B Corp -yrityksien kanssa.

– Vaikka puhutaan sertifikaatista, niin tämä on ennen kaikkea ohjenuora, jota noudattamalla pystymme toimimaan vastuullisesti ja liiketoimintaamme kehittävällä tavalla, Modig painottaa.

Vastuullisuuteen panostaminen on jo tähän mennessä ollut Frammelle tuottoisaa. Viime vuonna yritys teki liikevaihtoennätyksensä yllettyään 2,4 miljoonaan euroon. Kasvua ensimmäiseen ja haastavaan koronavuoteen nähtiin peräti 72 prosenttia.

Haluatko pysyä perillä siitä, mitä suomalaisissa markkinointitoimistoissa tapahtuu? Tilaa MarkkinointiUutisten uutiskirje tästä ja saat tuoreimmat uutiset sähköpostiisi joka viikko.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)