Kuvaaja:
Kelly Brito / Unsplash
Mainonta

Some-vaikuttajille huomautuksia piilomainonnasta

22.8.2023 9:52
Mikko Perttunen
Mainonnan eettinen neuvosto katsoi, että kaupalliseksi yhteistyöksi voidaan katsoa myös varsinaisen kampanjan ulkopuolella tehtävät julkaisut.

Mainonnan eettinen neuvosto on jakanut neljä huomautusta somemarkkinoinnista, joka ei ole ollut tunnistettavissa markkinoinniksi.

Vilma Josefiina Oy ja vaikuttaja Rita Niemi-Manninen saivat huomautuksen Niemi-Mannisen Instagram-tilin videolla näkyvistä vaatteista, joita ei ole mainittu kaupalliseksi yhteistyöksi, vaikka ne sellaisen kautta olikin saatu. Tämä selviää seuraavana päivänä tehdystä julkaisusta, jossa yhteistyöstä kerrotaan.

Miraz Group Oy:n eli House of Organic -brändin ja vaikuttaja Emilia Väätäisen kaupallinen yhteistyö sai myös huomautuksen, kun aiemmin kaupallisessa yhteistyössä tehdyissä julkaisuissa käytettäviä kosmetiikkatuotteita ei merkitty kaupalliseksi yhteistyöksi enää myöhemmin tehdyissä julkaisuissa. Väätäinen selittää asiaa sillä, että hän on hankkinut tuotteet itse, sillä käyttää brändin tuotteita myös yhteistyön ulkopuolella.

Väätäinen sai huomautuksen neuvostolta myös Signify Finland Oy:n Philips Hue -brändin kanssa ja Indiska Magasinet Ab:n kanssa tehdyistä yhteistöistään. Näissäkin tapauksissa Väätäisen julkaisuissa näkyy tuotteita, jotka liittyvät aiempiin tai myöhempiin kaupallisessa yhteistyössä tehtäviin julkaisuihin.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)