SOK – Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Digitaalisuus

Sokos lanseerasi AR-meikkifiltterin: kauneusalan markkinoinnissa loikataan kohti metaversumia

15.11.2022 13:50
Satu Hurme
Sosiaalisen markkinoinnin ja lisätyn todellisuuden hyödyntämisellä tavoitellaan ennen kaikkea nuoria asiakkaita.

S-ryhmän omistama tavarataloketju Sokos julkaisi tänään Instagramissa meikkifiltterin, jonka avulla pystyy testailemaan pikkujoulusesongin meikkitrendejä. Lisättyä todellisuutta hyödyntävä filtteri syntyi Sokos Helsingin meikkitaiteilija Annie Muukan, Sokoksen digistrategi Veera Korvenkarin ja 3D- ja AR-suunnittelija Isabel Palumbon yhteistyöstä.

Muukan ja hänen kollegoidensa suunnittelemia meikkityylejä pystyy kokeilemaan omille kasvoilleen puhelimen avulla. Filtteri näyttää, miltä meikki näyttäisi kasvoilla, mutta ei muokkaa kasvoja muutoin. Filtterin käyttäjälle tarjotaan tuotevinkkejä Sokoksen valikoimasta, joilla tyyli voidaan toteuttaa.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Korvenkari kertoo tiedotteessa, että filtterin suunnittelussa pyrittiin vastaamaan erityisesti nuorten kuluttajien tarpeisiin. 

– Haluamme kohdata asiakkaamme uudella tavalla. Inspiraatio, elämyksellisyys ja ostamisen helppous ovat tärkeitä erityisesti nuorille, Korvenkari sanoo.

AR on vallannut alaa kauneudenhoidossa jo vuosia. L'oreal Group on ehkä tunnetuimpia lisätyn todellisuuden käyttäjiä ja edelläkävijöitä. L’orealin tytäryhtiö Maybelline on tarjonnut virtuaalista meikkien kokeilua lisätyssä todellisuudessa jo useamman vuoden. Tänä syksynä Maybelline julkaisi Maybelline Virtual Loft -nimisen virtuaalielämyksen, jossa käyttäjä voi pelata pelejä, osallistua tapahtumiin ja testata virtuaalisesti kosmetiikkaa.

Lokakuussa Maybelline tiedotti, että se aikoo sulkea kaikki kivijalkamyymälänsä Kiinassa. Samalla yritys vahvistaa verkkomyynnin merkitystä. Lokakuussa yhtiö järjesti metaversumitempauksen Kiinassa sinkkujenpäivänä, joka tunnetaan Black Fridayn kaltaisena nettiostosten superpäivänä.  

Markkinatutkimusyritys YouGov’n Maybellinelle tekemän tutkimuksen mukaan 54 prosenttia yrityksen asiakkaista koki, että lisätyn todellisuuden avulla tuotetta pystyi kokeilemaan ja siitä sai paremman käsityksen ennen ostopäätöksen tekoa.

Lue myös:

Mitä digimarkkinoinnista pitää tietää juuri nyt?

Monet tämän vuoden Cannesin voittajatyöt liittyivät metaversumiin – asiantuntijan mukaan metaversumi tuli "ryminällä maailmanluokan markkinointiin”