Kuvaaja:
Cannes Lions
Digitaalisuus

Monet tämän vuoden Cannesin voittajatyöt liittyivät metaversumiin – asiantuntijan mukaan metaversumi tuli "ryminällä maailmanluokan markkinointiin”

30.8.2022 9:50
Toni Rajamäki

Metaversumin mahdollisuudet kiehtovat lukuisia brändejä, ja etenkin isot yritykset ovat lähteneet jo vahvasti villitykseen mukaan. Metaversumi on otettu myös osaksi markkinointia onnistuneesti, jos mittarina käytetään tämän vuoden Cannes Lions -kilpailua.

Sosiaalisen median toimiston Kurion ja Cannes Lions -organisaation tekemä World-Class Lessons on Metaverse in Marketing -raportti nimittäin kertoo, että metaversumi liittyi yllättävän moneen voittajatyöhön tänä vuonna. Tarkalleen ottaen 11 prosenttia voittajatöistä liittyi jollain tavalla metaversumiin.

– Metaversumi tuli ryminällä maailmanluokan markkinointiin. Yksi kymmenestä voittajasta on yllättävän paljon ottaen huomioon, kuinka harva oli edes kuullut siitä vuosi takaperin, toteaa Kurion luova johtaja ja tutkimuksesta vastannut Jari Lähdevuori tiedotteessa.

– Lukuun vaikuttaa luonnollisesti se, että osa metaversumin ilmenemismuodoista on meille jo tuttuja vuosien takaa, hän jatkaa.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Metaversumikampanjoihin luettiin kaikki työt, joissa oli hyödynnetty jotain seuraavista: videopelaaminen, AR (augmented reality), VR (virtual reality), MR (mixed reality), NFT (non-fungible token), lohkoketju (blockchain), kryptovaluutat, avatarit, digitaaliset kaksoset (digital twins) ja metaversumi itsessään.

Videopelaaminen oli laajimmin käytetty metaversumin ilmenemismuoto Cannesin voittajatöissä. 48 prosenttia kaikista metaversumikampanjoista liittyi pelaamiseen. Seuraavina tulivat AR (24 prosenttia), VR (17 prosenttia), NFT (11 prosenttia) ja avatarit (11 prosenttia).

Sosiaalinen media ja metaversumi linkittyivät yhteen monissa töissä, mistä kertoo muun muassa se, että Social & Influencer Lions -sarjassa oli tuplasti metaversumikampanjoita verrattuna kaikkien sarjojen voittajiin. Lisäksi tässä sarjassa oli paljon töitä, joissa metaversumi oli idean ytimessä. Muiden sarjojen monissa töissä metaversumi saattoi olla vain pieni osa kokonaisuutta.

– Löydösten valossa metaversumiin kannattaa sukeltaa tuttujen asioiden kautta. Somekanavien AR-filtterit ovat hyvä esimerkki. Suurin osa AR-teknologiaa hyödyntäneistä voittajista olikin tehty Instagramissa, jossa kynnys kokeilulle on ymmärrettävästi matala, kommentoi Lähdevuori.