Brändit

ūüĒć Sinituote lanseerasi t√§ysin uudenlaisen tuotteen, jota kuluttajatkin innostuivat markkinoimaan: ‚ÄĚSyy tuotteen kehitt√§miseen oli puhtaasti ekologinen‚ÄĚ

Sinituotteella on laskettu, että uuden puhdistusainetabletin ansiosta pesuainekuljetusten hiilijalanjälki pienenee 98,7 prosenttia ja kertakäyttöisiä suihkepulloja ei tarvita enää laisinkaan.
Kuva:
ūüĒć Sinituote lanseerasi t√§ysin uudenlaisen tuotteen, jota kuluttajatkin innostuivat markkinoimaan: ‚ÄĚSyy tuotteen kehitt√§miseen oli puhtaasti ekologinen‚ÄĚ

ūüĒć Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempi√§, taustoittavia ja p√§ivitt√§isest√§ uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.‚Äć

Kolmisen vuotta sitten siivousvälineitä valmistavassa Sinituotteessa alkoi viritä ajatus täysin uudenlaisesta puhdistustuotteesta, jota ei ollut Suomen marketeissa nähty.

‚Äď Olimme jo pitk√§√§n miettineet, ett√§ siivoukseen kuuluvat olennaisesti paitsi v√§lineet my√∂s puhdistusaineet, sanoo Sinituotteen toimitusjohtaja Johanna Hamro-Drotz.

Puhdistusaineet myydään pääasiassa nestemäisinä, ja niistä vähintään 95 prosenttia on vettä, Hamro-Drotz kertoo. Pesuaineita kuljetettaessa kuljetetaan siis pääasiassa vettä ympäri maailman, mikä kuluttaa resursseja, kuten rahaa ja ympäristöä.

Sinituotteella pohdittiin, voisiko asian hoitaa jotenkin toisin.

‚Äď Kuulimme, ett√§ Jenkeiss√§ oli jo tehty hyvin varhaisessa vaiheessa ollut innovaatio veteen liuotettavasta puhdistusainetabletista. Siit√§ saimme idean jyv√§sen, jota l√§hdimme kehitt√§m√§√§n eteenp√§in.

‚ÄĚSuomessa p√§√§tyy j√§tteeksi noin kymmenen miljoonaa suihke- tai siivousainepulloa vuosittain."

Kolmen vuoden tuotekehitys

Ideasta kului noin kolme vuotta siihen, että Sinituotteen puhdistusainetabletit ovat nyt kauppojen hyllyissä. Siinä välissä on tehty paljon töitä: niin tuotekehitystä kuin markkinointiakin.

‚Äď Hauduttelimme ensin ideaa puolen vuoden ajan. Pohdimme, voisivatko ihmiset oppia k√§ytt√§m√§√§n uudenlaista puhdistusainetta. Teimme kuluttajatutkimuksia, joiden tulokset kertoivat, ett√§ ideassa on potentiaalia, Hamro-Drotz kertoo.

Seuraavaksi alkoi käytännön työ, kuten tuotekehitys sekä sopivien koneiden etsiminen ja linjaston rakentaminen. Se vei aikaa ja hidasti lanseerausta.

Kuljetusten hiilijalanjälki pienenee lähes 99 prosenttia

Hamro-Drotzin mukaan suurin syy uudenlaisen tuotteen kehittämiseen oli puhtaasti ekologinen. Puhdistusainetabletti vähentää veden kuljettamista ja kertakäyttöisten suihkepullojen tarvetta. Marketista ostettava tabletti liuotetaan veteen kotona, ja samaa suihkepulloa voi käyttää monta kertaa.

‚Äď Suomessa p√§√§tyy j√§tteeksi noin kymmenen miljoonaa suihke- tai siivousainepulloa vuosittain. 30 prosenttia niist√§ p√§√§tyy sekaj√§tteeseen, Hamro-Drotz sanoo.

Sinituotteella on laskettu, että tabletin ansiosta pesuainekuljetusten hiilijalanjälki pienenee 98,7 prosenttia ja kertakäyttöisiä suihkepulloja ei tarvita enää laisinkaan.

Muitakin etuja on tullut ilmi myöhemmistä kuluttajatutkimuksista. Ihmiset ovat kiitelleet muun muassa sitä, että kevyt tuote on helppo kantaa kaupasta kotiin ja se vie vain vähän tilaa kaapissa.

Kuluttajakäyttäytyminen muuttuu hitaasti, sanoo Johanna Hamro-Drotz.

Kuluttajat innostuivat markkinoimaan

Puhdistusaineen ostaminen on vähän kuin hammastahnan ostaminen, Hamro-Drotz sanoo. Moni hankkii tottumuksesta aina saman tuotteet, ja ihmisen täytyy saada selkeä syy sille, että hän vaihtaisi tuotteen toiseen. Pesuainetablettiin vaihtaminen on helppo perustella.

‚Äď Olemme pyrkineet nostamaan ekologisia syit√§ esille markkinoinnissa. Kest√§v√§st√§ kuluttamisesta ja kuluttamisen v√§hent√§misest√§ puhutaan paljon, joten se on aika selke√§ asia.

Hamro-Drotz muistuttaa, että kuluttajan ei tarvitse luopua mistään, jos hän päättää vaihtaa kaupasta nestemäisenä ostamansa pesuaineen tabletteihin.

‚Äď H√§n saa edelleen yht√§ hyv√§n puhdistusaineen.

‚ÄĚVaatii paljon markkinointia ja viestint√§√§, ett√§ saamme massan mukaan."

Sinituotteella on k√§ytetty uuden tuotteen markkinointiin laajasti erilaisia medioita: televisiota, sanomalehti√§, sosiaalista mediaa ja vaikuttajien omia kanavia. Hamro-Drotzin mukaan tuote on her√§tt√§nyt ‚ÄĚhyv√§√§ p√∂hin√§√§‚ÄĚ erityisesti vaikuttajien avulla.

‚Äď On mahtavaa huomata, miten tavalliset suomalaiset ovat hehkuttaneet ja kehuneet puhdistusainetablettia. He ovat ik√§√§n kuin tehneet markkinointia meid√§n puolestamme, h√§n sanoo.

Hamro-Drozt tiedostaa kuitenkin hyvin, että niin ei käy joka tuotteen kohdalla. Hänen mukaansa tuotteessa täytyy olla jotakin sykähdyttävää, jotta ihmiset haluavat kertoa siitä edelleen. Puhdistusainetabletissa se on yksinkertainen mutta tärkeä oivallus.

Sinituotteella kuitenkin tiedetään, että kuluttajakäyttäytymisen muutos tapahtuu hitaasti.

‚Äď Vaatii paljon markkinointia ja viestint√§√§, ett√§ saamme massan mukaan. Harvoin kuitenkaan mit√§√§n tuotetta on otettu n√§in avosylin vastaan.

Kaupan ja brändin yhteistyö onnistui

Hamro-Drotz sanoo, yksi syy onnistuneelle tuotelanseeraukselle on ollut myös kaupan ja brändin onnistunut yhteistyö.

‚Äď Kaupoissa uskottiin ideaamme. He antoivat meille mahdollisuuden p√§√§st√§ esittelem√§√§n ja myym√§√§n uudenlaista tuotetta. T√§h√§n on tarvittu luottamusta kaupan ja br√§ndin v√§lill√§.

Hamro-Drotz uskoo, että Sinituotteelta nähdään jatkossakin innovatiivisia, uusia tuotteita.

‚Äď Ne voivat olla ihan uuttakin kategoriaa, mutta kotiin ja ihmisten arkeen liittyviss√§ tuotteissa me pysymme varmasti.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa