Brändit

🔍 Sinituote lanseerasi täysin uudenlaisen tuotteen, jota kuluttajatkin innostuivat markkinoimaan: ”Syy tuotteen kehittämiseen oli puhtaasti ekologinen”

Sinituotteella on laskettu, että uuden puhdistusainetabletin ansiosta pesuainekuljetusten hiilijalanjälki pienenee 98,7 prosenttia ja kertakäyttöisiä suihkepulloja ei tarvita enää laisinkaan.
Kuva:
🔍 Sinituote lanseerasi täysin uudenlaisen tuotteen, jota kuluttajatkin innostuivat markkinoimaan: ”Syy tuotteen kehittämiseen oli puhtaasti ekologinen”

🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempiä, taustoittavia ja päivittäisestä uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.‍

Kolmisen vuotta sitten siivousvälineitä valmistavassa Sinituotteessa alkoi viritä ajatus täysin uudenlaisesta puhdistustuotteesta, jota ei ollut Suomen marketeissa nähty.

– Olimme jo pitkään miettineet, että siivoukseen kuuluvat olennaisesti paitsi välineet myös puhdistusaineet, sanoo Sinituotteen toimitusjohtaja Johanna Hamro-Drotz.

Puhdistusaineet myydään pääasiassa nestemäisinä, ja niistä vähintään 95 prosenttia on vettä, Hamro-Drotz kertoo. Pesuaineita kuljetettaessa kuljetetaan siis pääasiassa vettä ympäri maailman, mikä kuluttaa resursseja, kuten rahaa ja ympäristöä.

Sinituotteella pohdittiin, voisiko asian hoitaa jotenkin toisin.

– Kuulimme, että Jenkeissä oli jo tehty hyvin varhaisessa vaiheessa ollut innovaatio veteen liuotettavasta puhdistusainetabletista. Siitä saimme idean jyväsen, jota lähdimme kehittämään eteenpäin.

”Suomessa päätyy jätteeksi noin kymmenen miljoonaa suihke- tai siivousainepulloa vuosittain."

Kolmen vuoden tuotekehitys

Ideasta kului noin kolme vuotta siihen, että Sinituotteen puhdistusainetabletit ovat nyt kauppojen hyllyissä. Siinä välissä on tehty paljon töitä: niin tuotekehitystä kuin markkinointiakin.

– Hauduttelimme ensin ideaa puolen vuoden ajan. Pohdimme, voisivatko ihmiset oppia käyttämään uudenlaista puhdistusainetta. Teimme kuluttajatutkimuksia, joiden tulokset kertoivat, että ideassa on potentiaalia, Hamro-Drotz kertoo.

Seuraavaksi alkoi käytännön työ, kuten tuotekehitys sekä sopivien koneiden etsiminen ja linjaston rakentaminen. Se vei aikaa ja hidasti lanseerausta.

Kuljetusten hiilijalanjälki pienenee lähes 99 prosenttia

Hamro-Drotzin mukaan suurin syy uudenlaisen tuotteen kehittämiseen oli puhtaasti ekologinen. Puhdistusainetabletti vähentää veden kuljettamista ja kertakäyttöisten suihkepullojen tarvetta. Marketista ostettava tabletti liuotetaan veteen kotona, ja samaa suihkepulloa voi käyttää monta kertaa.

– Suomessa päätyy jätteeksi noin kymmenen miljoonaa suihke- tai siivousainepulloa vuosittain. 30 prosenttia niistä päätyy sekajätteeseen, Hamro-Drotz sanoo.

Sinituotteella on laskettu, että tabletin ansiosta pesuainekuljetusten hiilijalanjälki pienenee 98,7 prosenttia ja kertakäyttöisiä suihkepulloja ei tarvita enää laisinkaan.

Muitakin etuja on tullut ilmi myöhemmistä kuluttajatutkimuksista. Ihmiset ovat kiitelleet muun muassa sitä, että kevyt tuote on helppo kantaa kaupasta kotiin ja se vie vain vähän tilaa kaapissa.

Kuluttajakäyttäytyminen muuttuu hitaasti, sanoo Johanna Hamro-Drotz.

Kuluttajat innostuivat markkinoimaan

Puhdistusaineen ostaminen on vähän kuin hammastahnan ostaminen, Hamro-Drotz sanoo. Moni hankkii tottumuksesta aina saman tuotteet, ja ihmisen täytyy saada selkeä syy sille, että hän vaihtaisi tuotteen toiseen. Pesuainetablettiin vaihtaminen on helppo perustella.

– Olemme pyrkineet nostamaan ekologisia syitä esille markkinoinnissa. Kestävästä kuluttamisesta ja kuluttamisen vähentämisestä puhutaan paljon, joten se on aika selkeä asia.

Hamro-Drotz muistuttaa, että kuluttajan ei tarvitse luopua mistään, jos hän päättää vaihtaa kaupasta nestemäisenä ostamansa pesuaineen tabletteihin.

– Hän saa edelleen yhtä hyvän puhdistusaineen.

”Vaatii paljon markkinointia ja viestintää, että saamme massan mukaan."

Sinituotteella on käytetty uuden tuotteen markkinointiin laajasti erilaisia medioita: televisiota, sanomalehtiä, sosiaalista mediaa ja vaikuttajien omia kanavia. Hamro-Drotzin mukaan tuote on herättänyt ”hyvää pöhinää” erityisesti vaikuttajien avulla.

– On mahtavaa huomata, miten tavalliset suomalaiset ovat hehkuttaneet ja kehuneet puhdistusainetablettia. He ovat ikään kuin tehneet markkinointia meidän puolestamme, hän sanoo.

Hamro-Drozt tiedostaa kuitenkin hyvin, että niin ei käy joka tuotteen kohdalla. Hänen mukaansa tuotteessa täytyy olla jotakin sykähdyttävää, jotta ihmiset haluavat kertoa siitä edelleen. Puhdistusainetabletissa se on yksinkertainen mutta tärkeä oivallus.

Sinituotteella kuitenkin tiedetään, että kuluttajakäyttäytymisen muutos tapahtuu hitaasti.

– Vaatii paljon markkinointia ja viestintää, että saamme massan mukaan. Harvoin kuitenkaan mitään tuotetta on otettu näin avosylin vastaan.

Kaupan ja brändin yhteistyö onnistui

Hamro-Drotz sanoo, yksi syy onnistuneelle tuotelanseeraukselle on ollut myös kaupan ja brändin onnistunut yhteistyö.

– Kaupoissa uskottiin ideaamme. He antoivat meille mahdollisuuden päästä esittelemään ja myymään uudenlaista tuotetta. Tähän on tarvittu luottamusta kaupan ja brändin välillä.

Hamro-Drotz uskoo, että Sinituotteelta nähdään jatkossakin innovatiivisia, uusia tuotteita.

– Ne voivat olla ihan uuttakin kategoriaa, mutta kotiin ja ihmisten arkeen liittyvissä tuotteissa me pysymme varmasti.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa