Kuva: Canva Pty Ltd.
Ilmiöt

Singles’ Day laski hintoja keskimäärin 0,31 prosenttia – alle 30 päivän päässä siintävä Black Friday lienee vaikuttanut tarjousten nihkeyteen

13.11.2024 10:26
Mikko Perttunen
Kiinnostus Singles’ Dayta kohtaan oli kuitenkin selvässä kasvussa viime vuoteen nähden.

Yhtä vuoden suurimmista alennuspäivistä, Singles’ Dayta ,vietettiin tämän viikon maanantaina. Hintavertailupalvelu Hintaoppaan datasta selviää, että hinnat laskivat keskimäärin kuitenkin vain 0,31 prosenttia.

Kaikkiaan hinta laski datan perusteella 22 prosentilla tuotteista.

Vaikka keskimääräinen alennusprosentti jäi mitättömäksi, kiinnostus Singles’ Dayn kampanjoita kohtaan kasvoi kuitenkin 63 prosenttia viime vuodesta.

"Singles’ Day kestää nykyään enää harvoin vain yhden päivän."
MAINOS

Etenkin elektroniikan ja kauneuden verkkokauppojen alennusmyynneistä tunnetuksi tullut päivä on kasvattanut suosiotaan ja samalla kestoaan myös Suomessa.

– Päivän suosio saattaa selittyä esimerkiksi sillä, että tuoreen kuluttajatutkimuksemme mukaan 57 prosenttia suomalaisista on joutunut siirtämään hankintojaan taloudellisista syistä. Tämä on omiaan lisäämään kiinnostusta alennusmyyntipäiviä kohtaan. Singles’ Day kestää nykyään enää harvoin vain yhden päivän. Esimerkiksi Kiinassa kampanjointi alkoi tänä vuonna jo lokakuun puolivälissä. Suomessa on usein kyse vasta pidennetystä viikonlopusta, Hintaoppaan Suomen maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kertoo tiedotteessa.

Tämän vuoden Singles’ Day -alennuksiin on voinut vaikuttaa myös viime vuonna voimaan astunut 30 päivän alimman hinnan ilmoittamiseen velvoittava laki.

– Mikäli kaupat haluavat näyttävät alennusprosentit Black Fridayna, samat tuotteet eivät voi olla alennuksessa 30 päivän sisällä. Alennusten määrä saattoi tästä syystä jäädä maanantaina vähäiseksi, Matinvesi-Basset arvioi.