Kuva: Mikko Perttunen
Ilmiöt

Ruokakauppabrändien lenkkari-ilmiösodassa Lidl murskasi Pirkan

10.5.2024 13:48
Mikko Perttunen
”Kaikki kuluttamisen ilmiöt tapaavat näkyä käytetyn tavaran kaupassa erittäin nopeasti.”

Pirkka-tennareista ei ole syntynyt samanlaista käytetyn tavaran ilmiötä kuin neljä vuotta lanseeratuista Lidl-lenkkareista.

Suomalaisbrändi Pirkka toi kuukausi sitten kauppoihin omat tennarinsa. Tempaus oli samantapainen kuin Lidlin lenkkarit, joista syntyi neljä vuotta sitten valtava ilmiö, ja jotain samankaltaista epäilemättä toivottiin Keskollakin. Ainakin käytetyn tavaran markkinoilla Pirkka-kengät ovat kuitenkin jääneet kilpailijansa jalkoihin.

Käytetyn tavaran kauppapaikka Torin tilastojen mukaan Lidl-lenkkareita etsittiin parhaimmillaan Torista 43 000 kertaa vuorokaudessa. Kuukausi sitten kauppoihin tulleita Pirkka-kenkiä on etsitty enimmillään noin 700 kertaa vuorokaudessa.

Pirkka-kenkiin kohdistuneet käytetyn tavaran haut typistyivät ainakin toistaiseksi Torissa muutaman vuorokauden ajanjaksolle. Lidl-lenkkareita etsitään Torista vielä nykyäänkin enimmillään noin 80 kertaa vuorokaudessa.

Torin tilastojen mukaan Lidl-lenkkarit ovat olleet toistaiseksi tämän vuosikymmenen suurin käytetyn tavaran villitys Suomessa. Ne tulivat kauppoihin vuoden 2020 huhtikuussa ja käytetyn tavaran kaupassa niiden etsiminen pomppasi heti yli 40 000 hakuun vuorokaudessa.

Lidlin lenkkareista syntyi ilmiö.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

– Lidlin lenkkareista syntyi ilmiö. Pirkan vastaavista ei ole ainakaan käytetyn tavaran osalta vielä syntynyt. Ylipäänsä kaikki kuluttamisen ilmiöt tapaavat näkyä käytetyn tavaran kaupassa erittäin nopeasti. Mitä halutumpi tuote on, sitä vilkkaammin tavara liikkuu ihmiseltä toiselle, Torin johtaja Jenni Tuomisto kommentoi tiedotteessa.

Muita tämän vuosikymmenen suurimpia villityksiä käytetyn tavaran kaupassa Suomessa ovat olleet uusi Muumin päivä -muumimuki vuonna 2021, jääkiekon maailmanmestaruushuuma vuonna 2022, Käärijä-huuma vuonna 2023 sekä Iittala-ilmiö vuonna 2024.

– Tavanomaisimmin käytetyn tavaran isoimmat buumit syntyvät vaatteisiin ja asusteisiin, koska muoti on viime vuosina kasvanut Suomessa suosituimmaksi tuoteryhmäksi käytetyn tavaran kaupassa. Suomalaiset ostivat viime vuonna käytettyä muotia yhteensä 86 miljoonalla eurolla. Toiseksi eniten hankitaan käytettynä harrastustavaraa, Tuomisto kertoo.

Tuomiston mukaan aiemmin Suomessa kirjat, pelit ja muu viihde olivat suosituinta käytetyn tavaran kaupassa.