Brändit

Respect Projectista tuli Suomen ensimmäinen hiilinegatiivinen rakennusalan yritys

Alallaan poikkeukselliseksi brändiksi kasvanut yritys haluaa näyttää esimerkkiä kilpailijoilleen.
Kuva:
Unsplash/Josh Olalde
Respect Projectista tuli Suomen ensimmäinen hiilinegatiivinen rakennusalan yritys

Keravalainen Respect Project on melkoinen harvinaisuus rakennusalalla, sillä kyseessä on Suomen ensimmäinen hiilinegatiivinen rakennusalan yritys – ja ehkä jopa koko maailman ensimmäinen.

Hiilinegatiivisuus tarkoittaa sitä, että yritys ylikompensoi päästönsä, joilta ei voi välttyä rakennusalalla.

– Kasvatamme suomalaisia metsiä ja hiilinieluja sertifioidulla menetelmällä, avaa yrityksen kehityksestä ja asiakkuuksista vastaava Mikko Hirvonen kompensaatiokeinoa.

Yrityksen päästöt mittasi Green Carbon Finland Oy, joten mittauksen suoritti ulkopuolinen taho. Oman toiminnan päästöjen lisäksi Respect Project kompensoi myös hankintaketjusta syntyviä päästöjä. Yritystä voi sanoa hiilinegatiiviseksi, kun ylikompensaatio on 25 prosenttia, johon Respect Project on yltänyt.

Respect Projectin strategian keskiössä on vastuullisuus, jota brändi haluaa tuoda vahvasti esiin vaikuttaakseen koko yhteiskuntaan. Yrityksessä ajatellaan, että muutos ei lähde vain päättäjistä, vaan myös koko yrityskentästä.

– Jokainen yritys voi mitata omat päästönsä helposti. Tässä maailmassa ei romuttuisi mikään, jos osakkeenomistajat olisivat valmiita luopumaan pienestä voitto-osuudestaan ja muuttamaan yrityksensä hiilinegatiiviseksi, Hirvonen sanoo.

On myös selvää, että hiilinegatiivisuus voi olla tänä päivänä valttikortti myös taloudellisesta näkökulmasta, sillä ihmiset ja yritykset ovat koko ajan tietoisempia ongelmakohdista.

– En osaa sanoa, kuinka paljon vastuullisuutemme painaa asiakkaan tehdessä hankintapäätöstä, mutta on selvää, että jos olemme kilpailutuksessa samalla viivalla toisen yrityksen kanssa, niin olemme vastuullisuudemme takia vahvoilla.

Respect Project ei kuitenkaan tyydy nykytilanteeseen, vaan yritys haluaa toimia koko ajan entistä ympäristöystävällisemmin. Päästöjen vähentäminen on yksi merkittävimmistä konkreettisista asioista.

– Toiminnan kasvaessa emme halua vain lyödä lisää rahaa kompensaatiokassaan, vaan haluamme oikeasti vähentää työstämme syntyviä päästöjä, Hirvonen painottaa.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa