Finnish iGaming Conference 2025 -tapahtuma kokosi yhteen rahapelialan asiantuntijat kahdeksi päiväksi Helsinkiin keskustelemaan Suomen siirtymisestä avoimeen lisensointimalliin vuonna 2027.
Finnish Gambling Consultantsin Jari Vähänen kertoi, että Veikkauksen kokonaismarkkinaosuus on laskenut alle 40 prosentin ja verkossa vain 25 prosenttiin, mikä korostaa uudistuksen välttämättömyyttä.
Uudistukseen liittyy myös paljon markkinointiin liittyviä sääntöjä. Esimerkiksi vaikuttaja- ja afflliate-markkinointi kielletään.
Niin ikään Finnish Gambling Consultantsia edustava Reijo Anttila kertoi, että affiliatet tuovat jopa 90 prosenttia liikenteestä joillekin ulkomaisille kasino-operaattoreille, ja niiden kielto voi ohjata pelaajia luvattomille markkinoille.
Arvioiden mukaan vuoteen 2030 mennessä lisensoitujen markkinoiden osuus asettuu 60–70 prosenttiin ja kokonaismarkkina ylittää 2 miljardin euron rajan. Anttila arvioi, että bonusten ja affiliate-markkinoinnin rajoitukset voivat johtaa toiseen lainsäädäntökierrokseen jo vuonna 2028.
Klaus Virkkunen Sponsor Insightista kertoi, että sponsorointi, tapahtumamarkkinointi ja brändiaktivoinnit Suomessa ovat yhteensä 488 miljoonan euron arvoiset, ja urheilu johtaa tätä kehitystä.
Virkkunen painotti fanien sitouttamisen voimaa ja lajien välisiä yleisöyhteyksiä, kuten koripallon ja jääkiekon seuraajien päällekkäisyyttä. Hän nosti esiin Suomen median pirstaleisuuden ja korkean luottamuksen yhdistelmän, joka mahdollistaa kohdennetun markkinoinnin.
Jere Virtanen Passiofysta syvensi passion marketingin roolia. Hänen mukaansa passion marketing ei ole vain julkkisyhteistyötä vaan datalähtöinen, strategiaan integroitu kokonaisuus, jossa tunnetasolla rakennetaan asiakasuskollisuutta ja mitataan tuloksia jatkuvasti.
Mikael Bäcke Hippos ATG:sta esitteli Tanskan lisenssimallin kokemuksia vuodesta 2012. Kanavointiaste on yli 90 prosenttia, mutta laittomien toimijoiden torjunta on jatkuva haaste, ja valvonta kohdistuu usein lisenssiyrityksiin.
Bäcken mukaan Suomessa on odotettavissa ensimmäisenä vuotena ”markkinointisota”, ja vuonna 2028 kanavointiaste voi laskea bonusten ja affiliate-markkinoinnin kieltojen myötä.
Markkinointiuutiset kysyi kesällä markkinointialan ajatuksia tulevasta uudistuksesta. Alalla nähdään kyllä rahapelimarkkinoiden aukeamisen taloudelliset hyödyt, mutta uudistus ei herätä pelkästään positiivisia ajatuksia.
Lähes kaikki kyselyyn vastanneet olivat sitä mieltä, että rahapelien markkinoinnin lisääntymiseen liittyy myös jonkin verran tai paljon eettisiä ongelmia. 38 prosenttia vastaajista kertoi, ettei haluaisi omassa työssään osallistua rahapelien markkinointiin. Toisaalta 69 prosenttia arvioi, että markkinointialan on mahdollista vaikuttaa siihen, että rahapelejä mainostetaan vastuullisesti.