Kuva: Annika Ruohonen
Luovuus

Puhelinvapaa saari -kampanja tavoitti maailmanlaajuisesti ­– Ulko-Tammion lauttavuorot myytiin viime kesänä loppuun

3.6.2024 7:44
Mikko Perttunen
Ulkomaisista medioista kampanjan huomioivat esimerkiksi CNN, Wall Street Journal ja The Times.

Kotkan, Haminan, Miehikkälän, Pyhtään, Vironlahden ja Loviisan kuntien matkailunedistämisestä vastaava Cursor Oy toteutti viime kesänä yhdessä mainostoimisto SEK:n kanssa kampanjan, jossa Suomenlahdella sijaitseva Ulko-Tammion saari julistettiin puhelinvapaaksi vyöhykkeeksi.

Lue myös: Ulko-Tammion saarta markkinoidaan puhelimettomana

Yhtenä alkusysäyksenä kampanjalle oli esimerkiksi se, että alueen saarille kohdistuva matkailu romahti Venäjän hyökättyä Ukrainaan. Esimerkiksi juuri Ulko-Tammion saari on lähellä Venäjän aluevesirajaa, ja se oli esillä myös toukokuussa, kun kohua herätti Venäjän mahdollinen aikomus muuttaa aluevesirajojaan Suomenlahdella.

Tarina puhelinvapaasta saaresta kiehtoi viime kesänä Suomen ulkopuolellakin. Suurista ulkomaisista medioista esimerkiksi Wall Street Journal, CNN, Bloomberg, CBS ja The Times huomioivat kampanjan. Yhteensä mediassa aihetta käsiteltiin yli 1 200 artikkelissa, joten potentiaalinen yleisö nousi SEK:n mukaan jopa 3,4 miljardiin.

Kampanja näkyi myös Kotkan alueen matkailussa. Kotkan, Haminan ja Loviisan alueen yöpyneiden matkailijoiden määrä lisääntyi 8,4 prosenttia edellisvuoteen nähden. Kampanjan keskiössä olleelle Ulko-Tammion saarelle kulkevat lauttavuorot myytiin loppuun koko viime kesän.

MAINOS