Podit
Digitaalisuus

Poditin taustalla on kovan luokan markkinointiosaajia, jotka ovat asettaneet tavoitteet korkealle – näillä keinoin uusi audiomediapalvelu aikoo onnistua

13.10.2021 8:30
Toni Rajamäki
Suomalainen palvelu vie koko podcastmediaa uuteen suuntaan.

Suomessa lanseerattiin syyskuun lopussa uudenlainen audiomediapalvelu, jonka kohderyhmää ovat yrittäjät, johtajat, toimihenkilöt sekä teknologiasta ja työelämästä kiinnostuneet henkilöt. Podit-niminen palvelu on keskittynyt asiapodcasteihin, mutta alustalta löytyy myös e-kirjoja.

Poditin taustalla on mielenkiintoinen porukka: Koko idean takana on Ulla Koivula (kuvassa toinen oikealta), joka on rakentanut Suomessa muun muassa Moi Mobiliin, PlusTV:n ja Telian brändiä sekä vastannut ruotsalaisen OTT-TV-startupin MagineTV:n kansainvälisistä lanseerauksista ulkomailla, kuten Ruotsissa, Saksassa ja Espanjassa. Perustajiin kuuluu myös Poditin johtohahmo Juho Jokinen (vasemmalla), joka muistetaan muun muassa sosiaalisen median toimiston Dinglen perustajana. Vahvaa osaamista löytyy myös Ville Tolvaselta, joka on toiminut Digitalist Groupin toimitusjohtajana.

On selvää, että Poditin taustalla on poikkeuksellisen kova ryhmä – mutta niin pitääkin olla, mikäli yritys mielii päästä tavoitteisiinsa. Jokinen kertoo MarkkinointiUutisille, että tavoitteena on saada palvelulle jopa 30 000 käyttäjää Suomessa ja levitä ajan myötä kansainvälisille markkinoille. Podit tavoittelee samaa kohderyhmää kuin esimerkiksi Kauppalehti, jonka printtilevikki on vajaat 27 000.

Poditilla on kuitenkin hyvät lähtökohdat onnistumiseen, sillä nimekkään taustaryhmän lisäksi palvelun etuna on ainutlaatuisuus. Suomesta ei löydy toista podcastmediaa, joka olisi erikoistunut pelkästään asiasisältöihin. Itse asiassa Suomesta ei löydy yhtäkään podcastpalvelua, joka tarjoaa pelkästään spesifiä sisältöä tietylle kohderyhmälle.

– Kaikki palvelut ovat olleet tähän mennessä jokaiselle jotakin -periaatteella toimivia, Jokinen kiteyttää.

Juuri tästä syystä Koivula sai idean Poditista. Maailmassa tehdään todella paljon laadukasta asiasisältöä, mutta sen löytäminen voi olla hankalaa rajusti kasvaneessa podcastmarkkinassa.

– Meillä on ollut kohtaanto-ongelma. Esimerkiksi yritysten omat podcastit saattavat olla heidän omilla verkkosivuillaan kahdeksan klikkauksen takana. Siksi monet hyvät asiapitoiset podcastit eivät tule koskaan vastaan, Jokinen jatkaa.

Meillä on ollut kohtaanto-ongelma. Esimerkiksi yritysten omat podcastit saattavat olla heidän omilla verkkosivuillaan kahdeksan klikkauksen takana. Siksi monet hyvät asiapitoiset podcastit eivät tule koskaan vastaan

Poditin tarkoituksena on siis koota asiasisältöjä yhteen paikkaan. Mukana on niin omaa alkuperäistuotantoa kuin ulkopuolista tuotantoa. Alkuperäistuottajiin kuuluvat muun muassa TBWA\Helsingin Executive Vice President Strategy Marco Mäkinen ja tietokirjailija Mika D. Rubanovitsch.

Palvelun ainutlaatuisuus ja vahva sisältökattaus eivät kuitenkaan yksinään riitä viemään yritystä tavoitteisiinsa. Podit nimittäin kilpailee kaikenlaisten palveluiden kanssa – ei vain audiomediapalveluiden kanssa. Netflix, Spotify tai vaikkapa mobiilipelit kuuluvat yhtä lailla Poditin kilpailijoihin, sillä kilpailua käydään ihmisten ajasta.

Siksi Poditin on onnistuttava markkinoinnissaan, johon yritys panostaa paljon.

– Laitamme paljon rahaa markkinointiin ja näkyvyyteen. Yhtenä isona asiana on “fear of missing out” -ajatuksen (paitsi jäämisen pelko) luominen, eli tarjoamme sisältöä, jota ei saa muualta, Jokinen avaa.

Jokisen mukaan markkinoinnissa yhtäläisyyksiä voi löytyä muun muassa Moi Mobiiliin, jonka markkinointi on pitkälti Ulla Koivulan käsialaa. Koivula rakensi Moi Mobiilista erinomaisen markkinointistrategian turvin vahvan toimijan haastavaan matkapuhelinoperaattorimarkkinaan. Moi Mobiilin markkinoinnissa ovat korostuneet muun muassa asiakaskokemus ja datan hyödyntäminen, jotka ovat isossa roolissa myös Poditissa.

Poditille tärkeintä on tuoda yrityksen pääviesti selkeästi näkyviin.

– Brändiviestimme on, että palvelumme on jokaisen asiantuntijan työkalu. Palvelumme pitää ihmiset ajan tasalla, säästää aikaa, kasvattaa ja opettaa, Jokinen kertaa.

Podit pyrkii hakemaan näkyvyyttä monin keinoin. Yhtenä tärkeänä viestinviejänä ovat sisällöntuottajat ja heidän ohjelmissaan olevat vieraat, joiden sosiaalisen median tilit voivat tavoittaa tuhansia asiantuntijoita, yrittäjiä ja johtajia.

Markkinoinnissa yhtenä suurimpana tekijänä on Poditin oma algoritmi, jolla pitäisi olla vahva vaikutus hyvään asiakaskokemukseen. Algoritmi on rakennettu niin, että käyttäjille tarjotaan jatkuvasti räätälöityä, heitä kiinnostavaa sisältöä. Tällöin asiasisältöä ei tarvitse etsiä kissojen ja koirien kanssa, mikä puolestaan ratkaisee Jokisen aiemmin mainitseman kohtaanto-ongelman.

– Netflix tekee tämän asian hyvin. Heillä on hyvä osumatarkkuus sisällön tarjoamisessa. Podit pyrkii samalla tavalla tarjoamaan jokaiselle käyttäjälleen juuri oikeanlaista sisältöä datan avulla.

Podit muuttaa audiomediaa

Audiomedia on kasvanut viime vuosina vauhdilla, ja koko media on parhaillaan murrosvaiheessa. Audiomedia on vielä matkansa alkupäässä, mutta jos ja kun audiomedian kehitys noudattaa normaalia kaavaa, on kehityksen seuraava vaihe jo alkanut – ja siitä kiitos kuuluu Poditille.

Jokainen media-ala on lähtenyt jokaiselle jotakin -periaatteesta ja kehittynyt pikkuhiljaa kokonaisuudeksi, josta löytyy lukuisia tietylle kohderyhmälle tarkoitettuja julkaisuja. Esimerkiksi printtimediassa oli aluksi iltapäivälehdet, jotka alkoivat myöhemmin tehdä omia erikoisjulkaisujaan aina urheilulehdistä lifestyle-lehtiin ja talouslehdistä ruokalehtiin. Digimediassa sama on käynyt muun muassa videopalveluille: ensiksi oli YouTube, mutta se ei riittänyt kaikille, ja rinnalle tuli esimerkiksi striimamiseen erikoistuneita videoalustoja.

– Nyt teemme audiomediassa samanlaista muutosta tuomalla yhden genren podcastit samaan paikkaan, Jokinen painottaa.

Podit haluaa vaikuttaa podcastmediassa myös siihen, että kuuntelijat eivät seuraa enää vain tiettyjä sisällöntekijöitä. Tähän mennessä ihmiset ovat olleet liki pakkotilanteessa, sillä oikeanlaisten podcastien löytäminen on ollut vaikeaa.

– Kun blogit yleistyivät, ihmiset kysyivät, ketä bloggaajia seuraat. Nyt podcastien suhteen ollaan samassa tilanteessa kuin blogien kanssa oltiin reilu kymmenen vuotta sitten. YouTubessa oli aikoinaan sama juttu, mutta sekin on muuttunut, koska YouTuben algoritmi tarjoaa koko ajan uutta, käyttäjille räätälöityä sisältöä, Jokinen kertoo esimerkkien kautta.

Aika näyttää, lyökö Podit Suomessa läpi, mutta ainakin näkymät ovat hyvät. Jos kaikki menee nappiin, suomalaispalvelu siirtyy nopeasti seuraavaan vaiheeseen ja aloittaa kansainvälistymisen.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)