Mikko Perttunen
Luovuus

Picsartin Hovhannes Avoyan: Tulevaisuudessa ei puhuta enää tekoäly-yrityksistä

30.11.2023 16:38
Mikko Perttunen
“Meidän täytyy varoa, ettemme tapa tekoälyllä oikeaa luovuutta.”

– On typerää taistella teknologista kehitystä vastaan, kuva- ja videoeditointiohjelma Picsartin toimitusjohtaja ja perustaja Hovhannes Avoyan totesi puheenvuorossaan Slushissa.

Tekoäly on ymmärrettävästi vahvasti esillä tämän vuoden Slush-tapahtumassa. Avoyan puhui siitä, miten tekoäly tulee muuttamaan luovuutta ja työelämää.

– Jos et opettele näitä asioita nyt, putoat kelkasta pois tulevaisuudessa, Avoyan painotti.

Hän uskoo, että tekoäly tulee olemaan samalla tavalla yhteiskuntaa mullistava tekijä kuin sähköistyminen.

– Se vaikuttaa kaikkeen ja tuo mukanaan uusia koneita, prosesseja ja työkaluja. Neuvoni jokaiselle yritykselle onkin, että ottakaa tekoäly haltuun ja löytäkää oma tapanne käyttää sitä. Uskon, että ensi vuonna tekoäly valtaa toden teolla videon, Avoyan sanoo.

Sähkön lisäksi Avoyan vertasi tekoälyä myös internettiin. Se on muuttanut yhteiskuntaamme viimeisen kahden-kolmenkymmenen vuoden aikana niin valtavasti, ettei maailmaa voi oikein ajatella ilman sitä.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

– Emmehän me nykyään oikeastaan puhu internetyrityksistä, koska kaikki ovat sellaisia. Samaan tapaan tulevaisuudessa ei puhuta enää tekoäly-yrityksistä, koska tekoäly on osa jokaisen yrityksen toimintaa, Avoyan toteaa.

Tekoälystä puhuttaessa etiikkaakaan ei sovi sivuuttaa. Siitä, mihin tekoälyä voidaan ja mihin ei voida tulevaisuudessa käyttää, käydään Avoyan mukaan varmasti vielä pitkään keskustelua myös etiikan näkökulmasta.

– Vaikka tekoäly on voimakas teknologia, se on kuitenkin vain teknologiaa, joka ei itsessään ole paha. Pitäisikin puhua sovelluksista, sillä tekoälyä kyllä voidaan käyttää väärin, Avoyan toteaa.

Avoyan mielestä tekoäly on vain apulainen, joka mahdollistaa erilaisia asioita. Hänen mielestään meidän pitääkin olla varovaisia, ettemme tapa sillä todellista luovuutta.

– Se sopii esimerkiksi stokkikuvien luomiseen tai tehostaa markkinointimateriaalien tekemistä, mutta taidetta tekoäly ei tee.