Kuva: Timo Mäkynen
Viestintä

Paralympiakomitea ja Punamusta Media veivät markkinoijat uuden tilanteen äärelle

8.5.2024 12:50
Mikko Perttunen
Kuvailutulkkaus ei ole pelkkää selostamista.

Suomen Paralympiakomitean ja Punamusta Median uuden Kaikille näkyvä -yhteistyökampanjan myötä huhtikuussa tutustutettiin markkinoinnin ammattilaisia saavutettavuuden tärkeyteen kuvailutulkatussa Huuhkajien jalkapallo-ottelussa.

Osa ottelusta seurattiin silmät peitettyinä, ainoastaan kuvailutulkkauksen avulla. Elämyksen tavoitteena oli tarjota omakohtainen kokemus siitä, miltä saavutettavuus tuntuu, mitä se todella tarkoittaa ja miksi se on tärkeää.

Kuvailutulkkaus urheilussa tarkoittaa paikan päällä tapahtuvaa urheiluottelun tai muun tapahtuman kuvailua: osallistujat kuuntelevat osaavan kuvailutulkkaajan sanallista kuvailua ympäristön tapahtumista, tilanteista ja tunnelmista kuulokkeiden avulla.

Ottelun tai kilpailun yleisen selostamisen lisäksi kuvailutulkkaaja siis kuvailee, mitä muuta kentällä ja yleisössä tapahtuu, ja mahdollistaa näin mielikuvien syntymisen ja kokonaisvaltaisen elämyksen ottelutapahtumasta.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Kaikille näkyvä -yhteiskampanjan taustalla on visio siitä, että kaikki suomalaiset voisivat nauttia digitaalisista ja fyysisistä palveluista ja sisällöistä esteettä.

Kampanja nostaa esiin saavutettavuuden tärkeyttä.

Kampanjaan kuuluvien tempausten kautta halutaan luoda keskustelua ja lisätä tietoisuutta saavutettavuuden tärkeydestä sekä kannustaa yrityksiä toteuttamaan saavutettavia ratkaisuja niin fyysisissä kuin digitaalisissa tuotteissa ja palveluissa.