Markkinointialan työyhteisöissä ei käydä avointa keskustelua palkoista, kertoo Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n tänä kevään julkaistu palkkatutkimus.
Myynnissä ja markkinoinnissa henkilökohtainen palkkaneuvottelu on erittäin yleistä. Palkkatutkimukseen vastanneista 64 prosenttia kertoi neuvottelevansa palkastaan itse, ja lähes yhtä suuri osa vastaajista toivookin asian menevän näin.
Kolme neljästä vastaajasta kertoo, ettei palkka-avoimuus toteudu heidän työpaikallaan. Vain neljä prosenttia vastaajista kertoo, että työntekijä julkaisee tehtäväkohtaiset palkkatiedot.
– Kun palkasta neuvotellaan, on vaikea saada reilu tulos ilman vertailutietoa. Mutta miten voit neuvotella, jos et tiedä mikä palkkataso on omassa tiimissä tai edes omalla alalla? Avoin palkkatieto lisää tasavertaisuutta ja vahvistaa neuvotteluasemaa, MMA:n puheenjohtaja Marko Hovinmäki kertoo tiedotteessa.
Myyjistä 61 prosenttia kertoi haluavansa neuvotella palkoistaan henkilökohtaisesti. Miehistä osuus oli jopa 71 prosenttia. Naisista 17 prosenttia ja markkinoijista joka kymmenes ei osannut sanoa, miten palkoista tulisi sopia.