Vuokko Salo
Kolumni

Ostajan markkinat ajaa luovuuden alennustilaan, ja siinä toimistoilla on oma lusikkansa sopassa

13.11.2023 8:14
Kalle Wallin
Budjettien kiristyessä aletaan toimistoissa paniikissa tinkiä myös kaikkein tärkeimmästä – luovasta tuotteesta. Proaktiiviselle asiakaspalvelulle on nyt tilausta enemmän kuin koskaan, kirjoittaa Kalle Wallin.

Jos totta puhutaan, en ole urallani muuta nähnytkään kuin ostajan markkinaa. Tullessani alalle oltiin Suomessa finanssikriisin aiheuttamassa taantumassa, eivätkä talouden noususuhdanteet ole sen jälkeenkään kummemmin päätä huimanneet. Nyt olemme jälleen tilanteessa, jossa jokaista markkinointieuroa syynätään jopa entistä tarkemmin. Etenkin pitkäaikaisen brändinrakennuksen tehokkuutta herkästi kyseenalaistetaan pikavoittoja tavoiteltaessa.

Poikkeuksellisesti tällä kertaa samanlainen markkinatilanne näkyy kaikkialla Pohjoismaissa, joista Suomen tilanne näyttää muihin verrattuna jopa positiiviselta. Esimerkiksi Børsen-päivälehden mukaan Norjassa jopa 21 mainos- ja viestintätoimistoa on tehnyt konkurssin vuoden 2023 aikana. Optimisti voisikin sanoa, että nyt Suomessa on erinomainen aika kiriä umpeen eroa muihin Pohjoismaihin nähden brändinrakennuksessa ja markkinoinnissa.

Markkinointiviestinnän toimijoilta kysynnän ja tarjonnan laki kuitenkin vaatii kylmiä hermoja ja selkeitä linjanvetoja. Kun jokaiseen briiffiin on tyrkyllä useampia nälkäisiä toimijoita, tulee tarjouksenkin olla kilpailukykyinen. Aina löytyy joku taho, joka on valmis ottamaan asiakkaan sisään keinoja kaihtamatta. Siinä on myös ansa sisäänrakennettuna, jos hinta on liian suuressa roolissa.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Kun hinta menee kaiken edelle, toimistot kyllä tulevat vastaan, mutta millä keinoilla? Asiat voidaan pyrkiä tekemään vähemmillä resursseilla, aikaa ja henkilöstöä säästäen. Se luonnostaan pienentää suurien luovien onnistumisten todennäköisyyttä. Tai esimerkiksi mainostuotantoja voidaan pyrkiä vetämään aiempaa enemmän toimiston omalle tuotanto-osastolle, jolloin helposti tingitään laadusta ja erityisesti arvokkaasta ulkopuolisten kumppanien antamasta uudesta näkökulmasta.

Kaikella on siis kääntöpuolensa. Fokuksen kadotessa markkinatilanteen asettamiin haasteisiin on helppo vastata väärin. Leikata sieltä, missä lisäarvo asiakkaalle asuu, säästää sieltä, missä ideat lähtevät lentoon ja kiristää otetta siellä, missä vapaus synnyttäisi toivottavia tuloksia.

Suojellakseen liiketoimintaansa moni saattaa ryhtyä siilipuolustukseen, missä ylipalvelulla ei oikeastaan enää edes palvella asiakasta. Keskittyminen pyhitetään reaktiiviseen asiakaspalveluun, kun todellisuudessa proaktiiviselle otteelle olisi tilausta enemmän kuin koskaan.

Tapoja pissiä omiin muroihinsa on kyllä useita.

Tapoja pissiä omiin muroihinsa on kyllä useita, mutta nykytilanteeseen voi vastata myös oikein. Kaikki lähtee avoimuudesta budjettien suhteen. Sen jälkeen on helpompi lähteä ottamaan käytettävistä resursseista kaikki ilo irti – tulosten muodossa. 

Uudet tilanteet vaativat uusia ratkaisuja vanhojen toimintatapojen typistämisen sijaan. Sen sijaan, että teemme kuten ennenkin, mutta huonommin, tulee ratkaisuja muuttaa. Sillä vastoin kuin usein luullaan, budjetti antaa hyvät raamit luovuudelle ja inspiroi uusiin keinoihin, jotka ajavat kohti maalia tehokkaammin kuin toivoa saattaa.

Nähdään maailmantilanteessa mahdollisuus ja luovitaan läpi kriisien!