Näkökulma

Onnistunut sisältömarkkinointi on matkailuelämys

Markkinointi on parhaimmillaan kuin elämyksiä tarjoavaa matkailua. Siksi matkailuelämyksen lainalaisuuksista on paljon opittavaa sisältömarkkinoinnissa, kirjoittaa Antti Sipilä.
Kuva:
Onnistunut sisältömarkkinointi on matkailuelämys

Miten loma meni?

Yleensä vastaamme kysymykseen oikein hyvin tai ihan ok ja kerromme sen jälkeen jostakin loman aikana kokemastamme elämyksestä. Miltei aina siihen liittyy jonkinlainen matka. Matka on portti uuteen todellisuuteen. Se on jännittävää.

Parhaassa tapauksessa myös markkinointisisältö voi olla matka toiseen maailmaan. Tai oikeastaan: jos markkinointisisältö ei ole matka mihinkään, onko se silloin sisältöä ollenkaan?

Kun markkinointisisältö on jännittävä matkakohde, on media liikenneväline, joka vie perille kohteeseen. Kohdetta – eli sisältöä – täytyy markkinoida eli toimittaa se sopivaan ja tehokkaaseen mediaan.

Kokemus markkinointisisällöstä voi olla vahvempi kuin itse tuote. Esimerkiksi kokemus Niken mainoksesta on allekirjoittaneelle mieleenpainuvampi kuin fyysiset lenkkarit, mikäli ne päädyn ostamaan.

Kokemus Niken mainoksesta on allekirjoittaneelle mieleenpainuvampi kuin fyysiset lenkkarit, mikäli ne päädyn ostamaan.

Ehkä markkinoinnin vaikuttavin matkailukohde – myös taloudellisesti mitattuna – on elämyksellinen kauppa. Tuurin Kyläkauppa on minusta upea elämys. En ole vielä fyysisesti käynyt siellä, mutta television välityksellä kylläkin. Olen siis tehnyt matkan sisältöön, joka kertoo tuotteesta. Melko varmasti käyn Tuurissa vielä joskus ihan oikeastikin.

Varustelekan verkkokaupan maailmakin on minulle ja monelle muulle tuttu. Sen äijämeno kuitenkin hieman vieroksuttaa minua. Kuten vakka kantensa valitsee, niin myös oikea sisältö oikeanlaiset kävijät. En usko ostavani armeijan ylijäämätavaraa, joten se, että en päädy Varustelekan sivuille, kääntyy lopulta yrityksen servereiden käytön ja mediamaksujen säästössä heidän edukseen.

Lähteminen on määritelmällistä matkalle. Se tarkoittaa, että matkailija itse tekee päätöksen lähteä. Koska elämyksellinen kokemus toimii toivotusti vain, jos sille altistutaan vapaaehtoisesti, se täytyy tarjota rakkaudella. Jos mainos tulee väkisin silmille, se riistää kokijaltaan mahdollisuuden elämykselliseen matkaan. Silloin kyse on ennemmin kyydityksestä tai kidnappauksesta. Siksi olen sisältömarkkinoinnin ystävä.

Jos mainos tulee väkisin silmille, se riistää kokijaltaan mahdollisuuden elämykselliseen matkaan.

Vaikka matkailu on parhaimmillaan helppoa, elämys vaatii toimiakseen valinnan – oli se sitten klikki, kanavalle jääminen, swaippaus vasemmalle tai päätös aloittaa lukeminen ja jatkaa sitä loppuun asti.

Tuttuun kohteeseen matkustettaessakin suurin osa tahtoo kokea jotain uutta. Kukaan ei halua matkalta palatessaan olla täsmälleen sama ihminen, joka matkalle lähti. Muutoinhan matka on ollut turha.

Erityinen matkakohde on uniikki. Se on oma pieni maailmansa, jollaista ei ole toista.

Missä sinun sisältösi sijaitsee mielen ja sielun kartalla? Entä mikä tekee sen maailmasta siten erityisen, että se jättää jälkensä vierailijan sisäiseen maailmaan?

Antti Sipilän kynästä syntyy analyysia median pienistä suurista muutoksista. Sipilä on muun muassa videotuotantoyhtiön ja elintarvikeyhtiön perustanut markkinoinnin ammattilainen.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa