Niko Raappana
Kolumni

Oletko yhden ihmisen markkinointiosasto? Noudata näitä neuvoja, niin onnistut työssäsi

14.10.2022 7:05
Antti Sipilä
Suomessa on satapäin yhden hengen markkinointiosastoja. Markkinoinnin yksinäisen suden paikka ei kuitenkaan ole niin surkea kuin toisinaan väitetään, kirjoittaa Antti Sipilä.

98 prosenttia suomalaisyrityksistä on pieniä ja keskisuuria alle 50 miljoonan euron liikevaihdon yrityksiä. Näissä yrityksissä markkinointi on usein yhden henkilön vastuulla. Se tarkoittaa, että kokonaisvastuun lisäksi yksi henkilö tekee, tilaa ja valvoo kaiken mahdollisen markkinointiin kuuluvan.

Miten tuossa roolissa on mahdollista menestyä? Listasin joitakin vanhoja ja uusia ajatuksia, joiden avulla markkinointiosaston yksinäinen susi voi onnistua työssään.

Maksettua mainontaa voi monella alalla vähentää tai lopettaa sen lähes kokonaan, jos panostaa jatkuvaan sisällöntuotantoon ja sen jakeluun.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

1. Älä lopeta ajattelemista.

Aikataulut, uudet projektit, pikaisesti sammutusta vaativat tulipalot ja kollegoiden vahvat mielipiteet saattavat puristaa henkisen kaistan niin ahtaalle, että tuntuu helpommalta toteuttaa markkinointitoimenpiteitä kädet savessa kuin ajatella itse. Toimenpiteiden toteuttaminen on tietysti tarpeen, mutta varaa silti hetkiä pohdintaan ja kyseenalaistamiseen. Kun kehität ajatteluasi, siitä on varmasti hyötyä muillekin.

2. Hanki lisää budjettia.

Et voi luoda kasvua, jos et tuota sisältöä ja/tai osta mainontaa. Luota näkemykseesi siitä, mihin kannattaa panostaa. Vaikka sinulla ei vielä olisi riittävää budjettia, keskustele siitä sopivan palvelun toimittajan kanssa. Se auttaa sinua tarkentamaan näkemystäsi ja sen vaatimaa budjettia.

Kerro sitten näkemyksestäsi ja siihen tarvittavasta budjetista esihenkilöllesi. Vastaa hänen kysymyksiinsä tyhjentävästi, ja kysy budjetista hetken kuluttua uudestaan. Kun uskot asiaasi ja olet kärsivällinen, saat lisäbudjettisi joskus – tai sitten jompikumpi, sinä tai esihenkilösi, vaihtaa työpaikkaa.

3. Hallinnoi energiaasi, sen avulla hallitset aikaasi.

Tuottava työ onnistuu vain, jos käytössäsi on parhaat henkiset ja fyysiset voimavarat.

Et voi menestyä työssäsi, jos laiminlyöt sellaisia energiaan vaikuttavia asioita kuin terveellisen ruokavalion, positiivisen ajattelun, liikunnan sekä riittävän unen ja levon. Hyvällä energialla saat asioita aikaiseksi lyhyemmässä ajassa. Työnantajakin huomaa sen varmasti.

Vedä rajat keskeytyksille, jotka vievät henkistä energiaasi. Jos keskittymistä vaativa työsi keskeytetään, voi kestää jopa 30 minuuttia ennen kuin pääset takaisin keskittyneisyyden tilaan. Hanki oma huone tai kunnolliset vastamelukuulokkeet. Syvällinen työskentely, jota tarvitaan edistymiseen, ei onnistu ilman keskittymistä.  

4. Ulkoista tuotanto.

Sisällöntuotanto vie aina enemmän aikaa kuin oletat. Jos tuotat itse yhden someklipin, menee siihen helposti tunti ja julkaisuun toinen. Fokuksen siirtäminen eri tehtävästä toiseen vie sekin henkistä energiaa.

Suomessa on suhteellisen paljon sisällöntuottajia. Hyödynnä heitä. Tee jatkuvia sopimuksia tai tilaa useampia sisältöjä kerralla. Se auttaa säästämään rutkasti aikaa, kun sinun ei tarvitse joka kerta käydä läpi monia tarjouksia ja ohjeistaa montaa eri ihmistä.

5. Osta itse – tai lopeta maksullinen mainonta.

Mainonnan ostaminen ei enää vuonna 2022 ole vaikeaa tai vaadi välttämättä erityistä osaamista. Ulkopuolisella datalla on yhä vähemmän merkitystä, kun evästeasetus ja Applen tekemät muutokset pakottavat Facebookin, Instagramin, LinkedInin ja YouTuben kaltaiset alustat perustamaan kohdennuksensa yhä enemmän omaan dataansa ja algoritmiinsa.

Voit saada hyviä tuloksia ostamalla kampanjoita suoraan vaikkapa joltakin edellä mainitulta sosiaalisen median alustalta ilman supertarkkaa kohdennusta, koska alusta etsii kullekin sisällölle oikeat kohderyhmät. Mainonnan itse ostamisessa on sekin etu, että tuloksia tulee seurattua aivan eri tavalla. Lisäksi data on omissa käsissä.

Vaihtoehtoisesti maksettua mainontaa voi monella alalla vähentää tai lopettaa sen lähes kokonaan, jos panostaa jatkuvaan sisällöntuotantoon ja sen jakeluun. Kun ulkoistat myös sisältöjen julkaisun ja jakelun, voit keskittyä paremmin ajatteluun ja suunnitteluun.

Antti Sipilän kynästä syntyy analyysia markkinoinnista ja mediasta. Sipilä johtaa suomalaista videotuotantoyhtiötä.