Tasteful Foods
Brändit

ūüĒć Nimell√§ on v√§li√§ ‚Äď valmisruokabr√§ndill√§ huomattiin, ettei kasvisruokan√§k√∂kulma yksist√§√§n riit√§

27.2.2024 10:38
Mikko Perttunen
Sekasyöjät ovat tärkeä kuluttajaryhmä, jolla ei ole periaatteellista syytä olla syömättä kasvisruokaa.

ūüĒć Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempi√§, taustoittavia ja p√§ivitt√§isest√§ uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

Valitaanko ruoka-annos kasvisvaihtoehto vai maun houkuttelevuus edellä? Vaikka kuluttajat tekevät valintoja myös vastuullisuus mielessään, ei se välttämättä aina riitä, vaan tuote pitää myös myydä.

Tanskalainen Tasteful Foods rantautui Suomeen kev√§ttalvella 2021 ‚Äď aluksi Gr√∂nt-valmisruoilla. Nyt ruokia myyd√§√§n Keskon, Minimanin ja Selectan myyntipisteiss√§, mutta alku oli haasteellinen.

‚Äď Omat odotukseni olivat, ett√§ onnistunut tulo Suomen markkinoille on mahdollista, mutta ett√§ toki matkasta tulisi haasteellinen. Se on my√∂s osittain pit√§nyt paikkansa. Maakohtaiset toimintatavat olivat meille alussa haasteellisia, ja oma toimintamme piti mukauttaa, jotta saimme tuotteitamme lanseerattua, Tasteful Foodsin Suomen maajohtaja Ilkka Koskelainen toteaa.

Yrityksellä kesti puoli vuotta saada ensimmäiset tuotteet myyntiin ensimmäiselle asiakkaalle. Viime vuonna kasvua tuli vuoteen 2022 verrattuna 140 prosenttia kuluttajamyynnin ollessa jo miljoonan euron luokkaa.

"Perinteisen lihatalot ja valmisruokavalmistajat tekevät suurivolyymisia, paikallisia perinneruokia, kuten Suomessa maksalaatikkoa."
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

‚Äď Olemme pieni toimija Suomen markkinoilla, vaikkakin Pohjoismaissa jo isohko tekij√§. Perinteisen lihatalot ja valmisruokavalmistajat tekev√§t suurivolyymisia, paikallisia perinneruokia, kuten Suomessa maksalaatikkoa. Meid√§n vahvuutemme on osaaminen ja keskittyminen tuotteisiin, joissa me pohjoismaiset kuluttajat jaamme makumaailman, Haribolla aiemmin ty√∂skennellyt Koskelainen kertoo.

Kasvisvaihtoehtojen myyminen ei kuitenkaan välttämättä ole yksinkertaista. Vaikka lihankulutus henkilöä kohden vähenee Suomessa hitaasti, syö suomalainen edelleen vuodessa keskimäärin 77 kiloa lihaa.

Voisi ajatella, että nimenomaan kasvisvaihtoehto itsessään vetoaisi ainakin tiettyihin kuluttajiin, mutta Tasteful Foodsilla huomattiin, että annosten nimeäminen ei silti ole yhdentekevää. Esimerkiksi Veggie-lasagnen nimenmuutos Pinaatti-ricottalasagneksi lisäsi myyntiä 200 prosenttia.

‚Äď Muokkasimme my√∂s Veggie wrapille uuden nimen, joka on nyt Falafel hummus wrap. Wrappien osalta esimerkiksi vuoden 2023 kes√§ll√§ myynti kasvoi 34 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna, Koskelainen kertoo.

Tasteful Foodsin Suomen maajohtaja Ilkka Koskelainen muistuttaa, että sekasyöjät ovat tärkeä kuluttajaryhmä, joka myös kasvisruoalla yritetään tavoittaa.

Hän uskoo, että uusien nimien myötä tuotteet puhuttelevat aiempaa laajempaa kohderyhmää.

‚Äď Sen sijaan ett√§ mainostamme tuotteen olevan ilman jotain ainesosaa eli -ton, t√§ss√§ tapauksessa lihaton, kerromme tuotteesta positiivisella tavalla, mit√§ se sis√§lt√§√§. Sekasy√∂j√§t ovat tutkimusten mukaan suurin kuluttajaryhm√§. He sy√∂v√§t usein lihaa proteiinil√§hteen√§, mutta heill√§ ei ole periaatteellista syyt√§ olla sy√∂m√§tt√§ kasvisruokaa. Kun saamme sekasy√∂ji√§ ostamaan my√∂s kasvipohjaisia tuotteita, niin kasvipohjaisten tuotteiden kokonaismenekki kasvaa. Kauppa vastaavasti antaa hyvin myyville tuotteille tilaa hyllyss√§. Samalla kasvanut menekki pienent√§√§ tuotteesta muodostuvaa h√§vikki√§ kaupassa, Koskelainen selvent√§√§.

Koskelainen kertoo, ett√§ vastuullisuus ostokriteerin√§ on korostunut viimeisen 5‚Äď10 vuoden aikana, mutta vastuullisuuden merkitys vaihtelee eri kuluttajaryhmien v√§lill√§. My√∂s kuluttajien taloudellinen tilanne asetta omat rajansa.

‚Äď T√§m√§ todenn√§k√∂isesti ilmenee nyt taloudellisesti haastavana aikana, kun inflaatio sy√∂ ostovoimaa. Uutisissa sota, inflaatio ja muut aiheet tuntuvat viev√§n t√§ll√§ hetkell√§ huomion. Se ei poista kuitenkaan sit√§ tosiasiaa, ett√§ ollaksemme kest√§v√§n kehityksen tiell√§ meid√§n tulee muuttaa ostok√§ytt√§ytymist√§mme, Koskelainen toteaa.