🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempiä, taustoittavia ja päivittäisestä uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.
Vuosia siitä oli puhetta.
Antti Kiukas, Kirsi Kalpio, Sani Leino ja Hannu Takala olivat kumpikin toisilleen ristiin rastiin kavereita ja tehneet töitä yhdessä, mutta nyt nelikko laittoi hynttyyt yhteen uuden toimiston muodossa.
– Tämä on jännä ryhmittymä. Idea syntyi oikeastaan ensimmäisen kerran jo kahdeksan vuotta sitten, joten on tätä vähän hauduteltu, Kiukas nauraa.
Ajatus siitä, mitä kannattaisi tehdä ja miten on Kiukaksen mukaan vuosi vuodelta tarkentunut, mutta jokaisella on kuitenkin samaan aikaan ollut oma uransa.
"Ei kukaan voi jäädä odottelemaan sitä, että muut ovat valmiita."
– Kun asiantuntijaorganisaatio laitetaan pystyyn, kaikki tulevat siihen omasta elämästään. Ei kukaan voi jäädä odottelemaan sitä, että muut ovat valmiita. Olisi irvokasta olla myöntämättä, etteikö sattumallakin olisi merkitystä siihen, että pystyimme nyt aloittamaan yhdessä, Kiukas toteaa.
Uusi toimisto tottelee nimeä Faction HKI, ja kantavana ajatuksena on se, että myynti ei ole vain yksittäinen tapahtuma tai jana, vaan siihen vaikuttaa monta asiaa. Siksi yritys onkin nimennyt alakseen laveasti kaupallisten toimintojen kehittämisen.
– Koemme, että näiden asioiden kokonaisvaltaiselle tarkastelulle on kysyntää, ja siihen myös haluamme panostaa. Eihän tämä ole mikään tuore ajatus, mutta edelleen esimerkiksi myyntiä, markkinointia ja asiakkuuksia kehitetään irti toisistaan. Nyt teknologia ja ajattelu alkaa kuitenkin olla sillä tasolla, että se, mikä oli aiemmin ideaali, on nyt totta, Kiukas summaa.
Faction HKI lanseerattiin julkisesti viime viikolla, ja vastaanotto on Kiukaksen mukaan ollut toistaiseksi hyvä. Parin ensimmäisen vuorokauden aikana eri kanavia pitkin tuli yli puolen tuhatta onnentoivotusta hyvän tiimin kasaamisesta.
"Palveluita kuitenkin ostetaan lopulta meiltä ihmisinä."
– Eikä vain äideiltä, vaan sen profiilin ammattilaisilta, joiden kanssa haluamme myös tehdä töitä tulevaisuudessa, Kiukas sanoo.
– Olemme käyneet kertomassa konseptistamme potentiaalisille unelma-asiakkaille, ja vastaanotto on ollut superpositiivista. Paljon on kiitelty sitä, että haluamme ajatella kaupallisuutta kokonaisvaltaisesti, ja että meillä on kokenut porukka kasassa.
Nelikolla onkin valmiiksi hyvät suhteet asiakaskuntaan.
– Vaikka firman nimi olisi mikä tahansa, niin palveluita kuitenkin ostetaan lopulta meiltä ihmisinä. Se tuo sujuvuutta tähän alkuun.
Kiukaksen mukaan ennen lanseerausta oli myös jännitystä ilmassa, vaikka nelikolla olikin hyvin tiedossa, mihin he olivat ryhtymässä. Nyt jännitys on vaihtunut odottavaan innostukseen. Perustajilla on myös jaettu toive siitä, ettei työtä tehtäisi tulevaisuudessa pelkästään Suomen rajojen sisällä. Kaikki ovatkin aiemmin olleet mukana myös kansainvälisissä projekteissa. Ensin pitää kuitenkin tehdä yritys tunnetuksi ja ottaa haltuun oma paikka markkinassa.
– Meillä on ollut myös hauskaa, ja siitä pidetään kiinni jatkossakin. Välillä aina nauretaan sitä, kun firmalla on jokin missio, mutta haluamme kaikki sydänjuuria myöten kehittää suomalaista kaupallisuutta. Yksi meitä yhdistävä tekijä onkin intohimo, joka mielletään Suomessa ehkä vähän amerikkalaiseksi, mutta sanotaan nyt sitten vaikka niin, että olemme skandinaavisen intohimoisia, Kiukas nauraa.
‍