Janita Autio
Mainonta

Natalia Salmela avasi Suomen ensimmäisen vaikuttajakampanjoita myyvän verkkokaupan

12.1.2024 13:30
Mitra Vasara
Verkkokauppa aloittaa Salmelan omilla tuotteilla, mutta tulevaisuudessa Salmela harkitsee verkkokaupan laajentamista koskemaan myös muiden somevaikuttajien kampanjoita.

Yksi Suomen pitkäaikaisimmista somevaikuttajista Natalia Salmela (kuvassa) on perustanut verkkokaupan, josta yritysten on mahdollista ostaa häneltä esimerkiksi blogiyhteistyötä, somepostauksia tai -videoita. Salmela haluaa madaltaa kynnystä vaikuttajayhteistöiden hyödyntämiseen markkinoinnissa ja lisätä alan hinnoittelun läpinäkyvyyttä. Tuotteet on listattu verkkokauppaan hintoineen ja tavoittavuuksineen.

– Viime kesänä avasin omia kurssejani myyvän verkkokaupan. Juuri ennen joulua keksin, että miksen voisi myydä verkkokaupassa muitakin tarjoamiani palveluita. Alustakin oli jo valmiina, Salmela taustoittaa tiedotteessa.

Verkkokauppoja on totuttu käyttämään etenkin kuluttajamyynnissä, ja niiden suosio räjähti pandemian aikana. B2B-tuotteita myydään verkkokaupoissa harvemmin. Salmelan mukaan hänen kauppansa on Suomen ensimmäinen vaikuttajayhteistöitä myyvä verkkokauppa.

– Aikaisemmin muun muassa yksinoikeudelliset sopimukset mediatalojen ja vaikuttaja-agentuurien kanssa ovat estäneet hintojen kertomisen julkisesti. Tänä päivänä valtaosa suosituimmista vaikuttajista toimii yrittäjinä, joten hintojen julkistamiselle ei yleensä ole muita esteitä kuin vaikuttajan oma tahto, Salmela sanoo.

Henkilöbrändillä on yhä suurempi painoarvo palkkioiden suuruuden näkökulmasta.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Suomessa vaikuttajien palkkiot koostuvat valtaosin yritysten kanssa toteutettavista someyhteistöistä. Lisäksi tuloja kertyy muun muassa sisällöntuotannosta yritysten omiin kanaviin, mainosoikeuksista, esiintymisistä tapahtumissa ja etenevissä määrin myös maksumuurin takana olevan sisällön tilauspalkkioista. Vuosien varrella ansaintakeinot ovat vaihdelleet kanavien toiminnallisuuksien mukaan. Salmelan mukaan esimerkiksi affiliate-myyntikomissioiden sekä mainosbannereista kertyvien tulojen merkitys on vähentynyt.

– Henkilöbrändillä on yhä suurempi painoarvo palkkioiden suuruuden näkökulmasta. Monesta somevaikuttajasta on kasvanut perinteisen median julkkis, ja julkkikset sekä urheilijat puolestaan ovat ottaneet haltuun somemaailman ansaintakeinot. Esimerkiksi Ronaldon on uutisoitu tienaavan enemmän Instagram-tilillään kuin jalkapallolla, Salmela toteaa.

Vaikuttajamarkkinointi on ollut jo pitkään vahvassa kasvussa, ja yhtä useampi yritys hyödyntää somevaikuttajia osana markkinointiaan. IAB Finlandin mukaan vaikuttajamarkkinointi kasvoi Suomessa vuonna 2022 lähes 20 prosenttia, ja sen arvo oli 52,5 miljoonaa euroa.