Kuva: Mikko Perttunen
Ilmiöt

Naisurheilijoiden arvo aletaan vihdoin huomata – hyväntekeväisyyden muruset ovat vaihtuneet siihen, että yhä useammat urheilijat pystyvät itse määrittelemään mainosarvonsa

18.6.2024 16:06
Mikko Perttunen
Redditin perustaja ja jalkapallojoukkueen pääomistaja Alexis Ohanian näkee itsestään selvänä, että naisurheilussa tulee tulevaisuudessa virtaamaan yhä enemmän rahaa.

Naisurheilijoiden markkina-arvo niin palkkojen kuin sponsorisopimusten osalta on historiallisesti ollut vain murto-osa miesurheilijoiden vastaavista luvuista. Nyt ollaan kuitenkin uuden kynnyksellä.

– Kymmenen vuoden päästä monet rahoittajat ajattelevat, että miksi emme olleet hereillä, ennen kuin naisurheilun taloudellisesta arvosta tuli itsestäänselvyys, Redditin perustaja ja Angel City Football Clubin pääomistaja Alexis Ohanian totesi Cannes Lions -festivaalilla.

– Tällä hetkellä voimme nähdä jatkuvasti enemmän ja enemmän rahaa virtaavan naisten liigoihin. Ei tule mieleen montaa yhtä itsestään selvää asiaa kuin se, että naisurheilu tulee tulevaisuudessa olemaan isompi ja isompi juttu, hän jatkaa.

Eikä kyse ole mistään hyväntekeväisyydestä, vaan naisten urheilu kiinnostaa jatkuvasti enemmän. Esimerkiksi Yhdysvaltain yliopistokoripallosarja NCAA:n katsojaluvut kasvoivat tänä vuonna naisten puolella 128 prosenttia, samalla kun miesten liigan katsojaluvut putosivat muutaman prosentin.

–Nykyään pystyn jo määrittelemään oman arvoni mainostajille, eikä tarvitse tyytyä ottamaan vastaan valmiiksi määriteltyjä ehtoja brändeiltä. On tultu todella pitkälle siitä, että sponsoridiileissä olisi kyse lähes hyväntekeväisyydestä. Koen myös, että en voi tehdä mitään ilmaiseksi, koska se vaikuttaa myös siihen, millaisia mahdollisuuksia naisilla on tulevaisuudessa saada hyviä mainossopimuksia, yhdysvaltalainen koripallon 20-vuotias supertähti Flau’jae Johnson kertoo.

Yhdysvaltojen jalkapallomaajoukkueen hyökkääjä Midge Purce on vuonna 2017 alkaneen ammattilaisuransa aikana huomannut myös suuren muutoksen.

– Se on tapahtunut ihan muutaman vuoden aikana. Eikä kyse ole pelkästään siitä, että naisurheilijat saavat rahakkaampia diilejä, vaan laajempi joukko kuin pelkät supertähdet pystyvät solmimaan hyviä mainossopimuksia, Purce toteaa.

MAINOS