Mainonta

Naiset esitetään amerikkalaismainoksissa edelleen tyypillisesti kotona

Näin kansainväliset brändit huomioivat naistenpäivän.
Kuva:
NordWood Themes / Unsplash
Naiset esitetään amerikkalaismainoksissa edelleen tyypillisesti kotona

Tänään vietettävän YK:n julistaman kansainvälisen naistenpäivän teemana on tänä vuonna innovaatiot ja teknologia.

CreativeX:n toteuttama 10 000 mainoksen analyysi paljastaa, että vaikka Yhdysvalloissa naiset esiintyvät vuonna 2022 mainoksissa useammin kuin miehet, heidät esitetään tyypillisesti perhe- ja kotioloissa. Esimerkiksi naisten esittäminen mainoksissa perherooleissa kaksinkertaistui vuoteen 2021 nähden. Naisten esittäminen johtajina kasvoi kyllä 78 prosenttia, mutta koska tämä osuus mainoksissa olevista naishahmoista oli kasvunkin jälkeen vain 2,5 prosenttia, ei voida vielä puhua kovin mullistavasta muutoksesta.

Vain joka sadannessa mainoksessa esiintyi yli 60-vuotias nainen.

Vastaavasti esimerkiksi naisten esittäminen ammattilaisina väheni reilusti.

Vertailun vuoksi miehet valittiin johtajan rooleihin 30 prosenttia aiempaa useammin ja ammattilaisrooliin 73 prosenttia aiempaa useammin.

Naisten suurempi näkyvyys mainoksissa ei myöskään ulottunut yli kuusikymppisiin tai tummaihoisiin naisiin. Vain joka sadannessa mainoksessa esiintyi yli 60-vuotias nainen. Kaikesta mainoksissa liikkuvasta rahasta vain 23,6 prosenttia käytettiin mainoksiin, joissa esiintyi tummaihoisia naisia.

Intersektionaalisesti tarkastellen raportti on vielä kylmäävämpi. Esimerkiksi mainoksiin, joissa esiintyi valkoihoinen mies johtajan tai ammattilaisen roolissa, käytettiin neljä kertaa enemmän rahaa kuin mainoksiin, jossa vastaavassa roolissa esiintyi tummaihoinen nainen.

Brändit huomioivat kansainvälisen naistenpäivän

Marketing Week listasi muutaman kansainvälisen brändin, jotka huomioivat naistenpäivän omassa toiminnassaan.

Durex kuulutti omassa naistenpäivän kampanjassaan orgasmitasa-arvoa Isossa-Britanniassa. Opiniumin tutkimuksen mukaan seksuaalisesti aktiiviset naiset saavat orgasmin neljä kertaa harvemmin kuin miehet. Durex keskeytti kampanjassaan naistenpäivää edeltäneen jalkapallo-ottelun televisioinnin useampaan otteeseen juuri ottelun huippuhetkellä.

Amazon puolestaan tukee naisten omistamia pienyrityksiä. Tämän vuoden toimintaan kuuluu myös Amazon Prime Videon ja Amazon Web Servicesin yhteinen kampanja, joka keskittyy inspiroiviin naisiin urheilussa.

Naistenpäivän kampanja on käynnissä myös Amazonin Alexa-laitteissa, joissa käyttäjät voivat pyytää Alexaa kertomaan heille "uskomattomasta naisesta" tästä päivästä maaliskuun 10. päivään. Käyttäjät saavat kuulla inspiroivista naisista, kuten tietojenkäsittelytieteen pioneeri Ada Lovelacesta tai ihmisoikeuslakimies Elena Gorolovásta.

Linkedin tukee sukupuolten tasa-arvon edistämistä työelämässä maailmanlaajuisella kampanjalla, jossa alusta antaa sisältö- ja keskusteluehdotuksia teeman mukaan, kuten esimerkiksi kysymällä ”kuka nainen on vaikuttanut urapolkuusi ja miten?”.

Vuonna 2022 vuorovaikutus naistenpäivään liittyvään sisältöön kasvoi Linkedinissä 80 prosenttia vuoden takaiseen nähden.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa