Klarna
Ilmiöt

Näin paljon verkko-ostaminen kasvoi Black Fridayna

29.11.2021 9:35
Toni Rajamäki
Milleniaalit olivat ahkerin ostajaryhmä vuoden suosituimpana ostospäivänä.

Maksupalvelutarjoaja Klarnan tilastot kertovat, että viime perjantaisen Black Fridayn verkkomyynti kasvoi viime vuodesta Suomessa. Klarna kattaa 40 prosenttia Pohjoismaiden verkkokaupasta, joten luvut antavat hyvän kuvan kokonaismyynnin kehityksestä.

Klarnan mukaan kasvua viime vuoden Black Fridayhin nähtiin kuusi prosenttia. Eniten ostoksia tehtiin iltayhdeksältä, jolloin myyntiluvut kasvoivat liki 700 prosentilla verrattuna vastaavaan aikaan normaalina päivänä. Rajuinta kasvua nähtiin heti ensimmäisen tunnin aikana, sillä myynti kasvoi 1322 prosentilla verrattuna vastaavaan aikaan normaalina päivänä.

– Perjantain myynti oli poikkeuksellisen suurta jo ensimmäisistä tunneista alkaen, jolloin suomalaiset ostivat 13 kertaa enemmän kuin tyypillisenä ostopäivinä – vähän samaan tapaan, kuin ihmiset ovat tottuneet jonottamaan keikkalippuja heti vuorokauden vaihteessa. Tietojemme mukaan perjantain oli tähän mennessä Suomen suurin verkkoshoppailupäivä ja moni on ostanut joululahjoja kuten lastentarvikkeita, elektroniikkaa ja kauneustuotteita, kertoo Klarnan Suomen markkinointijohtaja Jannica Nyman tiedotteessa.

Koko viime viikko, jota kutsutaan Black Weekiksi, näyttää olleen myynnin suhteen jättimenestys. Black Fridayta edeltävän maanantain ja torstain välinen myynti kasvoi Suomessa 12 prosenttia verrattuna vuoteen 2020.

Alennusmyynnit jatkuvat vielä tänään Cyber Mondayn merkeissä.

Ikäluokista ahkerin ostajaryhmä oli milleniaalit, 25–40-vuotiaat, jotka nappasivat liki puolet kaikesta verkkomyynnistä. 18–24-vuotiaat ostivat suhteessa eniten verrattuna tavalliseen ostopäivään. Naiset puolestaan olivat miehiä selkeästi aktiivisempia, sillä kaksi kolmesta verkko-ostajasta oli naisia.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)