Mainonta

ūüĒć N√§in paljon puolueet investoivat eduskuntavaaleissa someen ‚Äď asiantuntija arvioi, mitk√§ puolueet ja ketk√§ ehdokkaat onnistuivat ‚ÄĚsomevaaleissa‚ÄĚ

Sosiaalisen median vaikutus vaalituloksiin kasvaa tulevaisuudessa, arvioi poliittista viestintää somessa tutkiva Elisa Kannasto.
Kuva:
Anna Tervahartiala.
ūüĒć N√§in paljon puolueet investoivat eduskuntavaaleissa someen ‚Äď asiantuntija arvioi, mitk√§ puolueet ja ketk√§ ehdokkaat onnistuivat ‚ÄĚsomevaaleissa‚ÄĚ

ūüĒć Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempi√§, taustoittavia ja p√§ivitt√§isest√§ uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

Mitä yhteistä on vasemmistoliiton Minja Koskelalla, kristillisdemokraattien Mika Poutalalla, kokoomuksen Noora Fagerströmillä sekä perussuomalaisten Joakim Vigeliuksella ja Miko Bergbomilla?

He ovat kaikki alle 40-vuotiaita tuoreita kansanedustajia ‚Äď ja mahdollinen syy nousulle eduskuntaan on sosiaalinen media, sanoo poliittista viestint√§√§ sosiaalisessa mediassa tutkiva Sein√§joen ammattikorkeakoulun ylemm√§n AMK:n koulutusp√§√§llikk√∂ Elisa Kannasto.

Hänen mukaansa jo edellisissä, vuonna 2019 järjestetyissä eduskuntavaaleissa oli nähtävissä, että sosiaalinen media vaikutti vaaleihin informaatiokanavana. Lisäksi se selitti joidenkin yksittäisten ehdokkaiden suosiota.

Perussuomalaiset on monesti ollut puolueista ensimmäisiä, joka on ottanut haltuun uusia kanavia.

‚Äď Eilen p√§√§t√∂ksens√§ saaneissa eduskuntavaaleissa sosiaalisen median kanavia k√§ytettiin kampanjoinnissa entist√§ enemm√§n. Instagramia k√§ytti jopa 80 prosenttia ehdokkaista, Kannasto sanoo.

Pienellä budjetilla hyviin tuloksiin

Kannaston mukaan yksi ‚ÄĚsomevaalien‚ÄĚ suurimpia onnistujia olivat perussuomalaiset. Puolue onnistui mobilisoimaan nuoria √§√§nest√§ji√§ erityisesti TikTokissa.

Perussuomalaiset nuoret muun muassa kehittivät Turvapaikka-vaaliviisun, jonka Kannasto kertoo bonganneensa Spotify-listoiltakin. Monet nuoret käyttivät laulua TikTok-videoissaan. Kannatusta lienee nostanut myös se, että perussuomalaiset onnistui puhumaan arkisista asioista arkisella tavalla, Kannasto sanoo.

‚Äď Sellaiseen puheeseen on helppo tarttua, vaikkei jakaisikaan puolueen arvoja.

Kannasto mainitsee, että perussuomalaiset on monesti ollut puolueista ensimmäisiä, joka on ottanut haltuun uusia kanavia.

‚Äď Blogit olivat aikanaan se kanava, jolla perussuomalaisten suosio l√§hti nousemaan. Kun tuli YouTube, alkoi puolue hy√∂dynt√§√§ heti sit√§. Koska puolueella ei ole samanlaista yhten√§ist√§ viestint√§linjaa kuin monella muulla puolueella, antaa se ehdokkaille ihan eri tavalla vapauksia.

Eduskuntavaaleissa paikkoja merkittävästi hävinneet vihreät ja keskusta eivät tehneet näissä vaaleissa sosiaalisessa mediassa mitään kovinkaan erityistä, Kannasto sanoo.

Kun ehdokas pystyy luomaan illuusion siitä, että on lähellä, voi kontakti tuntua samalta kuin jos juttelisi torilla ehdokkaan kanssa.

Puolueiden rahallinen panostus sosiaaliseen mediaan vaihtelee merkittävästi. Metan palveluihin eli Facebookiin ja Instagramiin on Metan Mainoskirjaston mukaan sijoittanut tämän vuoden aikana eniten keskusta. Se käytti Metan kanaviin 54 268 euroa. Kokoomus käytti Metan kanaviin 49 656, SDP 45 400, vasemmistoliitto 40 414 ja vihreät 28 432 euroa. Perussuomalaisten Meta-budjetti on saman lähteen mukaan ollut vain 4 363 euroa.

‚Äď He onnistuivat her√§tt√§m√§√§n keskustelua ja saamaan orgaanista n√§kyvyytt√§. Lis√§ksi he onnistuivat innostamaan nuoria tekem√§√§n sis√§lt√∂√§, joka levitt√§√§ puolueen viesti√§, Kannasto sanoo.

Puolueiden lisäksi someen käyttävät rahaa myös piirijärjestöt ja ehdokkaat itse. Esimerkiksi Uudenmaan Kokoomus käytti sosiaaliseen mediaan liki 45 000 euroa, kun taas Uudenmaan Keskusta vain 2 666 euroa.

Somessa syntyy illuusio yhteydestä ehdokkaaseen

Kannasto uskoo, että sosiaalisen median vaikutus vaalituloksiin kasvaa tulevaisuudessa.

‚Äď Some on koko ajan luontevampi alusta yhteiskunnalliselle keskustelulle ja informaation kuljetukselle, h√§n sanoo.

Kannasto kertoo seuraavansa erityisell√§ mielenkiinnolla vuoden 2024 presidentinvaaleja. Niiss√§ kun kisaavat kesken√§√§n ennen kaikkea persoonat, eiv√§t niink√§√§n puolueet ‚Äď ja sosiaalisessa mediassa henkil√∂t kiinnostavat puolueita enemm√§n.

‚Äď Somen kautta voi synty√§ ajatus siit√§, ett√§ minulla on √§√§nest√§j√§n√§ suora yhteys t√§h√§n ehdokkaaseen. Kun ehdokas pystyy luomaan illuusion siit√§, ett√§ on l√§hell√§, voi kontakti tuntua samalta kuin jos juttelisi torilla ehdokkaan kanssa.

Menestys vaaleissa on kuitenkin ennen kaikkea pitkäjänteisen henkilöbrändin rakennuksen tulosta.

Somessa lisääntynyt video- ja kuvaviestintä ovat lisänneet illuusiota vuorovaikutuksesta entisestään. Ne voivat antaa kuvan siitä, että ehdokas viestii juuri minulle katsoessaan suoraan kameraan. Sosiaalisessa mediassa äänestäjiä voi puhutella aivan toisella tavalla kuin vaikkapa printtilehdessä julkaistavalla mielipidekirjoituksella, Kannasto muistuttaa.

Samalla hän kuitenkin korostaa, että menestys vaaleissa on kuitenkin ennen kaikkea pitkäjänteisen henkilöbrändin rakennuksen tulosta.

‚Äď Sen n√§kee, kun katsoo, ketk√§ poliitikot ker√§siv√§t kaikkein eniten √§√§ni√§.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa