Kuva: Flow Festival / Samuli Pentti
Brändit

Näin Flow Festival vastaa sponsorointikohuun: ”Yhteistyö Finnair Visan kanssa painottuu ensisijaisesti maksukorttipalveluihin”

14.6.2024 8:30
Iina Kansonen
Flow Festivalilta ei suostuttu puhelinhaastatteluun, mutta sähköpostise kerrottiin festivaalin olevan "vahvasti arvopohjainen toimija, ja festivaali on valikoiva kumppanuuksien ja alihankkijoiden suhteen".

Parisen viikkoa sitten sosiaalisessa mediassa kuohahti. Kuluttajat ihmettelivät joukolla ympäristövastuullisuudestaan tunnetun Helsingissä järjestettävän Flow Festivalin sponsoriyhteistyötä Finnairin kanssa.

Aiheesta kirjoitti myös MarkkinointiUutisten kolumnisti Niklas Kaskeala.

”– – olin hämmästynyt, kun huomasin, että tämän kesän festivaalin yhteistyökumppani on fossiilifirma Finnair ja sen kanta-asiakasohjelma. Finnair sponsoroi aluetta, jonne pääsee ostamalla Gold-lipun. Hankkimalla Finnairin Visa-kortin saa alennusta Gold-lipusta. Gold-alueelta löytyy Finnair Visa -lounge, joka "kutsuu viihtymään ja jonka yhteydessä on valokuvauspiste, jossa voit kuvauttaa itsesi ja ystäväsi", Kaskeala kirjoittaa.

Lue myös: Flow Festival solmi sponsorointisopimuksen Finnairin kanssa – möikö ympäristövastuustaan tunnettu festari arvonsa?

MarkkinointiUutiset kysyi Flow Festivalin kantaa aiheeseen. Festivaalilta kerrottiin, ettei kukaan ehdi haastateltavaksi, mutta festivaalin viestintäpäällikkö Eeva Palmén toimitti kirjallisen vastauksen tiedusteluun siitä, miksi yhteistyöhön on päädytty ja rikkooko se festivaalin arvoja tai onko se ristiriidassa niiden kanssa.

"Yhteistyö osoittautui hyväksi, minkä vuoksi maksukorttikumppanuuden jatkaminen Gold Arealla on ollut luontevaa."
MAINOS

MarkkinointiUutiset tiedusteli myös, millaisia muita sponsorisopimuksia festivaalilla tänä vuonna on ja kieltäytyykö se yhteistyöstä tietynlaisten yhteistyökumppaneiden kanssa. Palménin toimittama vastaus kuuluu seuraavasti:

Flow Festival on sitoutunut monin eri tavoin edistämään kestävämpää tapahtumatuotantoa. Esimerkiksi festivaalin lanseeraamassa Flow Impacts -tutkimushankkeessa on yhdessä asiantuntijoiden kanssa luotu tapahtumatuotantojen tueksi luonnonvarojen budjetointi- ja laskentatyökalu. Luopuminen festivaalilla tarjottavasta punaisesta lihasta on ollut yksi monista Flow’n toteuttamista keinoista, joilla edistää kestävämpiä toimintatapoja.

Flow on päätynyt Aktia-pankin ja Finnairin kanssa toteutettuun Finnair Visa Credit -yhteistyöhön, sillä festivaalilla on vastaavanlaisista luottokorttiyhteistöistä entuudestaan kokemusta. Esimerkiksi Flow’n kutsuvierasalue Gold Area on alun perin nimetty yhteistyökumppanina toimineen Amex Gold -maksukortin mukaan.

Yhteistyö osoittautui hyväksi, minkä vuoksi maksukorttikumppanuuden jatkaminen Gold Arealla on ollut luontevaa. Yhteistyö Finnair Visan kanssa painottuukin ensisijaisesti maksukorttipalveluihin.

Flow’n pääyhteistyökumppani on Heineken, ja muita yhteistyökumppaneita ovat esimerkiksi leipomotuotteita valmistava Vaasan, teknologiayhtiö Tietoevry Create, kaurajuomayhtiö Oatly sekä Helsingin kaupunki. Flow on ollut ja on edelleen vahvasti arvopohjainen toimija, ja festivaali on valikoiva kumppanuuksien ja alihankkijoiden suhteen. Ymmärrämme kuitenkin, ettei yksikään yritys ole vastuullisuuskysymyksissä täydellinen – emmehän itsekään ole.

Esimerkiksi viime vuonna Flow Festival perui yhteistyönsä Heinekenin kanssa tämän jatkettua toimintaansa Venäjällä valtion Ukrainaan aloittaman hyökkäyssodan jälkeen. Sittemmin Heineken poistui toimintoineen Venäjältä, minkä jälkeen myös yhteistyö panimoyhtiön kanssa on ollut jälleen mahdollista.