Entä jos voisit keskustella jonkin sinua kiinnostavan yhtiön verkkosaitin kanssa kuin yhtiön palveluhenkilön kanssa? Kyse ei siis olisi chatista tai chattibotista, vaan melko lailla tasa-arvoisesta keskustelusta palveluista kiinnostuneen ihmisen ja palveluita tarjoavan yhtiön verkkoympäristön kanssa.
Tällaista visiota tarjoaa muun muassa yhdysvaltalainen myynnin ja markkinoinnin ohjelmistoihin erikoistunut ohjelmistojätti Salesforce Connection 2025 -kongressissa Chicagossa.
Yhtiö esitteli Fordille tekemäänsä ratkaisua livedemossa, jossa yhtiöasiakas oli ostamassa ison nipun muun muassa “Chicagon talven kestäviä autoja”.
Tehdessään tiedustelua yleiselle kielimallille asiakas sai kolme ehdotusta, joista yksi oli Fordin kilpailijan. Mutta kun hän teki samaa tiedustelua Fordin omilla sivuilla, ehdolle tuli luonnollisesti vain Fordin omia malleja. Ainakin demossa keskustelu oli todella jouhevaa, informatiivista ja asiakkaan kysymyksiin fiksulla tavalla vastaavaa. Esimerkiksi Chicagon talven keskusteleva saitti huomioi kertomalla, että kaikki ehdolla olevat autot ovat nelivetoisia.
Demo oli todella vaikuttava, enkä ole aiemmin nähnyt niin laadukasta käyttäjärajapintaa missään verkkopalvelussa. Salesforce käyttää toiminnallisuudesta käsitettä two way conversational AI agent user interface. Suomeksi kyseessä on siis verkkosaitin (kahdensuuntaisesti) keskusteleva tekoälyagenttikäyttöliittymä.
Keskustelevan käyttöliittymän tyypillisin esimerkki on chatbot. Nyt niihin on alettu lisätä AI-ominaisuuksia, mutta käyttökokemus on usein enintään kohtuullinen: AI-chatbot ei kestä keskustelun pienintäkään sivuraiteelle ajautumista. Kokeilkaa vaikka keskustella oman pankkinne botin kanssa.
Kyse ei olisi siis juttujen kuuntelemisesta, vaan lehden kanssa juttelemisesta.
Demossa nähty verkkosaitti on käytettävyydeltään ylivoimainen. Kyseessä oli b2b-palvelu, mutta olen varma, että myös kuluttajat haluaisivat tehdä hankintojaan nykyisiä verkkokauppoja paljon fiksummassa ympäristössä.
Journalismin edustajana ja kuluttajana tuli mieleen, että jos joku, niin media-ala hyötyisi aivan järjettömän paljon oikeasti laadukkaasta keskustelevasta käyttöliittymästä. Tällä hetkellä jokaisen median hakutoiminnot ovat enemmän tai vähemmän hirveitä. Ne edellyttävät täsmälleen oikeita sanoja ja sanamuotoja ja palauttavat vähän mitä sattuu.
Entäpä jos lehdeltä voisi kysyä, että mitä kirjoitettiin hallituksen päätöksestä alentaa yhteisöveroa? Käyttöliittymä tekisi sopivan tiivistelmän jutuista ja tarjoaisi myös itse jutut omana mikrosaittinaan.
Tai jos käyttöliittymä olisi puhepohjainen, voisi vaikka kävelyllä ollessaan jutella lehden kanssa maailman tapahtumista. Kyse ei siis olisi juttujen kuuntelemisesta, vaan aivan uudesta tavasta käyttää mediaa.
“Hei Hesari, kerrotko siitä suomalaisesta startup-yrittäjästä, jonka ohjelmistoyhtiö menestyy poikkeuksellisen hyvin Yhdysvalloissa. Siitä oli juttu eilen tai toissapäivänä.”
“Tarkoitat varmaan Elina Lappalaisen juttua Karri Saarisen yksisarvisesta?” “Joo varmaan.” “Okei, jutellaan siitä!” “Näin Linkkarissa, että Saarinen oli sanonut jotain terävää Euroopasta, mitä se oli?” “Kyllä, Saarinen kritisoi Eurooppaa…” Ja siitä se sitten lähtisi.
Miettikääpä, jos mediaa voisi oikeasti kuluttaa juttelemalla sen kanssa eikä vain peukaloa heiluttamalla. Teknisesti tällainen käyttöliittymä on jo aika lailla mahdollinen. Suomalaiset isot mediatalot ovat digitalisaatiourakassaan jo niin pitkällä, että ovat jättämässä klikkiotsikot taakseen. Seuraavaksi ne voisivat alkaa tehdä jotain aivan muuta, jotain todella kekseliästä sen sijaan, että hinkkaisivat vain vanhasta tehoja irti.
Kirjoittaja on MarkkinointiUutisten päätoimittaja.