
Duunitorin uusi tutkimus kertoo, että alan vaihtaminen kiinnostaa enemmistöä suomalaisista. 54 prosenttia kyselyyn vastanneista osaajista olisi valmis vaihtamaan alaa.
– Se, että yli puolet ammattilaisista harkitsee alanvaihtoa, kertoo työelämän murroksesta. Ammatti-identiteetit eivät ole enää yhtä pysyviä kuin ennen. Harkinnan taustalla voi olla samoja syitä kuin irtisanoutumisessa, kuten kuormitusta, huonoa johtamista tai ilmapiiriä, Duunitorin työnantajakuvakonsultti Antti Hyrkäs arvioi tiedotteessa.
Duunitorin työnhakututkimuksen mukaan suurin vaihtamisalttius on asiakaspalvelussa sekä myynnin ja kaupan alalla.
Toiseksi valmiimpia alan vaihtamiseen ollaan markkinoinnin, mainonnan, median ja viestinnän alalla.
– Asiakaspalvelu sekä myynti- ja kaupan ala sisältävät paljon tehtäviä, jotka toimivat ponnahduslautana työelämään. Siksi niiltä on paljon siirtymää, vaikka varsinaista tyytymättömyyttä ei olisikaan. Ei ole yllättävää, että vaihtamisalttius on suurta myös markkinoinnin, mainonnan, median ja viestinnän osaajilla. Työpaikkojen raju vähentyminen viime vuosina ja epävarmat tulevaisuudennäkymät ovat saaneet monet harkitsemaan alanvaihtoa, Hyrkäs sanoo.
Kolmantena listalla on siivous, puhtaanapito ja jätehuolto sekä neljäntenä lakiala.
Voimakkaimmin ihmiset haluavat pysyä kulttuuri-, viihde- tai taidealoilla. Toiseksi pienin vaihtamisalttius on turvallisuusalalla.
Edellisten perässä tulevat muut liike-elämän palvelut, konsultointi ja tutkimus, opetusala sekä HR ja rekrytointi.
Mutta minne osaajat sitten haluaisivat vaihtaa? Vastaajia houkuttelevat eniten hallinto ja yleiset toimistotyöt, asiakaspalvelu, teollisuus sekä tietotekniikka ja ohjelmakehitys.
– Asiakaspalvelun sijoitus on kiinnostava, sillä se on myös ala, jolta halutaan vaihtaa pois. Tämä selittyy todennäköisesti sillä, että ala on hyvin laaja ja työtehtävät vaihtelevat merkittävästi. Lisäksi moniin asiakaspalvelutehtäviin voi olla helppo siirtyä ilman koulutusta tai kokemusta, Hyrkäs pohtii.
Alanvaihto kiinnostaa monia, mutta valtaosa on uskollinen omalle sektorille. Ainoastaan 10 prosenttia yksityisellä sektorilla työskentelevistä haluaisi vaihtaa julkiselle puolelle ja 16 prosenttia julkisella sektorilla työskentelevistä yksityiselle puolelle.
Hyrkäs on myös yrityskulttuuria tutkinut sosiologian tohtori. Hänen mukaansa työnantajien kannattaa panostaa asioihin, jotka sitouttavat ihmisiä työpaikkaan. Parhaiten pitovoiman vahvistaminen onnistuu panostamalla johtamiseen, urapolkuihin, joustavuuteen ja työhyvinvointiin.
– Etenkin aloilla, joilla on enemmän vaihtamisalttiutta, on tärkeää korostaa myös ammattiylpeyttä ja työn ainutlaatuista merkitystä. Kun työntekijä kokee ylpeyttä omasta työstään, ammatti-identiteetti vahvistuu ja halu pysyä alalla kasvaa, Hyrkäs päättää.
Duunitorin Työnhaku Suomessa -tutkimus toteutettiin 14.8.–12.9.2025 yhdessä Taloustutkimuksen kanssa. Vastaajia oli yhteensä 3 026 eri puolilla Suomea. Aineisto kerättiin Duunitorin sivustolla ja Taloustutkimuksen verkkopaneelissa. Tulokset on painotettu valtakunnallisesti iän, sukupuolen ja alueen mukaan.
Onneksi olkoon vuoden 2025 Kasvukeissit Hetki, Volvo, Bats, Laattapiste-Pukkila ja Locobase! Tutustu uusiin Kasvukeisseihin ja poimi itsellesi vinkit ja opit vaikuttavaan markkinointiin.
Katso Kasvukeissit tästä