Musiikki on tutkimuksen mukaan hyvin tärkeä osa suomalaisten elämää. 88 prosenttia suomalaisista pitää musiikkia itselleen erittäin tai jossain määrin tärkeänä.
Musiikki on usein merkityksellisintä 16-vuotiaille. 19–25-vuotiaista jopa 66 prosenttia pitää musiikkia itselleen erittäin tärkeänä, kun yli 65-vuotiaista näin kokee 32 prosenttia.
Tiedot selviävät Musiikkituottajat – IFPI Finland ry:n ja Teoston Musiikinkuuntelu Suomessa 2025 -tutkimuksesta. Elokuussa 2025 tehtyyn tutkimukseen vastasi yli tuhat 13–75-vuotiasta suomalaista.
Tutkija Kari Tervosen mielestä musiikki on yksinäisen juttukaveri, ihmisten yhteen liittäjä ja osalle etenkin nuoremmista myös turvallinen tapa purkaa aggressioita. Eri tutkimusten mukaan suhde musiikkiin tiivistyy murrosiän myötä.
– Tällöin syntyy pysyviä ensirakastumisia biiseihin, artisteihin ja musiikkityyleihin. Myöhemmälläkin iällä ihminen hakeutuu musiikin pariin kohdatessaan vaikeuksia kuten sairauksia, parisuhde-eroja ja työttömyyttä. Tämän vuoden tutkimuksessamme musiikin merkitys nousee erityisen korkealle 19–25-vuotiailla. Tulevaisuuden ja työmarkkinoiden epävarmuustekijät iskevät erityisesti ammatinvalinnan ja oman elämän pesänrakennuksen vaihetta eläviin, Tervonen toteaa Teoston tiedotteessa.
Suurin osa suomalaisista etsii musiikin kautta positiivisia tunnetiloja ja -reaktioita. Tutkimuksen mukaan suurin osa suomalaisista etsii musiikin kautta iloa (68 %), nostalgiaa (58 %) tai rauhoittumista (53 %) Vain pieni osa etsii musiikista jännitystä (10 %) tai vihaa (9 %).
Suomalaisten lempimusiikkityyli on jo toista vuotta putkeen suomenkielinen pop, joka on mieluinen tai erittäin mieluinen 76 prosentille vastaajista. Nousua on havaittavissa myös perinteisen rockin, iskelmän sekä metallin ja hard rockin suosiossa. Uutena genrenä tutkimuksessa mainitaan gospel-musiikki, jota pitää mieluisana tai erittäin mieluisana 13 prosenttia vastaajista.
Alle 25-vuotiaiden musiikkimaku on muuttunut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Vuonna 2015 suosituimpia musiikkityylejä olivat EDM, perinteinen rock sekä suomen- ja englanninkielinen pop ja metalli. Vuonna 2025 kolmen kärkenä ovat hiphop/rap, suomen- ja englanninkielinen pop ja iskelmä sekä metalli ja perinteinen rock.
Noin 90 prosenttia suomalaisista osaa nimetä oman lempiartistinsa. 40 prosentilla on kestävä seurantasuhde johonkin artistiin, ja 10 prosenttia on aktiivisia fanittajia, joille artisti on lähes harrastus. Joka sadas suomalainen on superfani, jolle artisti on yksi pääharrastuksista.
Useimmin lempiartisteiksi nimetyt artistit tutkimuksessa olivat Turisti, Vesterinen yhtyeineen, Behm, Juha Tapio, Mirella, Arttu Wiskari, Cheek, Kaija Koo, Lady Gaga ja Metallica.
Onneksi olkoon vuoden 2025 Kasvukeissit Hetki, Volvo, Bats, Laattapiste-Pukkila ja Locobase! Tutustu uusiin Kasvukeisseihin ja poimi itsellesi vinkit ja opit vaikuttavaan markkinointiin.
Katso Kasvukeissit tästä