Kuva: Canva Pty Ltd.
Myynti

Muoti- ja urheilukaupan selvitys: Hinta ja vastuullisuustekijät eivät paina yli 55-vuotiaiden ostopäätöksissä

9.10.2025 9:55
Mikko Perttunen
Sosiaalinen media vaikuttaa yli 55-vuotiaiden ostopäätöksiin vain hyvin vähän.

Tänään julkistettu kulutustutkimus paljastaa, että yli 55-vuotiaiden vaatteiden, kenkien ja urheiluvälineiden ostopäätöksiä ohjaa muita vähemmän hinta, ja vastuullisuustekijät jäävät päätöksissä lähes merkityksettömiksi.

Tutkimuksessa tarkasteltiin vaatteiden, kenkien ja urheiluvälineiden hankintaa ja kuinka ostaminen muuttuu iän karttuessa.

MAINOS
MAINOS

Yli 55-vuotiaat eivät ole tarjoushaukkoja sen enempää kuin muutkaan, ja merkkiuskollisuus näyttää säilyvän iän karttuessa. Sosiaalinen media ei vaikuta ostopäätöksiin, sillä vain 3 prosenttia yli 55-vuotiaista kertoo hakevansa inspiraatiota somesta. Alle 24-vuotiailla vastaava osuus on 25 prosenttia.

Kun hinta oli kolme vuotta sitten tärkein ostopäätöksen peruste, nyt se on yli 55-vuotiailla vasta kolmanneksi tärkein tekijä. Vastuullisuus ja eettisyys mainitaan kyllä, mutta ne eivät käytännössä nouse ratkaiseviksi vaate- tai kenkäostoksilla.

Hinnan merkitys vähenee iän karttuessa, ja asiakaspalvelun rooli kasvaa erityisesti eläkkeelle siirryttäessä.

MAINOS