Tänään julkistettu kulutustutkimus paljastaa, että yli 55-vuotiaiden vaatteiden, kenkien ja urheiluvälineiden ostopäätöksiä ohjaa muita vähemmän hinta, ja vastuullisuustekijät jäävät päätöksissä lähes merkityksettömiksi.
Tutkimuksessa tarkasteltiin vaatteiden, kenkien ja urheiluvälineiden hankintaa ja kuinka ostaminen muuttuu iän karttuessa.
Yli 55-vuotiaat eivät ole tarjoushaukkoja sen enempää kuin muutkaan, ja merkkiuskollisuus näyttää säilyvän iän karttuessa. Sosiaalinen media ei vaikuta ostopäätöksiin, sillä vain 3 prosenttia yli 55-vuotiaista kertoo hakevansa inspiraatiota somesta. Alle 24-vuotiailla vastaava osuus on 25 prosenttia.
Kun hinta oli kolme vuotta sitten tärkein ostopäätöksen peruste, nyt se on yli 55-vuotiailla vasta kolmanneksi tärkein tekijä. Vastuullisuus ja eettisyys mainitaan kyllä, mutta ne eivät käytännössä nouse ratkaiseviksi vaate- tai kenkäostoksilla.
Hinnan merkitys vähenee iän karttuessa, ja asiakaspalvelun rooli kasvaa erityisesti eläkkeelle siirryttäessä.
Onneksi olkoon vuoden 2025 Kasvukeissit Hetki, Volvo, Bats, Laattapiste-Pukkila ja Locobase! Tutustu uusiin Kasvukeisseihin ja poimi itsellesi vinkit ja opit vaikuttavaan markkinointiin.
Katso Kasvukeissit tästä