Kuvaaja:
MTV
Media

MTV ja uusi mediarahastoyhtiö tarjoavat yrityksille kasvua Suomessa harvinaisella markkinointimallilla

2.8.2021 12:10
Toni Rajamäki
Sijoitusyhtiön taustalla on media-alalla menestyneitä henkilöitä.

Suomen johtava kaupallinen tv-yhtiö MTV Oy ja uusi sijoitusyhtiö Nordic Ventures ovat solmineet yhteistyökumppanuuden, joka tähtää suomalaisten kasvuyritysten kehityksen vauhdittamiseen markkinoinnin keinoin.

Nordic Ventures on uusi mediarahastoyhtiö, jonka taustalla on muun muassa media-alalla ansioituneita henkilöitä. Yhtiön omistajina ovat Jarkko Nordlund, Sami Vikback, JP Virtanen ja Juha Saarinen.

MTV ja Nordic Venturesin yhteistyön myötä kasvuyritykset voivat hankkia näkyvyyttä niin sanotulla media for equity -mallilla, joka on Suomessa vielä harvinainen sijoitusmalli, mutta ei täysin poikkeuksellinen. Tällainen mediatalon ja mediarahaston välinen yhteistyö on kuitenkin poikkeuksellista Suomessa.

Mallin myötä Nordic Venturesin sijoituskohteet pääsevät kehittämään myyntiään ja brändiään ilman, että heidän täytyy erikseen investoida markkinointiin. Media for equity -mallissa sijoitusyhtiö investoi yritykseen nimenomaan panostamalla yrityksen markkinointiin ja mainontaan.

Nordic Ventures käyttää sijoitustyökalunaan MTV:n kanavien ja digitaalisten mediatuotteiden tarjoamaa näkyvyyttä operoiden vahvalla medianäkyvyydellä, myynnin ja markkinoinnin konsultaatiolla sekä suorilla pääomasijoituksilla.

– Suomi on täynnä kertomattomia menestystarinoita – yrityksiä, joiden tulee vain saada äänensä kuuluviin. Toimimme näiden vielä suhteellisen tuntemattomien kasvuyritysten kumppanina media for equity -periaatteella – haluamme saada kohteillemme aikaan selkeää arvonnousua. Saman tyyppisellä mallilla rakennettuja menestystarinoita on Euroopassa ja Ruotsissakin jo useita – aina Zalandosta Storyteliin. En näe mitään syytä, miksi vastaava kasvu ei onnistuisi myös Suomessa ja Suomesta käsin, sanoo Nordic Venturesin Vikback MTV:n tiedotteessa.

MTV:n toimitusjohtajan Johannes Leppäsen (kuvassa) mukaan “Maikkarin” mediat palvelevat etenkin kuluttajaliiketoiminnan ja verkkokauppaliiketoiminnan kasvattamiseen tähtääviä yhtiöitä.

– Korona-aika on vauhdittanut monien yritysten ja palveluiden siirtymistä yhä vahvemmin verkkoon – saanut yritykset etsimään uusia kasvumahdollisuuksia. Haluamme olla mukana synnyttämässä ja kasvattamassa suomalaisia menestystarinoita. Meille luonteva keino tähän on oman massamediamme valjastaminen, sen mahdollisuuksien hyödyntäminen. MTV:n tv- ja videomainonta on loistava kombo etenkin, kun haetaan kuluttajaliiketoiminnan tai verkkokauppaliiketoiminnan kasvua, Leppänen kertoo.

– Nordic Ventures -rahaston kautta, yhdessä vahvan toimialaosaamisen omaavan porukan voimin, pystymme antamaan näkyvää tukea sellaisille kasvuyrityksille, jotka tarvitsevat tehokkaan ja vaikuttavan väylän kuluttajien tavoittamiseen ja ennen kaikkea lisämyyntiä lyhyellä ja pitkällä aikavälillä, hän jatkaa.

Lue myös: Foppa toi Suomeen uudenlaisen mediabudjettien rahoitusmallin, jonka avulla kasvuyhtiöiden markkinointibudjetit saattavat jopa moninkertaistua

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)