Ilmiöt

ūüĒć Monipuolisen uran markkinoinnin parissa tehnyt Pipsa Aro muuttaa ty√∂n per√§ss√§ Berliiniin: ‚ÄĚSaksassa ty√∂ntekij√§br√§nd√§ys on valovuosia Suomea edell√§‚ÄĚ

Muun muassa hyv√§ palkkaus ja kokemus houkuttelivat Aroa tekem√§√§n rohkean urasiirron. ‚ÄĚTy√∂ on vain v√§line unelmien saavuttamiseksi‚ÄĚ, ty√∂nhakumentorinakin ty√∂skennellyt Aro sanoo.
Kuva:
ūüĒć Monipuolisen uran markkinoinnin parissa tehnyt Pipsa Aro muuttaa ty√∂n per√§ss√§ Berliiniin: ‚ÄĚSaksassa ty√∂ntekij√§br√§nd√§ys on valovuosia Suomea edell√§‚ÄĚ

ūüĒć Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempi√§, taustoittavia ja p√§ivitt√§isest√§ uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

Ajatus sai alkunsa Billie Eilishin Berliinin keikalla kesäkuun 2022 lopussa. Pipsa Aro vietti kaupungissa pitkää viikonloppua, pääsi viimein pitkään odottamalleen keikalle ja huomasi viihtvänsä Berliinissä hyvin.

Samoihin aikoihin Aro pohti haluavansa muuttaa uransa suuntaa. Tuotemarkkinoinnin sijaan häntä kiehtoi yhä enemmän työnantajabrändäys. Aron mukaan Suomessa ei kuitenkaan avaudu montaakaan pelkästään työnantajabrändäykseen keskittyvää työpaikkaa vuodessa.

‚Äď Niinp√§ katsoin huvikseni, olisiko paikkoja auki Berliiniss√§. Kahden viikon aikana l√∂ysin viisi paikkaa, joihin hain.

Ennen kuin lähdetään tekemään ulkoista työnantajabrändäystä, on kuitenkin tärkeää kääntää katse yrityksen sisälle.

Se kannatti. Aro aloitti ty√∂t niist√§ yhdess√§ syyskuun ensimm√§isen√§ p√§iv√§n√§ ‚Äď siis parisen kuukautta sen j√§lkeen, kun sai idean Berliiniin muutosta. Nyt Aro ty√∂skentelee Employer Branding Managerina saksalaisella Transporeonilla, joka digitalisoi ja automatisoi logistiikkaa ymp√§ri maailmaa.

Aro on valmistunut Tampereen ammattikorkeakoulusta Bachelor in Business Administrationiksi (BBA) vuonna 2014. Ennen sitä hän vietti useamman välivuoden työskennellen myyjänä R-kioskilla ja puhelinmyyjänä Fonectalla.

‚Äď Fonectalla aloin kuulla juttuja Googlen ja Futuricen kaltaisista ty√∂nantajista, jotka panostavat ty√∂ntekij√∂ihin. Kiinnostukseni her√§si, mutta tajusin, ett√§ minulla t√§ytyy olla korkeakoulutus, jos haluan t√∂ihin sellaiseen yritykseen, Aro kertoo.

Niinp√§ h√§n haki ja p√§√§si kouluun ‚Äď ja my√∂hemmin, vuonna 2017, my√∂s Googlelle t√∂ihin. Siell√§ h√§nen tittelins√§ oli Marketing Program Manager.

Sitä ennen Aro ehti työskennellä markkinointiharjoittelijana IBM Finlandilla ja markkinointipäällikkönä Infrakitillä. Googlen jälkeen Aro on tehnyt töitä muutamassa firmassa markkinoinnin parissa ja perustanut oman yrityksen, jonka kautta tarjoaa työnhakumentorointia ja LinkedIn-koulutuksia.

Suomessa ollaan diversiteetti- ja inkluusiokeskustelussa vielä alkutekijöissä.

Nyt yritys on tosin tauolla siihen saakka, että Aro ehtii perehtyä kunnolla uuteen työhönsä. Muutto Berliiniin on edessä marraskuussa. 

Työnantajabrändäys on kiinnostanut Aroa jo pidempään.

‚Äď Tavoite on tehd√§ ty√∂nantajasta nykyisille ty√∂ntekij√∂ille mieluisa ja potentiaalisille ty√∂ntekij√∂ille haluttava. Esimerkiksi Pepsi ja Nike ovat tunnettuja br√§ndej√§, joiden tuotteita moni haluaa ostaa. Mutta Google ja Apple ovat taas niit√§ br√§ndej√§, joihin ihmiset haluavat menn√§ t√∂ihin, Aro selvent√§√§.

Ulkoisesti tehtävä työntekijäbrändäys voi näkyä vaikkapa rekrytointikampanjoina. Esimerkkinä Aro mainitsee nykyisen työnantajansa Your Personal Why -kampanjan, joka pyörii YouTubessa ja jossa syvähaastatellaan yrityksen kolmea työntekijää heidän työmotivaatiostaan. Tavoitteena on näyttää, että Transporeonilla ollaan kiinnostuneita siitä, miksi työntekijät kokevat työnsä merkitykselliseksi.

Tavallisesti työnantajat ovat kuitenkin tottuneet näyttämään ennemmin sitä, kuinka hauskaa työpaikassa on tai kuinka siistejä projekteja siellä pääsee tekemään, Aro sanoo. Hänen mielestään se ei kuitenkaan ole tarpeeksi kokonaisvaltaista työnantajabrändäystä. Hän muistuttaa, että työntekijäbrändäys voi olla myös muun muassa tapahtumia, avoimien ovien päiviä, osallistumista messuille sekä kampanjointia sosiaalisessa mediassa.

Ennen kuin lähdetään tekemään ulkoista työnantajabrändäystä, on kuitenkin tärkeää kääntää katse yrityksen sisälle, Aro sanoo. Sisäisestä työntekijäbrändäyksestä hän mainitsee esimerkkeinä HR- ja rekrytointiprosessien parantamisen, nykyisten työntekijöiden kuulemisen.

‚Äď Mist√§ heid√§n unelmansa koostuvat? Onko tiimin tai talon sis√§ll√§ uramahdollisuuksia? Millaisia sis√§isi√§ koulutusmahdollisuuksia tarjotaan? Aro luettelee.

My√∂s diversiteettiin liittyv√§t asiat kuuluvat ty√∂ntekij√§br√§nd√§yst√§ tekev√§n ty√∂p√∂yd√§lle ‚Äď tai ainakin niiden pit√§isi kuulua, Aro huomauttaa. H√§nen mukaansa Suomessa ollaan diversiteetti- ja inkluusiokeskustelussa viel√§ alkutekij√∂iss√§.

"Briteissä ja Keski-Euroopassa yrityksillä on ollut jo pitkään esimerkiksi häirintäyhdyshenkilöt."

‚Äď Briteiss√§ ja Keski-Euroopassa yrityksill√§ on ollut jo pitk√§√§n esimerkiksi h√§irint√§yhdyshenkil√∂t. Siell√§ ollaan valovuosia Suomea edell√§ DEIB-asioissa, vaikka meill√§ onkin onneksi tapahtunut paljon viime vuosina.

DEIB on lyhenne, joka tulee sanoista Diversity (monimuotoisuus), Equity (tasa-arvo), Inclusion (inkluusio), and Belonging (osallisuus).

Aron houkutteli t√∂ihin Berliiniin paitsi edistyksellinen yrityskulttuuri my√∂s kokemus ‚Äď ja raha.

‚Äď Koronan j√§lkeen mulle tuli sellainen tunne, ett√§ nyt m√§ haluan el√§√§. Lis√§ksi Saksassa palkat ovat reilusti Suomea suuremmat. Toki siell√§ on korkeampi verotus, mutta elinkustannukset sitten taas pienemm√§t, Aro sanoo.

Ennen nykyistä pestiään Aro työskenteli markkinointijohtajana Spacehub Finlandilla, josta hän irtisanoutui kesällä. Hän on laskeskellut, että jos olisi työllistynyt Suomessa Employer Branding Manageriksi, palkka olisi laskenut.

‚Äď Kun tein saman stepin Saksassa, palkkani nousi.

Aro kiittelee saaneensa arvokasta apua työnhakuun LinkedIn-verkostoltaan. Hän postasi LinkedIniin työnhaustaan, ja postauksen sattui näkemään Transporeonin suomalainen työntekijä. Tämä lähetti Arolle viestin ja vinkkasi auki olevasta paikasta. Se oli sama paikka, jota Aro oli jo päättänyt hakea.

‚Äď Sain postaukseni kautta valtavasti apua suomalaisnaisilta, jotka osasivat kertoa, miten ty√∂nhaku Saksassa toimii.

Kolmisen viikkoa kestänyt rekrytointiprosessi Transporeonille oli monivaiheinen. Työhakemus jätettiin sähköiseen järjestelmään, jonka kautta Aro sai tietää päässeensä jatkoon ensimmäisestä vaiheesta. Seuraavaksi Aro sai Saksasta puhelun, jossa hänet kutsuttiin puhelinhaastatteluun. Sen jälkeen oli vuorossa videopuhelu ja sitten ennakkotehtävä, jonka tekemiseen oli viikonloppu aikaa.

‚Äď Palautin teht√§v√§n maanantaina, ja jo tiistaina sain kuulla olevani mukana viimeisell√§ kierroksella. Perjantaina oli viimeinen haastattelu, ja se oli sitten siin√§, Aro kertoo.

Jokaisen vaiheen jälkeen Aro sai puhelun, jossa hänelle annettiin palautetta ja kutsuttiin seuraavaan vaiheeseen. Hän kiittelee tiedon kulkeneen hyvin ja koko prosessin menneen vaivattomasti.

‚Äď Suomessa eri vaiheiden v√§lill√§ voi menn√§ monesti parikin viikkoa. Vaikka t√§ss√§ rekryprosessissa oli mukana ihmisi√§ ylimm√§st√§ johdosta, he olivat valmiita raivaamaan aikaa kalentereistaan, jotta rekry saadaan maaliin. Arvostus hakijoita kohtaan v√§littyi. Se oli tosi hienoa.

"En unelmoi töistä. Työ on minulle väline, jonka avulla voin toteuttaa unelmiani."

Aro huomauttaa, että myös rekrytointiprosessiin panostaminen on työntekijäbrändäystä. Prosessi on monelle ensimmäinen kosketus yritykseen, ja siksi se on tärkeää hoitaa hyvin.

‚Äď T√§ytyy muistaa my√∂s mitata hakijoiden kokemuksia. Transporeonilla palautetta kysyt√§√§n anonyymin√§ ennen kuin palkkausp√§√§t√∂st√§ on tehty. Siell√§ on selke√§t mittarit, joita seurataan.

Aro on toiminut vapaaehtoisena työnhakumentorina ja auttanut työnhakijoita myös yrityksensä kautta jo useita vuosia. Hän on puhunut paljon unelmatyöpaikasta ja sen saavuttamisesta. Nyt hän kuitenkin sanoo, ettei hänellä enää ole unelmatyöpaikkaa.

‚Äď En unelmoi t√∂ist√§. Ty√∂ on minulle v√§line, jonka avulla voin toteuttaa unelmiani, ja ne liittyv√§t vapaa-aikaani, Aro sanoo.

Hänen unelmiinsa kuuluvat nyt matkustaminen, itsensä hemmottelu, kaunis koti, kulttuurielämykset, hyvä ruoka ja omiin kissoihin panostaminen.

‚Äď Mutta totta kai olen mieluusti sellaisessa teht√§v√§ss√§ ja organisaatiossa, jossa p√§√§sen toteuttamaan itse√§ni parhaani mukaan, Aro lis√§√§.

‚Äć

Pipsa Aro, 37, Employer Branding Manager, Transporeon

Tärkein oivalluksesi markkinoinnista on se, että kaikki lähtee asiakas- ja kohderyhmäymmärryksestä. Jos ei ymmärrä niitä, ei kanavilla ja viestillä ole paljoakaan väliä eikä voi tehdä kummoista markkinointia.

Haluaisin kehittyä PR:ssä. Luonteva PR-tekeminen tuntuu vieläkin välillä hankalalta, jos teen sitä yritykselle. Itselle se tulee oman henkilöbrändin kautta luontevasti.

Suosikkibrändiäni on vaikea nimetä. En ihaile brändejä, mutta jos jokin brändi on tehnyt minuun vaikutuksen viime aikoina, niin se on Patagonia. He tekivät maapallosta ainoan sidosryhmänsä.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa