Kolumni

Moni hukkaa mahdollisuuden orgaaniseen näkyvyyteen YouTubessa – mainostaminen voi olla kohtalokas virhe

27.4.2022 7:05
Antti Sipilä
Monessa somekanavassa sisällön elinkaari voidaan mitata tunneissa. YouTubessa kiinnostavalle sisällölle voi saada orgaanista näkyvyyttä vielä kuukausia julkaisun jälkeenkin, kirjoittaa Antti Sipilä.

Vaikka YouTubesta puuttuu jakonappi, tarjoaa se sisällöntuotantoon ryhtyvälle markkinoijalle mahdollisuuden ehkä suurimpaan orgaaniseen tavoittavuuteen TikTokin rinnalla. 

YouTuben etu TikTokiin verrattuna on kuitenkin se, että se saavuttaa nuorten lisäksi myös vanhempia kohderyhmiä. YouTube on myös vahvasti linkittynyt Googlen - joka muuten omistaa YouTuben - hakuun. YouTube-videot nousevat siis Googlen hakutuloksiin.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

YouTuben orgaanisuus perustuu sen tehokkaaseen algoritmiin, moderointiin ja suositteluun. Toisin kuin esimerkiksi Facebook YouTube ei tarkoituksellisesti rajoita yritysten tilien näkyvyyttä, jotta ne ostaisivat mediatilaa videoilleen. YouTube suosittelee kaikkien, myös yritystilien ja vaikuttajien, videoita sen mukaan, kuinka paljon ne ovat yleisöä kiinnostaneet. 

Yritystilien videot nousevat Suomessa kuitenkin harvoin YouTuben suosittelemien videoiden joukkoon, koska ne ovat useimmiten esittely- tai brändivideoita - eli mainoksia. Ihmiset viettävät aikaa YouTubessa rentoutuakseen ja viihtyäkseen, eivät katsoakseen mainoksia. Brändivideoille on paikkansa yrityksen verkkosivuilla ja tapahtumissa, mutta YouTubessa ihmisiä kiinnostaa sisältö, joka palvelee heitä. Yleisön palvelu tapahtuu viihdyttämällä tai kertomalla asiantuntevasti asioista, jotka kiinnostavat yleisöä aidosti. 

Katsojat ratkaisevat valinnoillaan, mikä on riittävän kiinnostavaa YouTuben suositeltavaksi. 

YouTuben tärkein tavoite on pitää katsoja palvelussa. Siksi se suosittelee sellaisia videoita, jotka saavat ihmisen pysymään palvelussa. Ne ovat usein sellaisia videoita, joilla on korkea suhteellinen katseluaika. Katsojat siis ratkaisevat valinnoillaan, mikä on riittävän kiinnostavaa YouTuben suositeltavaksi. 

YouTuben orgaaninen suosittelu ei tapahdu aina heti, kun video on julkaistu. Palvelu voi suositella erityisen hyvin toimivia videoita vaikkapa muutaman kuukauden jälkeen videon julkaisusta. Tässä piileekin YouTuben suurin ero muihin kanaviin, kuten Instagramiin ja Twitteriin. Niissä sisältö on käytännössä kuollut muutaman tunnin kuluttua julkaisusta. 

Suomalaiset yritykset hyödyntävät YouTubea hyvin vähän. Suurin osa käyttää YouTubea esittely- ja yritysvideoiden sekä webinaarien ja mainosten arkistona. Jos videoita ei  suunnitella ja optimoida herättämään kiinnostusta ja palvelemaan katsojia koko pituudeltaan YouTubessa tai Googlen haun kautta löydettynä, niillä ei ole mahdollisuutta nousta suositteluun ja hakutuloksiiin. Silloin menetetään mahdollisuus YouTuben algoritmin tarjoamaan hyvin kohdennettuun ja ilmaiseen näkyvyyteen.

Vaikka laittaisi panostuksia laadukkaaseen YouTube-videotuotantoon, ei itse mediaan tarvitse panostaa rahallisesti. Itse asiassa mainostaminen YouTubessa voi jopa olla kohtalokas virhe, jos tavoittelee videolle orgaanista näkyvyyttä suosituksilla ja hauilla. Koska mainonnan kautta videon pariin päätyneet katsojat pääosin poistuvat videosta hyvin pian, on se merkki YouTuben algoritmille siitä, että video ei kiinnosta. Silloin YouTube ei suosittele videota. Näin liikenne videoon lakkaa heti, kun mainokset loppuvat.

Antti Sipilän kynästä syntyy analyysia markkinoinnista ja mediasta. Sipilä johtaa suomalaista videotuotantoyhtiötä.