.jpg)
Aikakausmedia on julkaissut oppimateriaalin, joka yhdistää media- ja ruokakasvatuksen. Medialautanen-niminen materiaali tutustuttaa erityisesti lapsia ja nuoria ruokajournalismiin ja -mainontaan.
Ruoka on suosittu teema aikakauslehdissä ja muussakin mediassa. Usein ruokaa lähestytään nautinnon ja hyvinvoinnin näkökulmasta, mutta sen rinnalle on merkittäväksi teemaksi viime aikoina noussut ekologisuus, ja ruoan ja ruokapakkausten ympäristövaikutukset näkyvät myös tuotteiden mainonnassa.
"Somen lisäksi vinksahtanutta ruokapuhetta välittävät myös aikuiset."
Medialautasen tavoitteena on paitsi tutustuttaa aikakausmedioiden ruokasisältöön myös edistää terveen ruokasuhteen kehittymistä, kouluruokamyönteisyyttä ja ruoan ympäristövaikutusten ymmärtämistä, kerrotaan Aikakausmedian tiedotteessa.
– Ruoka puhuttaa, ja samalla siitä liikkuu valtavasti ristiriitaista ja virheellistäkin tietoa. Somen lisäksi vinksahtanutta ruokapuhetta välittävät myös aikuiset. Medialautasen avulla voi tutkia väitteiden paikkansapitävyyttä, tarkastella omaa ruokasuhdetta, harjoitella oman kehon viestien kuuntelemista sekä oppia tunnistamaan, mihin tarpeeseen ruokamainokset pyrkivät vetoamaan, Aikakausmedian mediakasvatusasiantuntija Piia Matikainen toteaa tiedotteessa.
Sivusto sisältää lapsille ja nuorille perustietoa ruuasta ja mediakasvatuksellisia tehtäviä teemoihin liittyen.
Onneksi olkoon vuoden 2025 Kasvukeissit Hetki, Volvo, Bats, Laattapiste-Pukkila ja Locobase! Tutustu uusiin Kasvukeisseihin ja poimi itsellesi vinkit ja opit vaikuttavaan markkinointiin.
Katso Kasvukeissit tästä