Amin Ramezani / Unsplash
Mainonta

Mihin tarpeeseen ruokamainokset vetoavat? Uusi oppimateriaali ohjaa tutkimaan ruokamainontaa myös ekologisuuden näkökulmasta

1.2.2023 9:18
Mikko Perttunen
Ruoasta liikkuu valtavasti ristiriitaista ja virheellistäkin tietoa.

Aikakausmedia on julkaissut oppimateriaalin, joka yhdistää media- ja ruokakasvatuksen. Medialautanen-niminen materiaali tutustuttaa erityisesti lapsia ja nuoria ruokajournalismiin ja -mainontaan.

Ruoka on suosittu teema aikakauslehdissä ja muussakin mediassa. Usein ruokaa lähestytään nautinnon ja hyvinvoinnin näkökulmasta, mutta sen rinnalle on merkittäväksi teemaksi viime aikoina noussut ekologisuus, ja ruoan ja ruokapakkausten ympäristövaikutukset näkyvät myös tuotteiden mainonnassa.

"Somen lisäksi vinksahtanutta ruokapuhetta välittävät myös aikuiset."
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Medialautasen tavoitteena on paitsi tutustuttaa aikakausmedioiden ruokasisältöön myös edistää terveen ruokasuhteen kehittymistä, kouluruokamyönteisyyttä ja ruoan ympäristövaikutusten ymmärtämistä, kerrotaan Aikakausmedian tiedotteessa.

– Ruoka puhuttaa, ja samalla siitä liikkuu valtavasti ristiriitaista ja virheellistäkin tietoa. Somen lisäksi vinksahtanutta ruokapuhetta välittävät myös aikuiset. Medialautasen avulla voi tutkia väitteiden paikkansapitävyyttä, tarkastella omaa ruokasuhdetta, harjoitella oman kehon viestien kuuntelemista sekä oppia tunnistamaan, mihin tarpeeseen ruokamainokset pyrkivät vetoamaan, Aikakausmedian mediakasvatusasiantuntija Piia Matikainen toteaa tiedotteessa.

Sivusto sisältää lapsille ja nuorille perustietoa ruuasta ja mediakasvatuksellisia tehtäviä teemoihin liittyen.