Kuvaaja:
Unsplash/Brett Jordan
Digitaalisuus

Mielenkiintoisimmat markkinointiuutiset maailmalta: Tutkimuksen mukaan kolmasosa Facebookin kiinnostusten perusteella tehtävästä kohdennetusta mainonnasta on epätarkkaa

4.4.2022 14:45
Toni Rajamäki
Tuore tutkimus Facebook-mainonnasta yllätti, Nike keräsi innovatiivisella kampanjallaan huomiota ja Wendy’s toi hampurilaiset metaversumiin.

MarkkinointiUutiset listaa maanantaisin edellisen viikon mielenkiintoisimpia markkinointialan uutisia maailmalta. Viime viikolla keskustelua herätti muun muassa tutkimus Facebook-mainonnasta.

Jopa 33 prosenttia Facebookin kiinnostusten perusteella tehtävästä kohdennuksesta on epätarkkaa tai väärää

Pohjois-Carolinan osavaltion yliopiston tuore tutkimus antaa mielenkiintoista tietoa Facebook-mainonnan tarkkuudesta. Tutkimuksen mukaan jopa 33 prosenttia kiinnostusten perusteella tehtävästä kohdennetusta mainonnasta on epätarkkaa tai väärää, mikä varmasti yllättää mainostajat.

Facebookissa mainostajat voivat valita kiinnostusten kohteita, joilla mainontaa kohdistetaan. Jos Facebookin tiedoissa käyttäjän kiinnostuksen kohteena on vaikkapa musiikki, tällöin esimerkiksi musiikkiliikkeet voivat kohdentaa mainontaa kyseiselle käyttäjälle.

Tutkimus osoittaa, että Facebookin mainonnan kohdentamisessa on paljon kehitettävää. Tutkimuksessa mukana ollut Aafaq Sabir sanoo, että jos käyttäjä julkaisee esimerkiksi vihaavansa vihreää juustoa, tällöin Facebook saattaa tulkita käyttäjän kiinnostuksen kohteeksi “vihreän juuston” ja kohdentaa aiheeseen liittyvää mainontaa käyttäjälle.

On kuitenkin huomioitava, että tutkimuksessa oli pieni otanta, joten todellisuudessa kohdentaminen saattaa olla tarkempaa kuin tutkimustulos kertoo. Se ei kuitenkaan liene uusia asia, että kiinnostusten perusteella kohdentamisessa on puutteita.

Nike tiputti ilmaisia lenkkareita dronella

Nike vastasi yhdestä viime aikojen mielenkiintoisimmasta tempauksesta, kun menestysbrändi päätti jakaa lenkkareitaan ilmaiseksi – dronen eli kauko-ohjattavan lennokin avulla. Nike valitsi New Yorkissa ja Los Angelesissa JD Sportsin asiakkaita, joille yhtiö toimitti ilmaiset lenkkarit dronella. Tuotteet tiputettiin ilmasta läheisen kerrostalon katolle.

Kampanjan taustalla oli maineikas Akqa-ketju.

Aiemmin Nike ja JD Sport ovat muun muassa hyödyntäneet Pokemon Go -peliä ajaakseen eurooppalaisasiakkaansa liikkeisiin, joten kyseiset brändit eivät ainakaan pelkää kokeilla uusia juttuja.

Lähde: Adweek

Wendy’s toi hampurilaiset metaversumiin

Ravintolaketju Wendy’s avasi viime viikolla ravintolan metaversumiin. Ravintolan nimeksi tuli Wendyverse, josta kävijät saivat muun muassa alennuksia fyysisiin ravintoloihin.

Wendyversesta löytyy muun muassa koripallokenttä, jossa voi heitellä hampurilaisia koriin. Koripalloteema liittyy March Madness -tapahtumaan, joka on legendaarinen yliopistojen mestaruusturnaus Yhdysvalloissa. Näin Wendyverseen onnistuttiin tuomaan myös jotain ajankohtaista.

Wendy’s toteutti metaversumiravintolansa Metan kanssa. Pohjoisamerikkalaiset pystyivät vierailemaan ravintolassa Metan Oculus Quest 2 -VR-setillä.

Lähde: Wendy’sin tiedote

Yli 500 yhtiötä vetäytynyt Venäjältä

Yritykset ovat jo viikkojen ajan päättäneet toimintojaan Venäjällä sodan takia, ja lähteneiden lista on kasvanut jo komeaksi: Yalen yliopiston tutkimusten mukaan jo yli 500 yritystä on jättänyt maan. Suurin osa läntisistä jättiyhtiöistä on jo jättänyt tai kertonut jättävänsä maan.

Yliopisto on myös listannut yhtiöt, jotka jatkavat toimintaansa maassa jossain määrin. Lista osoittaa, että monet läntiset yhtiöt ovat yhä maassa. Tunnetuimmista toimijoista näihin kuuluvat muun muassa energiajuomayhtiö Red Bull sekä viime vuoden menestyneimpiin mainostajiin koko maailmassa kuulunut bränditalo AB InBev.

Time-lehti listasi maailman sata vaikutusvaltaisinta yritystä

Yhdysvaltalainen Time-lehti on listannut jälleen maailman sata vaikutusvaltaisinta yritystä. Mukana on on luonnollisesti tunnettuja brändejä, kuten Amazon, Pfizer, TikTok,  Meta, Microsoft, Apple, Sony, Balenciaga ja Netflix. Ruotsalaisista mukaan pääsivät Spotify ja Klarna.

Listalla on hieman myös suomalaisväriä, sillä viime vuonna suomalaisen kuljetus- ja teknologiayhtiö Woltin ostanut Doordash ylsi listalle mukaan.

Lue lisää täältä.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)