Kuvaaja:
Unsplash/Kenny Eliason
Luovuus

Mielenkiintoisimmat markkinointiuutiset maailmalta: Ruotsalainen mainostoimistoketju loi virtuaalivaikuttajan, jolla on Downin syndrooma

23.5.2022 13:40
Toni Rajamäki
Forsman & Bodenfors loi historiallisen virtuaalivaikuttajan. The One Show’ssa huomion varasti työ, jossa tunnetuista aseiden kannattajista tuli aseväkivallan vastaisen kampanjan päähahmoja.

MarkkinointiUutiset listaa maanantaisin edellisen viikon mielenkiintoisimpia markkinointialan uutisia maailmalta. Viime viikolla otsikoihin nousi muun muassa ruotsalaisen mainostoimistoketjun luoma virtuaalivaikuttaja.

Forsman & Bodenfors loi virtuaalivaikuttajan, jolla on Downin syndrooma

Ruotsalainen Forsman & Bodenfors on luonut maailman ensimmäisen virtuaalivaikuttajan, jolla on Downin syndrooma. Asiasta uutisoi viime viikolla muun muassa AdAge.

Luovasta työstä vastasi mainostoimistoketjun Singaporen-toimisto. Digitaalisen toteutuksen hoiti The Diigitals.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Virtuaalivaikuttajan tehtävänä on korostaa digimaailman inklusiivisuutta. Kami-nimiseen vaikuttajaan kerättiin koneoppimisen kautta tietoa nuorista naisista, joilla on Downin syndrooma. Datan avulla vaikuttajalle luotiin ulkonäkö, ääni, eleet ja persoonallisuudet, joita Kami tuo esiin. Kansainvälisen Down Syndrome International -järjestön mukaan Kami osoittaa, ettei Downin oireyhtymä ole vika eikä sitä tarvitse yrittää korjata ihmisissä. Kami tuo esiin myös oikeita ihmisiä, joilla on Downin syndrooma.

Kami-nimi on lyhenne Kamilahista, joka tarkoittaa täydellisyyttä.

Twitter tiukentaa disinformaatiokäytäntöjään

Twitter kertoi viime viikolla uudistavansa käytäntöjään liittyen disinformaation levittämiseen kriisiaikoina.

Uuden linjauksen mukaan virheellistä tietoa tai harhaanjohtavaa uutisointia sisältäviä tviittejä muun muassa sodasta ei pysty mainostamaan. Twitter aikoo myös merkitä vastaavanlaista sisältöä varoitusmerkillä, kuten se on tehnyt aiemminkin estääkseen disinformaation leviämisen.

– Kriisin aikana harhaanjohtava tieto voi heikentää ihmisten luottamusta ja aiheuttaa lisää harmia haavoittuvassa asemassa oleville yhteisöille, Twitter sanoi tiedotteessaan.

Leo Burnett Chicago juhli The One Show’ssa

Viime viikolla käytiin arvostettu The One Show, jossa nähtiin hienot suomalaisjuhlat.

Koko tapahtuman päähuomion vei kuitenkin maineikkaan Leo Burnett -ketjun Chicagon-toimisto, jonka Change the Refille suunnittelema The Lost Class -kampanja voitti 20 kultaa, neljä hopeaa ja viisi pronssia sekä sai seitsemän kunniamainintaa.

Change the Ref on aseturvallisuutta ajava järjestö, ja The Lost Class -kampanjassa järjestö järjesti “kadonneen luokan” valmistujaistilaisuuden. Tilaisuus oli tarkoitettu yli 3000 lukio-ikäiselle, jotka eivät voineet valmistua lukiosta, koska heidät tapettiin aseella vuoden 2021 aikana. Tapahtumaan tuotiin puhumaan kaksi tunnettua aseiden kannattajaa, joiden kenraaliharjoituspuhe kuvattiin. Todellisuudessa kenraalipuhe oli varsinainen puhe, joten he puhuivat tietämättään “tyhjälle luokalle”. Näin ollen tunnetuista aseiden kannattajista tuli aseväkivallan vastaisen kampanjan päähahmoja.

McDonald’s jättää Venäjän pysyvästi 

Pikaruokajätti McDonald’s ei ole enää palaamassa Venäjällä. Yhtiö tiedotti myyvänsä kaikki ravintolansa paikalliselle toimijalle.

Venäjä sulki ravintolansa Venäjän hyökättyä Ukrainaan, mutta lopullinen lähtö Venäjältä varmistui vasta nyt. 

McDonald’silla on maassa yli 850 ravintolaa, ja yhtiö toimi Venäjällä yli 30 vuoden ajan. Ensimmäinen ravintola avattiin Moskovaan vuonna 1990, jolloin maassa ei juuri ollut länsimaisia yrityksiä. Kun kylmä sota päättyi vuotta myöhemmin, länsimaiset brändit alkoivat levittäytyä itään.

Lue lisää tästä.