Ilmiöt

Mielenkiintoisimmat markkinointiuutiset maailmalta: Norjan postilaitoksen mainoksessa nähdään homoseksuaali Joulupukki

Norjan postin mainos keräsi suuren määrän otsikoita globaalisti. Black Friday ei tuonut jättipottia Yhdysvalloissa.
Kuva:
Kuvakaappaus YouTubesta
Mielenkiintoisimmat markkinointiuutiset maailmalta: Norjan postilaitoksen mainoksessa nähdään homoseksuaali Joulupukki

MarkkinointiUutiset listaa maanantaisin edellisen viikon mielenkiintoisimpia markkinointialan uutisia maailmalta. Yksittäisistä mainoksista eniten puhututti Norjan postilaitoksen julkaisema mainos. Paljon huomiota keräsi myös maailman suurin ostospäivä, Black Friday.

Norjan postilaitoksen mainoksessa homoseksuaali Joulupukki

Norjan postilaitoksen mainos – tai pikemminkin brändifilmi – sai runsaasti huomiota ympäri maailmaa, sillä mainoksessa Joulupukki esitetään homoseksuaalina. “When Harry Met Santa” -nimisessä mainoksessa esitetään Harryn ja Joulupukin kehittyvää suhdetta.

Tarinan lopussa Harry kirjoittaa Joulupukille kirjeen, jossa lukee: “Kaikki mitä haluan jouluksi, olet sinä”. Niinpä Joulupukki pyytää jouluna avukseen Norjan postia, jotta hän saisi viettää aikaansa Harryn kanssa.

Rohkean mainoksen taustalla on se, että homoseksuaalisuus dekriminalisoitiin Norjassa 50 vuotta sitten.

Katso mainos alta näkyvältä videolta:

Lähde: Unilad

Yhdysvalloissa lievää pettymystä Black Fridayn lukuihin

Maailman suurin ostospäivä Black Friday ei yltänyt Yhdysvalloissa täysin toivottuihin lukemiin. Ainakin, jos asiaa tarkastellaan kivijalkamyymäläliikenteen ja verkkomyynnin näkökulmasta.

Kivijalkakävijöiden määrässä näkyy selkeästi pandemian seuraukset, sillä kävijämäärässä jäätiin vuodesta 2019 liki 30 prosenttia, uutisoi CNBC, jonka tieto pohjautuu Sensormatic Solutionsin dataan. Koronarokotteilla on toki ollut positiivinen vaikutus, sillä kävijämäärä nousi viime vuodesta 47,5 prosentilla.

Samalla kun kävijämäärä nousi viime vuodesta, verkkomyynti laski ensimmäistä kertaa Black Fridayn historiassa. Viime vuonna verkkomyyntiä tehtiin yhdeksällä miljardilla dollarilla, mutta nyt lukema jäi 8,9 miljardiin.

Lukuja selitellään muun muassa sillä, että kuluttajat ovat nykyään aikaisemmin liikkeellä kuin ennen ja tekevät paljon ostoksia jo ennen “mustaa perjantaita”. Black Week alkaakin heti viikon alussa, joten hyviä tarjouksia löytyy paljon ennen perjantaitakin.

Brittimarkkinoijat eivät luota taitoihinsa

Isobritannialaisen Chartered Institute of Marketingin tuoreen tutkimukseen mukaan lukuisat brittimarkkinoijat ajattelevat, ettei heidän osaamisensa ole vaadittavalla tasolla. Näin ajattelee jopa 40 prosenttia alan ammattilaisista.

Ilmiö selittynee alan nopealla kehityksellä: digimarkkinointi kehittyy kovaa vauhtia ja näyttelee koko ajan suurempaa roolia yritysten markkinointistrategioissa. Vaikka tutkimus tehtiin Isossa-Britanniassa, lienee luku hyvin samanlainen muualla maailmassa.

Uutinen on sinänsä huolestuttava, sillä markkinointi näyttelee valtavaa roolia yritysten kasvussa ja valtiontalouden kehityksessä. Saman tutkimuksen mukaan yhdeksän kymmenestä markkinoijasta uskoo markkinoijien olevan oleellisessa osassa Ison-Britannian talouskasvussa.

Lähde: The Drum

Instagram testaa 60 sekunnin videoita

Metan kuvapalvelu Instagram yrittää tällä hetkellä pohtia, kuinka palvelu palauttaisi asemaansa somekanavien kovassa kilpailussa. Tuoreimpana asiana Instagram testaa aiempaa pitempiä videoita tarinaosioon, mikä on suora vastaisku videopalvelu TikTokille, josta on tullut tänä vuonna nuorten keskuudessa suosituin somekanava Yhdysvalloissa. Vielä vuosi sitten Instagram oli TikTokin edellä.

Instagramissa voi toistaiseksi julkaista 15-sekuntisia videoita. Pidempiä videoita on voinut tehdä aiemminkin, mutta Instagram jakaa pidemmät videot automaattisesti omiksi lyhyemmiksi videoiksi. Tällä hetkellä Instagram testauttaa pienellä joukolla 60-sekuntisia videoita, joita ei pätkitä useaksi videoksi.

Lähde: SocialMediaToday

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa