Unsplash/Artiom Vallat
Brändit

Mielenkiintoisimmat markkinointiuutiset maailmalta: Netflixin hittisarja toi ikonisen kenkäbrändin yhden tuotteen myyntiin 7800 prosentin kasvun

25.10.2021 12:35
Toni Rajamäki
Snapchatin johtaja kertoo Applen uudistuksen tuoneen päänvaivaa. Facebookin emoyhtiö on vaihtamassa nimeään.

MarkkinointiUutiset listaa maanantaisin edellisen viikon mielenkiintoisimpia markkinointialan uutisia maailmalta. Viime viikolla uutisotsikoita keräsivät muun muassa kenkäbrändi Vans ja somepalvelu Snapchat.


Vansin yhden tuotteen myynti kasvoi 7800 prosentilla Squid Gamen ansiosta

Netflix-sarja Squid Gameen mukaan lähteneet brändit voivat olla tyytyväisiä päätökseensä, sillä sarja on matkalla suoratoistopalvelun kaikkien aikojen katsotuimmaksi sarjaksi. Brändit ovat siis saaneet jättimäisen näkyvyyden sarjan myötä.

Sarjassa esillä olleita vaatteita on myyty tiuhaan tahtiin, ja esimerkiksi kenkäbrändi Vans on pystynyt moninkertaistamaan yhden tuotteen myyntinsä Squid Gamen ansiosta. Muun muassa allkpop.com-sivusto kertoo, että Vansin valkoisten loafereiden myynti on kasvanut 7800 prosentilla sen jälkeen, kun sarja teki läpimurtonsa.

Eteläkorealaisessa sarjassa seurataan ihmisjoukkoa, joka elää vankeudessa eristetyllä saarella ja pelaa samalla raakaa peliä, jossa panoksena on oma henki. Kaikki kilpailijat ovat pukeutuneet samanlaisiin asusteisiin – vihreään verryttelypukuun ja Vansin valkoisiin loafereihin.

Squid Gamesta kasvoi nopeasti globaali ilmiö, josta brändit ovat ottaneet hyödyn irti.

Snapchat ongelmissa Applen takia

Applen yksityisyysasetuksien muutokset ovat tuoneet huolenaiheita muun muassa kuvapalvelu Snapchatin emoyhtiölle Snap Incille. Uudistusten myötä digimainostajat eivät pysty kohdentamaan mainontaansa alustalla Iphone-käyttäjille ilman käyttäjän suostumusta.

Snap Incin perustaja ja toimitusjohtaja Evan Spiegel kertoi huolestaan osakeanalyytikkojen kanssa käydyssä puhelussa.

– Tämä on todellakin ollut turhauttava takaisku meille, hän sanoi.

Kommenttien tultua julki Snap Incin osakkeen arvo laski jopa 25 prosentilla. Yhtiön kolmas osavuosikatsaus julkistetaan tällä viikolla. Applen asetukset vaikuttavat myös muihin alustoihin, ja Snapchatin osakkeen laskun mukana myös muiden somejättien osakkeet lähtivät laskuun.

Asiasta uutisoi muun muassa uutistoimisto Reuters.

Facebookin emoyhtiö aloittaa uudelleenbrändäyksen

Yhteisöpalvelu Facebookin emoyhtiö Facebook Inc saa uuden nimen, joka saatetaan julkistaa jo tällä viikolla. The Verge -lehden mukaan uudelleenbrändäyksen taustalla on se, että Facebook Inc haluaa profiloitua kokonaisvaltaisena brändinä, joka ei ole yhtä kuin Facebook-palvelu.

Lue lisää: Facebook on vaihtamassa nimeään

Facebook Inc on tehnyt isoja panostuksia metaversumiin, josta voi tulla yhtiön ydinosa-alue. Metaversumissa yhdistyy virtuaalitodellisuus ja lisätty todellisuus. Facebook Inc on kertonut palkkaavansa 10 000 ihmistä Euroopan Unionin alueelle kehittämään yhtiön metaversumihanketta.

Google lisää diversiteettiä hakukoneen kuvatuloksiin

Hakukoneyhtiö Google on muuttamassa algoritmiaan lisätäkseen diversiteettiä hakukonekuvissa.

Uudistuksen avulla Googlen hakukuvissa halutaan esittää erilaisia ihon sävyjä kauneuteen ja ihmisyyteen liittyvissä hakutoiminnoissa. Google vasta tekee kehitystyötä, joten uudistus ei ole vielä valmis.

Asiasta uutisoi muun muassa Bloomberg-lehti.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)