Unsplash/Fabio Bracht
Brändit

Mielenkiintoisimmat markkinointiuutiset maailmalta: Kauppaketju Walmartilla yli kahden miljardin dollarin mainostulot, Disney suunnittelee taianomaista asuinaluetta

21.2.2022 14:00
Toni Rajamäki
Yhdysvaltalainen kauppajätti paljasti ensimmäistä kertaa mainostulonsa. Disney puolestaan kertoo suunnittelevansa asuinaluetta, jossa näkyy “Disneyn kosketus”.

MarkkinointiUutiset listaa maanantaisin edellisen viikon mielenkiintoisimpia markkinointialan uutisia maailmalta. Viime viikolla otsikoihin nousi muun muassa Walmart, joka on noussut isojen julkaisijoiden joukkoon.

Walmart julkisti mainostulonsa

Yhdysvaltalainen kauppajätti Walmart kertoi tehneensä viime vuonna mainosmyynnillään 2,1 miljardia dollaria eli noin 1,85 miljardia euroa. Yhtiö julkisti ensimmäistä kertaa mainostulonsa. Koko potista 1,6 miljardia dollaria tuli puhtaasti mediamyynnistä.

Walmart on näin ollen noussut isojen julkaisijoiden joukkoon. Lukemat eivät vedä vertoja esimerkiksi Amazonille, mutta kauppaketjun lukemat ovat vakuuttavat – etenkin kun otetaan huomioon, että Walmart on tunnettu nimenomaan kivijalkamyymälöistään.

Koronapandemian myötä ostaminen on siirtynyt aiempaa vahvemmin verkkoon, mikä on mahdollistanut Walmartin mainosmyynnin kasvun. Mainostajat voivat ostaa Walmartilta muun muassa sponsoroituja paikkoja verkkokaupasta tai tehdä display-mainontaa.

Disney kehittää asuinaluetta

Viime viikon brändiuutisista esiin on nostettava etenkin Disneyn Storyliving-asuinalue. Yhdysvalloissa suunnitellaan uudenlaisia asuinalueita, joiden kehittämisen taustalla on Disney.

Storyliving-yhteisön verkkosivuilla kerrotaan, että asuinalueilla unelmat heräävät henkiin ja niissä näkyy “Disneyn kosketus”. Mitä tämä sitten käytännössä tarkoittaa? Eri yhdysvaltalaislähteiden mukaan taianomaisilla asuinalueilla riittää luksusta ja Disneyn luomaa viihdettä ja aktiviteetteja.

Googlen Privacy Sandbox tulee myös Androidiin

Google kertoi tuovansa Privacy Sandboxin myös Androidiin. Hankkeen tavoitteena on kehittää uusia digitaalisen mainonnan työkaluja käyttäjien yksityisyyden suojaamiseksi ja estää salattu seuranta.

Tarkoituksena on korvata nykyinen Advertising ID, jonka avulla mainostajat käytännössä tunnistavat käyttäjiä.

Google edistää uutta aloitettaan yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa, joihin kuuluu muun muassa suomalainen Rovio.

Super Bowlin katsojaluvuissa selkeää nousua

Vuoden kovin televisiomainospäivä, Super Bowl -sunnuntai, oli ainakin katsojamäärän valossa onnistunut brändien silmissä. Viime vuonna katsojamäärä laski, mutta tänä vuonna nousua nähtiin 16 prosenttia lukeman oltua 112,3 miljoonaa.

Yksikään televisio-ohjelma ei ole kerännyt vastaavia lukemia Yhdysvalloissa viimeisen kahden vuoden aikana. Super Bowl ei ole kuitenkaan maailman katsotuin urheiluohjelma, sillä muun muassa pyöräilyn Tour De France sekä jalkapallon MM-kisojen ja Mestarien liigan finaaliottelut vetävät selvästi enemmän ihmisiä television ääreen.

Lue myös: MarkkinointiUutiset kasasi yhteen tämän vuoden kiinnostavimmat Super Bowl -mainokset: Jim Carrey teki paluun sähköputkimiehenä

Alibaba ja Tencet joutuivat pahamaineisten markkinapaikkojen listalle

Kiinalaiset teknologiajätit Alibaba ja Tencet ovat joutuneet Yhdysvaltain markkinaviranomaisten Notorious Markets Listille, joka tarkoittaa pahamaineisten markkinapaikkojen listaa. Listalle kerätään verkkosivustoja ja fyysisiä markkinoita, joilla tapahtuu yhdysvaltalaisviranomaisten mukaan laajamittaisia immateriaalioikeuksien loukkauksia.

Alibaba on verkkokauppakonserni, jonka alaisuudessa toimii monia eri kauppapaikkoja, joissa brändit voivat mainostaa ja myydä tuotteitaan. Yritykset ympäri maailman – myös Suomesta – myyvät tuotteitaan Alibabassa. Tencent puolestaan on Alibabaa monipuolisempi yhtiö. Tencent omistaa muun muassa sosiaalisen median palveluita sekä peliyhtiöitä, kuten suomalaisen Supercellin.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)