Luovuus

Mielenkiintoisimmat markkinointiuutiset maailmalta: Islannin turismikampanjassa tehdään parodiaa Mark Zuckerbergistä, Pepsin markkinointi vahvistui todellisella supertähdellä

Islantilaisten kampanja herätti globaalin huomion, Pepsi teki kovan kiinnityksen ja TikTokin käyttäjämäärän hurja kasvu jatkuu.
Kuva:
Kuvakaappaus YouTubesta
Mielenkiintoisimmat markkinointiuutiset maailmalta: Islannin turismikampanjassa tehdään parodiaa Mark Zuckerbergistä, Pepsin markkinointi vahvistui todellisella supertähdellä

MarkkinointiUutiset listaa maanantaisin edellisen viikon mielenkiintoisimpia markkinointialan uutisia maailmalta. Viime viikolla otsikoihin nousi muun muassa Islannin turismista vastaavan Visit Icelandin markkinointikampanja, jossa pilailtiin Metan toimitusjohtajan Mark Zuckerbergin kustannuksella.

Visit Iceland teki parodiaa Mark Zuckerbergistä

Hyvissä markkinointikampanjoissa osataan tarttua ajankohtaisiin puheenaiheisiin. Tämän on tiedostanut muun muassa Islannin turismista vastaava Visit Iceland, jonka uudessa mainosvideossa tehdään pilaa Facebookin perustajasta Mark Zuckerbergistä, joka pääsi hiljattain kertomaan Facebook-yhtiön nimenmuutoksesta.

Zuckerbergin “robottimaisesta” esiintymisestä nousi globaali puheenaihe. Yhtä paljon puhetta herätti Facebookin tavoite luoda niin sanottu metaversumi – eräänlainen virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden yhdistelmä, joka yhdistää kaikki ihmiset heidän sijainnistaan huolimatta. Facebook-yhtiön nimeksi tulikin Meta.

Visit Iceland puolestaan lanseerasi The Icelandverse -kampanjan, jossa kerrotaan käytännössä, että Islannin voi kokea ilman VR-laseja. Icelandversea esittelee Zuckerbergiä muistuttava henkilö, jolla on myös samanlaiset maneerit kuin Facebookin perustajalla.

Kampanjasta tuli välittömästi globaali hitti.

Katso mainosvideo tästä:

Pepsi palkkasi markkinoinnin supertähden

PepsiCo-yhtiö on vahvistanut markkinointiosastoaan kovalla nimellä, uutisoi Marketingweek-sivusto, jonka mukaan Jane Wakely on liittynyt Pepsi-brändistään tunnetun elintarvikevalmistajan leipiin.

Wakely on kokenut markkinoija, joka työskenteli yli 20 vuotta makeisvalmistaja Mars Incorporatedin markkinointijohtajana.

Wakely oli viime vuonna ehdolla maailman parhaaksi markkinoijaksi, mutta häntä ei valittu voittajaksi. World Federation of Advertisers -järjestön ja The Drumin järjestämän kilpailun voitti Marc Pritchard.

TikTok saattaa ohittaa Instagramin ensi vuonna

TikTok on ollut jo pitkään somemaailman hitti, eikä räjähdysmäisesti kasvavan lyhytvideopalvelun kehitykselle näy loppua. Tuoreimman arvion mukaan TikTok ylittää 1,5 miljardin käyttäjän rajan jo ensi vuoden aikana.

Arvion on tehnyt App Annie, joka on aiemminkin osannut arvioida TikTokin kasvun tarkasti. Vuosi sitten App Annie ennusti TikTokin rikkovan miljardin käyttäjän rajan vuoden sisään, ja rajan ylitys nähtiin viime syyskuussa.

Jos TikTokin kasvu jatkaa odotetunlaisena, ohittaa palvelu käyttäjämäärässä Instagramin. Tuolloin edellä olisivat enää Facebook, YouTube ja WhatsApp.

TUI on elvyttänyt brändiään pandemia-aikana

Matkayhtiö TUI on kokenut kovia pandemia-aikana, mutta yhtiö ei ole jäänyt lepäämään laakereilleen. Maailman auettua TUI halusi olla entistä ehompi matkailutoimija, ja sen takia yhtiö keskittyi kriisiaikana brändinsä uudelleenluomiseen.

Marketingweek-sivuston mukaan TUI-konsernin brändi- ja sisältöjohtaja Toby Horry kertoi uudistuksesta viime viikolla Marketing Society’s Changemakers -konferenssissa.

– Meillä on päällä "älä hukkaa kriisiä" -henki, joten se on antanut meille sysäyksen ajatella, että kun tämä (pandemia) päättyy, olemme niin vahvoja kuin mahdollista, Horry sanoi.

Horryn mukaan pandemia on antanut mahdollisuuden elvyttää brändi-identiteettiä ja luoda uudenlaiset perusperiaatteet luovuuteen sekä mediastrategiaan. Yhtenä keskeisenä asiana on tuoda ihmisille tarkoitusta aiempaa enemmän. Uudessa strategiassa näkyvät muun mussa positiivisuus, tyylikkyys, modernius ja iloisuus. Tärkeänä linjauksena on ollut myös digikeskeisyyden lisääminen.

Facebookilta merkittävä linjaus mainonnan kohdentamissääntöihin

Facebook teki mainossääntöihinsä merkittävän linjauksen, joka muuttaa mainonnan kohdentamista Facebookissa ja taustayhtiö Metan muissa somekanavissa.

Uuden linjauksen myötä mainoksia ei voi enää kohdentaa tiettyjen ominaisuuksien avulla. Facebook estää kohdentamisen sanoilla, jotka voidaan kokea aroiksi. Tällaisia ovat muun muassa seksuaalisuuteen, terveyteen tai etnisyyteen liittyvät sanat. Uudistuksen taustalla on se, että Meta haluaa vastata ihmisten pyyntöihin liittyen siihen, miten mainostajat tavoittavat heitä. Tällä tavoin pystytään myös estämään loukkaavaa mainontaa.

Lue lisää tästä.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa