Unsplash
Brändit

Mielenkiintoisimmat markkinointiuutiset maailmalta: Burger King laski hampurilaisensa hintaa polttoaineen hinnan nousun takia, Nestlé teki uusia Venäjä-päätöksiä

28.3.2022 13:10
Toni Rajamäki
Burger King teki viime viikolla Ranskassa ja Belgiassa näyttävän kampanjan.

MarkkinointiUutiset listaa maanantaisin edellisen viikon mielenkiintoisimpia markkinointialan uutisia maailmalta. Viime viikolla keskustelua herätti muun muassa Burger Kingin kampanja, Nestlén Venäjä-toimet ja Tinder-huijarin uhri Pernilla Sjöholm.

Ranskan Burger King alensi Whopperin hintaa polttoaineen hinnan nousun takia

Ranskan Burger King antoi viime viikolla hyvän esimerkin siitä, miten tehdään ajan henkeen sopivaa markkinointia. Yritys päätti hyödyntää kampanjassaan polttoaineen hinnan nousua, joka on ollut suurena puheenaiheena ympäri maailmaa, ja tarjota nousun takia ihmisille ruokaa normaalia halvemmalla hinnalla. BK:n kampanjassa Ranskassa sai viime viikolla ostaa Whopper-hampurilaisia 1,99 euron hinnalla, kun normaalisti hinta on noin 5,5 euroa.

Kampanjaan lähti mukaan myös Belgian Burger King. Luovan idean taustalla on pariisilainen mainostoimisto Buzzman, jolle myös kampanja oli jättipotti, sillä työ keräsi laajaa huomiota yli maarajojen.

Nestlé tiukensi Venäjä-boikottiaan

Elintarvikejätti Nestlé on ollut viime viikot kohun keskellä, kun yhtiö ei ole suostunut lähtemään mukaan radikaaliin Venäjä-boikottiin. Yhtiö on nyt kuitenkin taipunut paineen alla ja ottanut aiempaa tiukemmat keinot käyttöönsä.

Aluksi Nestlé päätti lopettaa vain tiettyjen tuotteiden myynnin Venäjällä sekä lopettaa maassa mainonnan ja investointien tekemisen. Viime viikolla yhtiö kertoi lopettavansa monien brändiensä tuotteiden myynnin maassa. Näihin lukeutuvat muun muassa KitKat ja Nesquik.

Nestlé linjasi, että se jatkaa välttämättömien elintarvikkeiden, kuten pikkulapsille tarkoitetun ruoan, myyntiä Venäjällä. Kaikki Venäjältä tulevat voitot yhtiö antaa humanitaariseen apuun.

Tinder-huijarin uhrista tuli somevaikuttaja

Netflix-sensaatio Tinder-huijarin jäljillä -ohjelmassa esiintynyt ruotsalainen Pernilla Sjöholm on noussut sometähdeksi, ja nyt hän on myös somevaikuttaja. Finanssiteknologiayritys Anyfin nimittäin kertoo tehneensä Sjöholmin kanssa kaupallisen yhteistyösopimuksen.

Sjöholm oli yksi Tinder-huijarin elin Simon Levievin uhreista. Leviev huijasi lukuisilta naisilta – myös suomalaisilta – suuria summia ja eleli rahoilla luksuselämää.

Sjöholm otti Levievin takia isoja lainoja ja menetti huijauksessa yli 500 000 kruunua eli liki 50 0000 euroa. Hän on tapauksen takia edelleen velkaantunut, mutta somevaikuttajaksi lähteminen helpottaa naisen tilannetta. Sjöholm on Suomessakin toimivalle Anyfinille sopiva kiinnitys, sillä yrityksen tavoitteena on taistella epäreiluja ja epämääräisiä lainaehtoja vastaan tarjoten kuluttajille parempia ehtoja ja matalampia korkoja. Yritys myös kehittää jatkuvasti uusia palveluita helpottaakseen kuluttajien taloudenhallintaa. Sjöholm ei ole myöskään mikään pieni vaikuttaja, sillä hänellä on jo yli 300 000 seuraajaa Instagramissa.

Anyfin tekee Suomessakin yhteistyötä useiden Instagram-vaikuttajien kanssa, joista tunnetuimpiin kuuluu esimerkiksi huippusuosittu Mimmit sijoittaa -media.

Lähde: Anyfinin tiedote

Tony Gulisano on kuollut

Markkinoinnin konkari, kansainvälisesti tunnettu ja arvostettu Tony Gulisano menehtyi viime viikolla 70 vuoden iässä. Asiasta kertoi The One Club for Creativity tiedotteessaan.

Gulisano toimi mainosalalla yli 40 vuotta. Vuodesta 2015 lähtien hän oli toiminut One Clubin Chief Growth Officerina.

One Club aikoo lanseerata toukokuun Creative Week -tapahtumaan erikoispalkinnon Gulisanon muistoksi.

Instagram lanseeraa kaksi uutta kronologista näkymää

Instagram kertoi viime viikolla uusista selausasetuksistaan, jotka tuovat lisää valinnanvaraa käyttäjille. Metan omistamaan palveluun tuodaan kaksi uutta kronologista näkymää, joiden avulla käyttäjät saavat selattua valitsemiensa käyttäjien julkaisuja siinä järjestyksessä kuin ne on jaettu.

Suosikit-kohdasta käyttäjät pääsevät valitsemaan 50 suosikkikäyttäjäänsä ja nähdä näiden tilien julkaisut kronologisesti. Toisena vaihtoehtona on valita kaikkien seurattavien tilien julkaisut kronologisessa järjestyksessä. Kronologinen näkymä ei tule kuitenkaan oletusasetukseksi, joten jatkossakin Instagram näyttää ensisijaisesti sekoituksen seurattujen tilien sisältöä sekä ehdotettua sisältöä.

Uudistukset tulevat näkymiin Instagram-käyttäjille vähitellen, viimeistään sovellusta päivitettäessä.


MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)