Unsplash/Martin Sanchez
Mainonta

Mielenkiintoisimmat markkinointiuutiset maailmalta: Accenturella kovia nimityksiä, virtuaalikonsertti markkinoi Jennifer Lopezin uutuuselokuvaa

7.2.2022 15:15
Minna Lehto
Accenture palkkasi kaksi kovaa nimeä. Amazon paljasti ensimmäistä kertaa mittavat mainostulonsa. Uutuuselokuvaa markkinoitiin virtuaalikonsertilla.

MarkkinointiUutiset listaa maanantaisin edellisen viikon mielenkiintoisimpia markkinointialan uutisia maailmalta. Viime viikolla keskustelua herätti muun muassa Accenture Interactiven merkittävät nimitykset ja Amazonin paljastus mainostuloista.

Accenture Interactive teki kovia nimityksiä

Konsulttiyhtiö Accenturen modernin luovuuden yksikkö Accenture Interactive on saanut kovia nimiä palkkalistoilleen, AdAge kertoo. Applen jättänyt arvostettu markkinoija Nick Law aloittaa Accenturessa suunnittelun ja luovan teknologian maailmanlaajuisena johtajana. Hän saa tehtäväkseen ohjata yhtiön palvelu- ja kokemussuunnitteluvalmiuksia, jotka auttavat yhtiön asiakkaita vastaamaan kuluttajien muuttuviin tarpeisiin.

Myös Droga5-toimiston toimitusjohtajana työskennellyt Sarah Thompson siirtyy Accenturelle. Hänen uusi roolinsa on toimia viestinnän ja sisällön globaalina johtajana. Accenture Interactive osti Droga5-toimiston vuonna 2019, ja Thompson oli yksi liikkeelle panevista voimista oston taustalla.

Lue myös: Markkinoinnin supertähti David Droga nousee Accenture Interactiven johtoon – Eka Ruola ei yllättynyt kohutusta päätöksestä

Amazonin paljasti ensimmäistä kertaa merkittävät mainostulonsa

Amazon paljasti viime viikolla ensimmäistä kertaa, kuinka suureksi sen mainosliiketoiminta on kasvanut, kertoo CNBC. Toiminta tuotti reilu 31 miljardia dollaria liikevaihtoa vuonna 2021. Yrityksen viimeisen vuosineljänneksen mainosmyynti kasvoi tuloslaskelman mukaan 32 prosenttia. Amazon ei kuitenkaan ole kertonut, kuinka tuottava osasto on.

Mainonta on edelleen pientä Amazonin standardeilla: viimeisen vuosineljänneksen mainostulot olivat vain 7 prosenttia yrityksen kokonaistuotosta. Muihin verkkomainostajiin verrattuna Amazonin mainostulot ovat kuitenkin merkittäviä. Viime vuoden mainostuloikseen esimerkiksi Microsoft on ilmoittanut 10 miljardia, Snap Inc reilu 4 miljardia ja Pinterest yli 2 miljardia dollaria.

Amazon, Google ja Meta muodostivat viime vuonna 47 prosenttia kaikista mainostuloista. Yritykset tulevat luultavasti saavuttamaan tänä vuonna yli puolet kaikista mainostuloista, kirjoittaa Digiday.

Universal mainosti Jennifer Lopezin uutuuselokuvaa virtuaalisessa konsertissa

Universal Pictures, Snap ja Oz järjestivät viime viikolla virtuaalisen konsertin mainostaakseen pian julkaistavaa romanttista komediaa. Virtuaalisessa konsertissa osallistujat pääsivät kuuntelemaan Marry Me -uutuuselokuvan soundtrackia. Elokuvassa Jennifer Lopez ja Maluma esittävät kuuluisia muusikoita, joten elokuvaan liittyvä virtuaalikonsertti oli melko luonnollinen valinta.

Snapchatin kautta konserttiin kirjautuneet käyttäjät näkivät itsensä Bitmoji-hahmoina yleisössä. He pystyivät esimerkiksi myös tanssimaan ja laukaisemaan lasereita hahmoillaan. Monet yritykset ovat jo hyödyntäneet metaversumia, ja virtuaalikonserttejakin on nähty esimerkiksi Fortnite-pelissä, mutta elokuvaa markkinoiva konsertti oli ensimmäinen laatuaan.

Lähde: Marketing Dive

World Federation of Advertisers palkitsi vuoden markkinoijan

WFA on palkinnut vuoden markkinoijana Conny Braamsin, Unileverin digi- ja markkinointijohtajan. Braams on vastuussa Unileverin kokonaisvaltaisesta digitaalisesta muutoksesta ja markkinoinnista maailmanlaajuisesti kasvumahdollisuuksien maksimoimiseksi. Hänet nimitettiin nykyiseen tehtäväänsä kaksi vuotta sitten.

Braamsin johdolla yritys on investoinut tekoälyyn ja koneoppimiseen sekä kehittänyt Digital Hubs -keskuksensa digimarkkinoinnin ja -kaupan keskukseksi. Unileverin tuotemerkkejä ovat muun muassa Axe, Ben & Jerry’s, Dove, Ingman ja Pepsodent.

American Airlines tokenismi-kohun keskellä

Maailman suurin lentoyhtiö American Airlines julisti kuun alussa juhlistavansa Mustan historian kuukautta, jota vietetään erityisesti Yhdysvalloissa ja Kanadassa. Samalla lentoyhtiö vaihtoi sosiaalisessa mediassa brändilogoonsa kehyksen, jonka värit symboloivat juhlakuukautta. Tätä ei otettu vastaan hyvällä. Yhtiötä syytettiin Twitterissä muun muassa tokenismista, eli vain näennäisestä ponnistelusta yhdenvertaisuuden eteen.

Tällä viikolla lentoyhtiön sosiaalisen median profiilikuvat eivät enää sisällä värikästä kehystä. Yhtiö kuitenkin jatkaa Mustan historian kuukauden juhlistamista alustoillaan. He kertovat juhlan jälkeen jatkavansa keskustelua läpi vuoden.

Lue myös: Brändi, älä sorru tokenismiin – näin pyrkimys yhdenvertaisuuteen kannattaa aloittaa

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)