Luovuus

Markkinoinnin supertähti David Droga nousee Accenture Interactiven johtoon – Eka Ruola ei yllättynyt kohutusta päätöksestä

25.8.2021 10:40
Toni Rajamäki
Droga siirtyy konsulttiyhtiön modernin luovuuden yksikön toimitusjohtajaksi, ja lisäksi hän toimii luovan puheenjohtajan virassa.

Alkuviikosta markkinoinnin alalla kuultiin kova nimitysuutinen koko maailman mittakaavassa, kun konsulttiyhtiö Accenturen modernin luovuuden yksikkö Accenture Interactive kertoi valinneensa markkinoinnin supertähden David Drogan uudeksi toimitusjohtajakseen. Lisäksi Droga hoitaa yhtiössä luovan puheenjohtajan virkaa.



Talouslehti Forbes kuvaili uutista jättipommiksi ja mainostoimistoistaan tunnetun Madison Avenuen suurimmaksi uutiseksi sitten Omnicomin ja Publicisin yhdistymisen vuonna 2013. Drogan siirtymistä toimitusjohtajaksi pidettiin globaalisti suurena yllätyksenä, sillä markkinointialalla operoivat konsernit harvoin palkkaavat tällaisia luovia neroja toimitusjohtajiksi.



Suomalaisen markkinoinnin huippunimi, Nitron pääomistaja ja vastaava luova johtaja Eka Ruola (kuvassa) ui kuitenkin vastavirtaan ja sanoo AI:n ratkaisun olevan täysin odotettu.

– Minä en pidä tätä lainkaan yllättävänä, vaan jopa täysin odotettuna vetona, hän sanoo.



AI osti Drogan perustaman Droga5-toimiston vuonna 2019, ja Ruolan mukaan oli selvää, että konsultaatiojätti haluaa repiä alan supertähdestä kaiken irti.



– Jos katsotaan, kuinka vahva David Droga on voittamaan suurpitchejä ja johtamaan poikkeuksellista luovaa ajattelua ja innostamaan parasta talenttia, niin oli päivänselvää, että Accenture Interactive haluaa laittaa hänet tähän rooliin – kokonaisuuden peräsimeen. AI:lta tämä on fiksu veto myös siinä mielessä, että merkittävien, korkealla omanarvontunnolla operoivien luovien shoppien integrointi voi olla hankalaa, mutta jos sitä johtaa Droga, kaikki kuuntelevat. 



– AI on jo jonkun aikaa ostanut maailman kärkikastiin kuuluvia luovia toimistoja eri puolilta maailmaa. Strategia on ollut selkeä, he ovat ostaneet huipputason luovuutta – palkittua, modernia ja eri tavoin teknologiaa hyödyntävää poikkeuksellista ajattelua. Kun Accenture Interactive osti Droga5:n, niin se oli selkeästi kirsikka kakun päälle. He eivät saaneet MDC:tä, vaikka yrittivät, mutta saivat timantin. Tai itseasiassa kaksi, toimistobrändi Droga5:n ja itse David Drogan.



Droga on saavuttanut urallaan liki kaiken, joten uuden ja erilaisen haasteen vastaanottaminen lienee miehelle itselleen virkistävää. Epäilijöitä löytyy varmasti, mutta täytyy muistaa, että Droga kasvatti Droga5:sta yrityksen, jonka myyntikate oli 170 miljoonaa dollaria ja valuaatio melkein puoli miljardia.



– Hän on yksi arvostetuimmista tekijöistä, jos katsotaan koko mainonnan historiaa. Nyt hän vetää maailman kovimman konsulttibrändin yksikköä, jonka ytimessä on luovuus, hänen keskeinen työkalunsa. Silti on päivänselvää, että Droga on myös luunkova liikemies. Minä uskon, että hän kohtaa vain hieman erilaisemman arjen, mutta sopivalla tavalla innostavan, Ruola päättää.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)