Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry
Ilmiöt

Messutoiminnan pysähtyminen toi lähes puolen miljardin euron menetykset

7.4.2021 11:05
Toni Rajamäki
Messuja ei ole pystytty järjestämään yli vuoteen.

Messujen puute on vaikuttanut merkittävästi suomalaisyrityksiin, järjestäjäpaikkakuntien elinkeinoelämään ja Suomen talouteen, kertoo Taloustutkimuksen tuore selvitys. Messutoiminta on ollut jäissä viime vuoden maaliskuusta lähtien.

Tutkimuksen mukaan messut toivat vuonna 2019 järjestäjäpaikkakunnilleen 553 miljoonaa euroa. Tapahtumien työllisyysvaikutus oli 7 350 henkilötyövuotta. Viime vuonna tuloja tuli enää 106 miljoonaa euroa, joten järjestäjäpaikkakunnat menettivät yhteensä liki puoli miljardia euroa. Viime vuonna työllisyysvaikutus oli vain 1440 henkilötyövuotta, .

–  Messujen näytteilleasettajat ja messuvieraat käyttävät rahaa muun muassa ravintoloihin, kahviloihin, majoitukseen ja matkustamiseen sekä asioivat paikallisissa kaupoissa. Messutapahtumien laajat tulo- ja työllisyysvaikutukset huomioiden tilanne on vakava, ja koskettaa koko suomalaista elinkeinoelämää. Valitettavasti yhteiskunnan tuki on Suomessa ollut täysin riittämätöntä messujärjestäjien kaltaisille isoille ja voimakkaasti työllistäville tapahtuma-alan yrityksille, sanoo Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n puheenjohtaja Juha Rahko tiedotteessa.

Lue myös:

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen näkee messujen puuttumisen olevan vakava ongelma

Työ kielletty -kampanja tuo esiin tapahtuma-alan hädän

Kansainvälisten messujen peruuntuminen hankaloitti pk-yritysten vientiä

Yksittäisistä alueista etenkin pääkaupunkiseutu on menettänyt isot tulot, sillä Messukeskuksen talousvaikutus alueen elinkeinoelämään on valtava. Messukeskuksen talousvaikutus pääkaupunkiseudulle oli vuonna 2019 ennätykselliset 357 miljoonaa euroa ja työllisyysvaikutus 4850 henkilötyövuotta. Vuonna 2020 vastaavat luvut olivat enää 66 miljoonaa euroa ja 900 henkilötyövuotta.

Todellisuudessa messuja järjestävien alueiden elinkeinoelämät ja Suomen talous ovat ottaneet enemmän kolhua kuin Taloustutkimuksen tutkimuksesta selviää, sillä tutkimuksessa ei ole otettu huomioon messuilla tapahtuvaa markkinointia ja myyntiä. Messut ovat monilla aloilla, kuten rakennusalalla, tärkeitä myynti- ja markkinointikanavia.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)