Brändit

Adidaksen mediajohtaja myönsi aikoinaan, että urheilubrändi investoi liikaa digimainontaan – löytyykö Suomesta vastaavanlaista esimerkkiä rehellisestä ulostulosta?

Simon Peel myönsi aikoinaan, että Adidas on tehnyt useita virheitä markkinoinnissaan.
Kuva:
Adidas Group
Adidaksen mediajohtaja myönsi aikoinaan, että urheilubrändi investoi liikaa digimainontaan – löytyykö Suomesta vastaavanlaista esimerkkiä rehellisestä ulostulosta?

Isot yritykset tykkäävät kehua itseään ja ylistää omia valintojaan. Virheistä harvemmin puhutaan. Aina välillä jokin yritys kuitenkin kertoo avoimesti, että jotkin asiat olisi pitänyt tehdä toisin. Aina virheiden myöntäminen ei ole edes kohun jälkeistä kriisiviestintää.

Urheilubrändi Adidas antoi vuonna 2019 hyvän esimerkin siitä, että joskus liiketoiminnan virheet voi myöntää ilman mitään kohua. Yhtiön silloinen mediajohtaja Simon Peel kertoi nimittäin EffWeek-konferensissa, että Adidas on tehnyt isoja virheitä markkinoinnissaan. Peelin mukaan Adidas investoi vielä muutama vuosi sitten liikaa niin sanottuun performance-mainontaan ja digimainontaan. Brändimainonnan sijaan Adidas oli keskittynyt liikaa siihen, millaisen tuoton mainokset tuovat.

Vastaavanlainen rehellisyys on harvinaista. Suurin osa brändeistä ei halua tuoda julkisuuteen markkinoinnissa tehtyjä virheitä. MarkkinointiUutiset kysyykin nyt lukijoiltaan, millaisia markkinointiin liittyviä virheitä organisaatioissanne on tehty vuosien saatossa? Jos haluat kertoa tarinasi meille, lähetä sähköpostia osoitteeseen toni@markkinointiuutiset.fi.

Voit myös kertoa tarinasi MU:n Ota yhteyttä -lomakkeen kautta.

Voit kertoa tarinasi nimettömänä. Jutussa mainitaan henkilöiden nimet ja yrityksen nimi vain luvan kanssa.

Näin Peel kertoi Adidaksen ongelmakohdista:

Adidaksen vääränlainen strategia johtui vääränlaisesta ajattelumallista, jonka takia yhtiö tuijotti vain tiettyjä KPI-mittareita, eli suorituskykyä mittaavia mittareita. Yhtiöltä puuttui ekonometrinen mallinnus kokonaan. Datan perusteella Adidas ajatteli, että sen piti keskittyä mainonnan tehokkuuteen ja nopeaan kauppaan, koska digitaalinen myynti on brändille tuottavinta.

– Ajattelimme, että digitaalinen mainonta – niin selaimessa kuin mobiilissa – ajoi myyntiä ja sen seurauksena yli-investoimme siihen alueeseen, Peel sanoi Marketingweek-sivuston mukaan.

Adidas investoi vahvasti muun muassa Google- ja Facebook-mainontaan. Strategian ajateltiin olevan oikea verkkokauppamyynnin näkökulmasta. Siksi brändimainonta jäi vähemmälle. Uuden ekonometrisen mallinnuksen mukaan strategia oli kuitenkin väärä.

– Ekonometrinen mallinnus kertoi jotain aivan muuta (kuin ajattelimme). Syy lyhytnäköisyyteen oli se, että halusimme tehdä kauppaa nopeasti. Ongelmana oli, että keskityimme vääriin mittareihin, Peel painotti.

Adidakselle selvisi ekonometrisen mallinnuksen myötä, että myös brändimainonta kasvattaa verkkokaupan myyntiä selvästi. Adidaksen mainosbudjetista käytettiin aiemmin vain 23 prosenttia brändimainontaan. Loput menivät performance-markkinointiin.

Samalla Adidakselle selvisi myös se, että monet yrityksen asiakkaista olivat uusia asiakkaita. Aiemmin luultiin, että tärkein kohderyhmä on vanhat asiakkaat. Peelin mukaan jopa 60 prosenttia yhtiön asiakkaista on uusia.

Peel kertoi myös, että Adidas on tehnyt virheitä liiallisilla alennuskampanjoillaan, jotka tekivät hinnoittelumallista vääränlaisen.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa