Brändit

MarkkinointiKollektiivi perustaa yhteisön myös myynnin ammattilaisille

5.4.2023 12:11
Mikko Perttunen
MarkkinointiUutisten kustantajan uutta yhteisöä alkaa luotsata Teemu Ilola. Yhteisölle on jo avattu Facebook-sivut ja verkkosivusto, mutta varsinainen lähtölaukaus tapahtuu toukokuussa.

Markkinoinnin ammattilaisten yhteisö MarkkinointiKollektiivi laajentuu perustamalla myyjille suunnatun ammattilaisten yhteisön MyyntiKollektiivin. Yhteisö perustetaan yhteistyössä muutamien innokkaiden myynnin asiantuntijoiden kanssa, ja sitä lähtee luotsaamaan media- ja markkinointiteknologia-alalla myynnin tehtävissä työskennellyt Teemu Ilola (kuvassa).

Ilolan mielestä Suomessa on paljon kehitettävää varsinkin myyjien kouluttamisessa:

– Suomessa myyjiä ei kouluteta kunnolla. Jengille annetaan puhelin ja läppäri, ja sanotaan että ”alapa myymään”. Jos tulosta ei tule, niin laitetaan myyjä luiskaan ja otetaan seuraava tilalle, Ilola tuskailee tiedotteessa.

"Tarjonta on todella sirpaleista tai osallistumismaksut ja jäsenmaksut maksavat maltaita."
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Ilolan mukaan oman ammattitaitonsa kehittämisestä kiinnostuneille myyjille ja myynnin johdolle ei ole tarjolla mielenkiintoisia ja ajankohtaisia koulutuksia ja tapahtumia, saatikka verkostoa.

– Tarjonta on todella sirpaleista tai osallistumismaksut ja jäsenmaksut maksavat maltaita. Monelle työnantaja ei tällaisia kustanna, jolloin kehittyminen ja uuden oppiminen on aika jyrkkä ylämäki kiivettäväksi, Ilola kertoo.

Hän kehuu MarkkinointiKollektiivin toimintatapoja, ja uskoo niiden mahdollistavan uudelle yhteisölle nopean startin. MarkkinointiKollektiivin toimitusjohtaja Marica Thorén näkee uuden yhteisön luontevana myös siitä näkökulmasta, että markkinointi ja myynti lähenevät jatkuvasti toisiaan.

– Ostajien muuttuvat ostopolut ja asiakaskokemuksen merkityksen kasvu vaativat markkinointia ja myyntiä lähenemään toistensa kanssa. Näemme MarkkinointiKollektiivissa ja MyyntiKollektiivissa myös synergiaetuja esimerkiksi yhteistapahtumien ja ristiinpölytyksen merkeissä. Jokaiselle myyjälle tekee hyvää ymmärtää enemmän markkinoinnista ja toisin päin, Thorén muistuttaa tiedotteessa.

Yhteisön lähtölaukauksena toimii toukokuun 11. päivänä järjestettävä live-tapahtuma. Yhteisölle on jo perustettu keskusteluja varten ryhmä Facebookiin sekä verkkosivusto www.myyntikollektiivi.fi.

Ilola uskoo, että MyyntiKollektiivi muovautuu yhteisönsä näköiseksi, ja hän haluaakin jokaisen mukaan sen rakentamiseen.

– Tämä aloitetaan nyt ja tehdään päivästä yksi lähtien kunnolla. Tulossa on yhteisön jäsenet yhteen kokoavia virtuaalisia ja live-tapahtumia, viikoittaisiksi suunniteltuja etäaamukahvitteluja ja vireän keskustelun ylläpitämistä, Ilola sanoo.